Problémy po delším odstavení stroje se spalovacím motorem
|
|
|
|
|
|
|
host - 216.69 (?) 8.5.2014 21:18, zobrazeno: 52981x
Stabilizátor paliva
Stabilizace paliva
Bezproblémové startovaní po zimní sezóně se začíná v posledních dvou letech stávat noční můrou zahrádkářů a to zejména u novějších zahradních strojů. Že tyto potíže u starých dobrých motorů nepamatujete? Ano máte pravdu, bohužel se lecos změnilo a dnešní moderní motory a hlavně postupující legislativa a ekologie dělá vrásky výrobcům a klade vyšší nároky na údržbu na nás majitele a provozovatelé těchto motorů. Svůj podíl má také zvyšující se podíl biosložky, který časem začne činit značné problémy při pohodlném používání malých motorů v zahradní technice. Dalším podstatným faktorem je také neustálé snižování emisních norem a spotřeby, což nutí výrobce k mnohem jemnějšímu nastavení karburátorů a přesnějším dávkování paliva než v minulosti. Tyto dvě veličiny jdou trochu proti sobě, biosložka je trochu lepivá a jemnější nastavení karburátoru nejde příliš dohromady. Proto bude v blízkém budoucnu, vlastně již teď na nás, jako uživatele těchto maloobjemových motorů, kladen vyšší nárok na ošetření paliva, údržbu a přípravu stroje a palivového systému. Právě díky biosložce je palivo náchylnější na zvětrávání, a proto nesprávné uskladnění či nechání paliva přes zimu v karburátoru a nádrži může nadělat značnou paseku. Velmi často spolu s nízkou kvalitou paliva u nás dojde totiž k zalepení karburátoru, vytvoření takového lepivého „šlemu“, který znemožní karburátoru pracovat. Často ani čištění v ultrazvuku nepomůže a nastává výměna karburátoru celého, což je u většiny značek velmi drahá položka.
Jak se tedy těchto problémů vyvarovat?
Doporučuji tedy, a to ve všech motorech, používat vždy čerstvé palivo(lépe Natural 98- obsahuje menší procento biosložek), nedělat si zásoby, případně používat stabilizátory paliva a při dlouhodobém uskladnění více jak 2 měsíce nechat nádrž i karburátor úplně prázdnou bez paliva, prostě vyjet do sucha. V případě použití stabilizátoru zase naopak naplnit nádrž po okraj a nechat stabilizované palivo i v karburátoru. Tyto doporučení se týkají většiny malých motorů, ale od roku výroby 2006 je toto doporučení více než důrazné. Stabilizátor dokáže ošetřit palivo až na 6 měsíců.
Mám jedno doporučení i pro majitele 2 taktních motorů, opět je nutné používat čerstvě namíchané palivo, protože dnešní ekologičtější oleje pro mazaní 2 taktů Natural 95 postupně rozpouští a tím snižuje jejich mazné vlastnosti, proto si vždy míchejte palivo podle potřeby a nedělejte si zbytečné zásoby. Stabilizátorem benzinu také neuškodíte.
Vzhledem k nepřesným informacím a pochybnostem " co za to může" zakládám/ zkopírované ze zahrady.eu pro informaci, snížení nákladů za zbytečné opravy a pro jen radost z našich motorových pomocníků.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 106.62 (?), 18.5.2014 16:15
Nemohu to potvrdit.
K práci kolem baráku používám křovinořez Husqarna 325 RD a jednoruční pilu Shindaiwa 320 Ts, oba stroje vyrobeny dlouho po roku 2006. Zimní odstávce nevěnuji nijak mimořádnou pozornost a nikdy nebyl žádný problém.
Benzín používám Natural 95 s olejem Husqarna XP v poměru 1:50. Když si vzpomenu tak jednou dvakrát za zimu pilu a křoviňák párkrát protočím anebo na chvíli nastartuji a pohoda, tedy, když a pokud si vzpomenu. Nastartoval jsem pokaždé bez problému. S pilou jsem rozřezal ze dva špalky, když už byla nastartovaná a křoviňák nechal tak minutu, dvě běžet a pak vypnul.
Podobný článek nečtu poprvé a neznám v reálu nikoho, kdo by takovým způsobem pilu zadřel. Pily se nejčastěji zadírají špatným namícháním směsi, protože pokud se kohokoli zeptám, jak vypočítat a jak naměřit správnou směs 1:50, tak mi víc než polovina lidí vykládá nesmysly, anebo odměřuje olej v nevhodných nádobkách anebo odměrkách stylem, změř mikrometrem, označ křídou, utni sekerou.
