Vytápění skleníku
|
|
|
|
host - 235.147 (?) 9.3.2013 23:46
Vytápení skleníku je o energii, akumulace může při nejlepším zvýšit noční teploty, jenže když je přes den chladno je to ničemu. Od listopadu do poloviny února je málo světla. Pak už je omezujícím faktorem teplo. Na podzim si pomůžeme polykarbonátovým zasklením , skleník je teplejší jenže 2 druhé polovině října začne mít počasí obvykle inverzní charakter a je konec. Problém je jaro světla je dost , ale teploty jsou nízké akumulace pomůže pokud jsou slunné kdy a chladné noci - duben ? V Březnu a horším počasí v dubnu je nutno přitápět. Člověk tedy potřebuje levný zdroj energie , otázka je kde ho sehnat. Jedním z dobrých řešení je klimatizace , který umí topit a má komunikaci na prostorový termostat. Pokud nám jde jen o održení nízkých teplot třeba 10°C , pak klimatizace topí s topným faktorem 4 a více ( zhruba 0,6kč /kwh) . Lze tedy poměrně lacině vytápět skleník v Březnu a dubnu. Přičemž v poslední dekádě března lze do skleníku dát třeba rajčata a držet noční teploty na 10°C. je to asi o měsíc dříve než bez topení. Na druhou stranu pokud nebudeme topit i přes den což je ale dražší neurychlíme sklizeň o měsíc , ale tak o 14 dní. Nejsem si jistý jestli to má smysl. Problém je v tom, že cena topení se zvedá od teploty ve skleníku , pokud pěstupejme salát řekvičky nebo kedlubny , pak stačí 2°C v noci a asi 12 °C přes den. Pro klimatizaci žádný problém, jenže takové rajče aby dobře rostlo potřebuje 23°C a to už stojí několikrát více peněz a většině lidí jde právě o papriky rajčata a okurky. Podle mého názoru se vyplatí do skleníku instalovat normální přímotopné vytápění , které bude použito v případě poklesu teplot pod stanovenou mez, nicméně v praxi bude v provozu jen v případě velmi špatného počasí. Problém je cena takového ovoce , pokud sklidím na víc. 20kg rajčat a zaplatím 3000 za vytápění vychází kg na 150kč.
Další možností přitápění jsou dlouhodobé akumulátory energie, které využívají latentní teplo látek , naříklad kyselina octová - bod tuhnutí asi 16°C. pokud bychom chtěli dostat stejné množství energie z vody museli bychom jí ochladit o 43°C. vezmeme-li reálný teplotní rozsah vody - den x noc 6°C pak kyselina je asi 8x účinější. Problém je bohužel cena, je 100kč, za litr. Je tedy levnější si koupit větši skleník a část obětovat akumulaci než kupovat drahou kyselinu.
Akumulace ve skleníku obecně zvyšuje jeho účinnost. protože přes den sníží teplotu skleníku jen málo - skleníku totiž klesá výdej tepla do okolí, takže roste účinnost skleníku v zachycování tepla kdežto v noci teplotu zvyšuje. Vyplatí se ale jen denní akumulace na skeník 16m2 je třeba asi 1000 litrů vody. Pokud použíjete PET lahve, které snesou když v nich voda zmrzne je vhodné dát do vody sůl nebo vápno cca 5% objemu, tím se sníží teplota tání a tak nebudete mít na jaře ve skleníku 1000 litrů ledu ,který bude potřebovat 92kWh k rozmražení a bude stále ochazovat skleník. Dobře udělaná akumulace z pet lahví zvedne nim. teplotu maximálně o 3°C. (slunný den) dvě tisíclitrové nádoby asi o 2°C. Není to tedy nic moc a funguje to jen pokud je slušné počasí přes den na druhou stranu je to zadarmo neboť i na té 1000 litrové nádrži lze mít přepravky s paprikama nebo střeba stále plodící jahody.
Já osobně využívám akumulaci do betonu 80cm hluboké pěšinky vybetonované stěny - nemusí te se ohybat a nezabírá to prostor když si člověk přepočte plochy zvedne to akumulaci do země asi dvojnásobně nutná vyšší podezdívka.
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 235.147 (?), 9.3.2013 23:46
Vytápení skleníku je o energii, akumulace může při nejlepším zvýšit noční teploty, jenže když je přes den chladno je to ničemu. Od listopadu do poloviny února je málo světla. Pak už je omezujícím faktorem teplo. Na podzim si pomůžeme polykarbonátovým zasklením , skleník je teplejší jenže 2 druhé polovině října začne mít počasí obvykle inverzní charakter a je konec. Problém je jaro světla je dost , ale teploty jsou nízké akumulace pomůže pokud jsou slunné kdy a chladné noci - duben ? V Březnu a horším počasí v dubnu je nutno přitápět. Člověk tedy potřebuje levný zdroj energie , otázka je kde ho sehnat. Jedním z dobrých řešení je klimatizace , který umí topit a má komunikaci na prostorový termostat. Pokud nám jde jen o održení nízkých teplot třeba 10°C , pak klimatizace topí s topným faktorem 4 a více ( zhruba 0,6kč /kwh) . Lze tedy poměrně lacině vytápět skleník v Březnu a dubnu. Přičemž v poslední dekádě března lze do skleníku dát třeba rajčata a držet noční teploty na 10°C. je to asi o měsíc dříve než bez topení. Na druhou stranu pokud nebudeme topit i přes den což je ale dražší neurychlíme sklizeň o měsíc , ale tak o 14 dní. Nejsem si jistý jestli to má smysl. Problém je v tom, že cena topení se zvedá od teploty ve skleníku , pokud pěstupejme salát řekvičky nebo kedlubny , pak stačí 2°C v noci a asi 12 °C přes den. Pro klimatizaci žádný problém, jenže takové rajče aby dobře rostlo potřebuje 23°C a to už stojí několikrát více peněz a většině lidí jde právě o papriky rajčata a okurky. Podle mého názoru se vyplatí do skleníku instalovat normální přímotopné vytápění , které bude použito v případě poklesu teplot pod stanovenou mez, nicméně v praxi bude v provozu jen v případě velmi špatného počasí. Problém je cena takového ovoce , pokud sklidím na víc. 20kg rajčat a zaplatím 3000 za vytápění vychází kg na 150kč.
