Motor jikov
|
|
|
|
andy.wise - Zlatý Zahrádkář (585) - 174.65 (?) 3.9.2008 21:17
Mám ještě jeden dotaz. Dnes jsem zabrousil magneto a hřídel, takže už to sedí. Bohužel jsem si při repasi motoru označil polohu kulisy bezkontaktního zapalování, a to na místě, v jehož okolí je několik dalších rysek (4), jak jsem zjistil až při vyčištění kulisy. Ani na jednu polohu to nejede hladce, ale motor ještě není zaběhlý, takže nepoznám, co je způsobeno předstihem a co záběhem. Neví někdo, jak nastavit předstih? Napadá mne napojit zapalovací cívku na 6V baterii a zkusit, kdy hodí svíčka jiskru, a po té ji nastavit 2 mm před HÚ. Ale nevím, zda je to takto možné. Jistě víte, jaká radost je, se na tomto motoru dostat k zapalování :-(.
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 11.107 (?), 3.9.2008 17:30
Já to řeším středně pevným "lepidlem", co je třeba na ložiska do volné díry. Stahovák to utrhne při opětovné demontáži. Vždy ale po dohodě s majitelem motoru.
|
|
|
|
|
|
|
andy.wise - Zlatý Zahrádkář (585) - 174.65 (?), 3.9.2008 21:17
Mám ještě jeden dotaz. Dnes jsem zabrousil magneto a hřídel, takže už to sedí. Bohužel jsem si při repasi motoru označil polohu kulisy bezkontaktního zapalování, a to na místě, v jehož okolí je několik dalších rysek (4), jak jsem zjistil až při vyčištění kulisy. Ani na jednu polohu to nejede hladce, ale motor ještě není zaběhlý, takže nepoznám, co je způsobeno předstihem a co záběhem. Neví někdo, jak nastavit předstih? Napadá mne napojit zapalovací cívku na 6V baterii a zkusit, kdy hodí svíčka jiskru, a po té ji nastavit 2 mm před HÚ. Ale nevím, zda je to takto možné. Jistě víte, jaká radost je, se na tomto motoru dostat k zapalování :-(.
|
|
|
|
|
|
|
host - 47.123 (?), 4.9.2008 8:19
Na predstih jsem se tu take ptal, odpoved tu je max 14 dni stara. Hodnoty pro rozepnuti kontaktu: 0,3 odtrh a 3mm pred horni uvrati. Ja to nastavoval pri sundanem krycim plechu a nadrzi. Magneto musi byt jiz nasazene a zajistene. Vsechny ukony lze provest skrz otvory v rotoru magneta. Mam kontaktni zapalovani.
Nejdrive jsem nastavil odtrh (maximalni mezeru mezi kontakty) - povoli se sroubek u kontaktu a ten se natoci tak, aby maximalni mezera mezi kontakty byla tech 0,3mm (listova merka)
Ohmetrem jsem se pripojil mezi kostru (teleso motoru) a drat pro zhasinani motoru. Tedy paralelne ke spinaci. Civka ma odpor jenom asi 1ohm, ale i tak je sepnuti/rozepnuti na meraku videt (rozdil sepnuto a rozepnuto je prave ten odpor civky). Hloubkomerem posuvky zasunutym misto svicky jsem si zjistil, kde je "3mm pred horni uvrati" a tuto polohu jsem si fixou orysoval mezi rotor magneta a plast motoru. Potom jsem pomalym otacenim rotoru magneta (lze otacet na obe strany), sledovanim ohmetru (rozepnuti kontaktu) a korekci natocenim zakladny zapalovani nastavil okamzik rozepnuti presne na prekryti fixou naznacenych rysek. Pri rychlejsim otaceni rotorem se do ohmetru indukuje napeti, ktere mereni zkresluje. Je proto potreba otacet pomalu a ve finale merit bez pohybu.
Hodne stesti
Petr Koder
PS: Presto, ze nastaveni vypada slozite, netrvalo napoprve ani 5 minut.
|
|
|
|
|
|
|
host - 47.123 (?), 4.9.2008 9:58
Jeste doplnim, ze merenim tim ohmetrem a hloubkomerem se da predstih zkontrolovat i bez demontaze horni casti motoru. otacet klikou lze v tomto pripade od spojky. Takze i kontrola u sestaveneho motoru je jednoducha.
Petr Koder
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 47.123 (?), 4.9.2008 12:09
digitalni merak je pro tohle lepsi. A pokud mozno s "krokodyly", aby se nemusely drzet hroty .
Misto mereni odporu je vhodnejsi merit indukcnost, ale to bezny merak nezvlada.
Jako pomoc pro meraky, ktere neumi merit tak male odpory by mohl byt zdroj proudu a mereni napeti (ubytek na odporu) na civce. Kazdopadne bych se bal prekrocit proud cca 0,5A coz odpovida priblizne zarovce 5W a napeti 12V. Merene napeti potom bude v radech stovek mV a to uz zmeri "vsechno".