Pro úplnost, vlastním ještě motorovou pilu Husqarna 257, ale ta po nákupu Shindaiwy 320 Ts víceméně zahálí. Mám ji coby důchodkyni na zástup, kdyby se mi pokazila Shindaiwa anebo kdyby bylo třeba shodit někde pořádný strom a Shindaiwa na takový strom nestačila. Pro běžnou práci na zahradě a údržbě menšího lesa se to stává málokdy.
HQ257
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 106.62 (?), 18.5.2014 21:01
Když tak pročítám některé komentáře na Zahradě, sám se divím, jak to, že nestojím každé jaro ve frontě před servisem ve frontě s křovinořezem a motorovou pilou :)
HQ257
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martasna - (1) - 85.84 (?), 2.5.2020 13:24
Dobrý den.
Nevim zda píši do správného vlákna tak se omlouvám.
Mám pilu Husqvarna 372 xp. Když ji nastartuji tak mi do filtra saní přímo chčije benzín. Nevíte někdo bližší informace čím by to mohlo být? Diky
|
|
|
|
|
|
|
host - 106.62 (?), 21.5.2014 8:43
Tak já jsem tam ještě nikdy nestál a to uloženku z minulého roku tahám každý rok. :)
HQ257
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 106.62 (?), 21.5.2014 21:51
Mnohým lidem dělá problém správně namíchat olej do benzínu a to je častý kámen úrazu. Tak jsem se dozvěděl od jedné paní magistry, (netechnický obor naštěstí, jinak bych to asi nerozchodil).
Tak jsem se dozvěděl, že když mícháme 1:50. Kolik teda do jednoho litru? Po chvíli přemýšlení, že pět kubických centimetrů. No tak to by vám paní magistro vydržela sekačka možná do prvního přidání plynu a to ještě kdoví jestli.
Při míchání benzínu s olejem při poměru 1:50 musíte dát do litru benzínu 20 kubických centimetrů oleje a to ne oleje ledajakého. Musí to být olej do motorových pil a to ne olej na řetěz. Nesplést si to prosím vás. Já používám Husqarna XP, ale dobrý je taky ten červený od Stihlu. Nepoplést to, vybrat správný, nekupovat M2T pro motocykly, má jinačí parametry a hlavně nesplést se ve výpočtu dávkování. Měřit spolehlivým měřidlem. Já používám dvacetikubíkovou injekční stříkačku.
V nouzi lze použít správně cejchovaná malá štamprle na gořaklu z hospody, ale to opravdu v nouzi. Jedna malá 0,2 decilitrová štamprle na litr.
Poplést to anebo nedodržet znamená postavit se do fronty v servisu motorových pil a sekaček. Co se týče toho benzínu, je to takový fackovací panák, univerzální vinník všech chyb obsluhy a opravářů, včetně všelikých záměn předepsaných olejů za oleje do řetězů, oleje na fritování, oleje na mazání šicích strojů a kdovíčeho, co tam ještě lidi lejí.
Počítá se to: množství benzínu děleno padesáti. Takže 1litr děleno 50 je 0,02 litrů, to je 20 mililitrů. Když například u benzinky přepískneme a načerpáme 1,30 litrů benzínu, kolik nalejeme oleje? Vypočteme 1,3 děleno 50. Kalkulačku a vyjde nám 0,026 litrů. To znamená 20 kubíkovou injekční stříkačku a ještě přidat 6 kubíků oleje. V tom případě raději nepoužívat jako odměrku štamprli z hospody. Vypadá to složitě, ale zas tak moc složité to není. Chyby jsou tady dráž placeny, než v hodině matematiky základní školy. Tam dostanete u tabule pětku ale tady chyba stojí tak asi šest tisíc korun anebo někdy se víc vyplatí zakoupení nové pily, či sekačky. Záruka se na to nevztahuje.
HQ257
|
|
|
|
|
|
|
host - 106.62 (?), 21.5.2014 22:07
Ještě jedno úskalí.
Olej třeba dávkovat přesně. Začátečník by ani neměl používat odměrky, hrnky anebo štamprle. Injekční stříkačka (dvacetikubíková) stojí v lékárně tak pětikačku. Když použijete odměrku, olej se špatně odlévá, pokud necháte v odměrce dva kubíky, což není zase tak mnoho, máte v litru benzínu jen 18 kubíků oleje a to je poměr 1:55,555 Pro nový motor a trošku větší zatížení by to mohlo být náročné a to jenom protože jste pořádně nenechali olej odtéct.
Naopak o dva kubíky víc oleje znamená 1:45,45, ale to by vám jen trochu víc kouřilo, bez nebezpečí pro pilu, zato se zbytečně větším nebezpečím pro vaše zdraví, protože byste ten smard dýchali.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|