Pro elektrozacatecniky popis naznaceneho mereni:
Jednoducha metoda: merime ohmetrem na nejmensim rozsahu (nejcasteji 200ohm), merak ukazuje neco kolem 0 az 3 ohm (bez pohybu motoru). Hledame zvyseni hodnoty odporu o cca 1ohm v okoli horni uvrati.
Slozitejsi ale jistejsi: Spoji se postupne jeden pol baterky 12V a vyvod zarovky, druhy vyvod zarovky 5W a dratek "zhasinani" motoru, posledni spoj vede mezi plastem motoru a druhym polem baterky (to cele je ten zdroj proudu). Meri se mezi "zhasinacim" dratkem a plastem motoru voltmetrem na rozsahu cca 2V. Zarovka sviti celou dobu mereni. Vetsi napeti znamena rozepnuto. Hledame tedy prudke zvyseni napeti v blizkosti horni uvrati.
Mechanicky se predstih (rozepnuti) da nastavit take podle tenkeho papirku (stara skola) treba cigaretoveho. Vlastne se vklada do kontaktu misto listove merky. Je to trochu nepresne, ale take se da.
Kazdopadne predstih je tohoto motoru zjevne +- autobus snesitelny. Mensi predstih umozni snazsi startovani a mensi pravdepodobnost "trhnuti proti snure". Zase ma motor malinko mensi vykon.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
andy.wise - Zlatý Zahrádkář (585) - 220.253 (?), 20.5.2009 8:53
Takže, po sedmi měsících jsem se dokopal k tomu, abych dal motor, a vlastně celou sekačku dohromady. Lenost a dostupnost jiné sekačky mne totiž nijak netlačily do jejího zprovoznění. Děkuji Petru Koderovi za rady a zevrubný popis. Přiznávám, že měření odporu, ani voltů přes zdroj a žárovku nepomohlo. Mám slušný měřák, pro jistotu jsem si ještě z práce půjčil profi, ale odpor se při sebepomalejším otáčení zvyšoval, a při zastavení kdekoliv po obvodu spadl na nulu. S volty z externího zdroje to bylo podobné a změřit indukčnost mi nedovolují mé chatrné znalosti elektroniky. Nakonec jsem změřil napětí, které magneto vyrábí i při tom šnečím tempu, kterým jsem jím otáčel. Těch několik milivoltů spadne dolů (nebo nahoru, už nevím) v momentu přerušení. Nastavil jsem předstih na 3 mm. Na první zatažení motor slíbil, na druhé chytil. Jsou vyměněná ložiska, gufera, klika (celá stála méně než výměna ojnice), pístní kroužky. Válec jsem vzal pouze na honovačku, protože nevykazoval ovalitu, ani nemá hranu v horní úvrati. Nevím, zda byl někdy v minulosti měněn, ale pravděpodobně ne. V tom případě běhá již 15 let, což je slušné. Sekačka má nové náplně maziv a bowdeny. Tak jsem ji vytáhl do 90 cm trávy (netuším, kde se letos tak rychle vzala). Motor seče neuvěřitelně. Dřiky žacích bubnů jsem nastříkal silikonovým olejem, takže se na ně nenamotává tráva. Je to radost s tím nyní sekat. Nicméně rozdíl mezi jikov a honda GCV 160 je nyní ještě větší než byl. Pokud si někdy pořídím 4 takt, tak to bude asi honda GXV 190.
|
|
|
|
|
|
|
host - 47.123 (?), 19.8.2008 8:28
Dobry den vsem,
Mam par dotazu kolem nastaveni predstihu. Vlastnim motorovou jednotku 1453 a ta nejde nastartovat. Pri pokusu o start obcas s dobehem streli do vyfuku nebo sani. Motor ale nema snahu roztocit se. Zapalovani funguje jak ma a palivo je take. Problem ale bude asi v predstihu resp. pootoceni rotoru magneta (ustrizene pero?) vuci klice.
Podle hrubeho "mereni" rozpina kontakt zapalovani az cca 30st. za horni uvrati, coz je z meho laickeho pohladu pozde. Rotor jsem vsak nedokazal sundat a proto nemohu pero (polohu rotoru) zkontrolovat. Rad bych tedy diagnostikoval tento problem bez demontaze.
A ted konecne k dotazum. Jaky ma byt predstih zapalovani u tohoto motoru? Jakym pripravkem se sundava rotor zapalovani? Je dostupna nejaka literatura na toto tema?
Predem dekuji
Petr Koder
|
|
|
|
|
|
|
host - 250.1 (?), 15.8.2008 21:44
Ze zapalování vedou 4 dráty. Červený - nejširší konektor, zelenožlutý - střední konektor a bílý nebo šedý - nejmenší konektor. Tyto 3 zapojte do spínače Vape Z 19. Ten čtvrtý drát je černý a slouží k osvětlení, vede ze světelných cívek. Ten zkratovací káblík od páčky plynu je červený, a vede ze spínače. Pokud je utržený těsně u spínače, budete muset koupit nový spínač.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|