Další možností přitápění jsou dlouhodobé akumulátory energie, které využívají latentní teplo látek , naříklad kyselina octová - bod tuhnutí asi 16°C. pokud bychom chtěli dostat stejné množství energie z vody museli bychom jí ochladit o 43°C. vezmeme-li reálný teplotní rozsah vody - den x noc 6°C pak kyselina je asi 8x účinější. Problém je bohužel cena, je 100kč, za litr. Je tedy levnější si koupit větši skleník a část obětovat akumulaci než kupovat drahou kyselinu.
Akumulace ve skleníku obecně zvyšuje jeho účinnost. protože přes den sníží teplotu skleníku jen málo - skleníku totiž klesá výdej tepla do okolí, takže roste účinnost skleníku v zachycování tepla kdežto v noci teplotu zvyšuje. Vyplatí se ale jen denní akumulace na skeník 16m2 je třeba asi 1000 litrů vody. Pokud použíjete PET lahve, které snesou když v nich voda zmrzne je vhodné dát do vody sůl nebo vápno cca 5% objemu, tím se sníží teplota tání a tak nebudete mít na jaře ve skleníku 1000 litrů ledu ,který bude potřebovat 92kWh k rozmražení a bude stále ochazovat skleník. Dobře udělaná akumulace z pet lahví zvedne nim. teplotu maximálně o 3°C. (slunný den) dvě tisíclitrové nádoby asi o 2°C. Není to tedy nic moc a funguje to jen pokud je slušné počasí přes den na druhou stranu je to zadarmo neboť i na té 1000 litrové nádrži lze mít přepravky s paprikama nebo střeba stále plodící jahody.
Já osobně využívám akumulaci do betonu 80cm hluboké pěšinky vybetonované stěny - nemusí te se ohybat a nezabírá to prostor když si člověk přepočte plochy zvedne to akumulaci do země asi dvojnásobně nutná vyšší podezdívka.
|
|
|
|
|
|
|
host - 4.7 (?), 27.3.2013 7:58
Mam maly foliovnik z Lidlu asi 2x1,5 m. Minuly rok som tam mal sadenice. Hlasili okolo 4 st C, ale nakoniec to islo do minusu a vacsinu sadenic som nezachranil. Zaujimalo by ma, ako vyhriat taketo male parenisko v kritickom case, najma v noci ked hrozia slabe mrazy. Da sa to vobec, alebo je lepsie preniest sadenice niekde dovnutra?
|
|
|
|
|
|
|
host - 178.235 (?), 27.3.2013 8:26
Do malého skleníku se nevejde umístit nic.Ani pilinová kamna, ani akumulační nádrž s vodou.Snad by šlo postavit zaizolovanou vodní nádrž vně skleníčku a vodu vytápět přes den pomocí lázeňských kamen nebo krbu dřevem.Uvniř skleníku pak jen plochý radiátor.Voda by ale v nádržích nikdy nesměla zamrznout. Otázka je, zda se taková investice vůbec vyplatí.Vzhledově to také nic moc není... AB
|
|
|
|
|
|
|
host - 4.7 (?), 27.3.2013 8:57
neviem, aky moze byt cez taky foliovnik prestup tepla. Ci by nestacilo dat tam vanicku s vodou a do nej ohrev do akvarka. Ci by to udrzalo to teplo aspon nad 5 stC.
|
|
|
|
|
|
|
host - 178.235 (?), 27.3.2013 16:27
Zkuste topný el.ventilátor.Ten by mohl udržet teplotu alespoň na 5°C.Vytápění elektrikou je ale drahé a prostup tepla velký...
|
|
|
|
|
|
|
host - 112.74 (?), 8.4.2013 7:56
Moje mamka dává malou svíčku, letos jsem to zkusila taky, počet svíček a délku hoření jsem dávkovala podle velikosti skleníku a teploty. Osvědčilo se.
|
|
|
|
|
|
|
host - 166.34 (?), 6.9.2013 16:09
Pařeniště? No hnojem, od toho je to pařeniště. Mínus 4 vám v pohodě staré pařeniště překoná. Nebo to plastové pařeniště je k ničemu?
No tak to vyhoďte.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 123.41 (?), 7.4.2013 22:55
Kouknete se na youtube tento system se ve svete pouziva a funguje ale je potreba to doladit urcite to nespravite jednou trubkou tech trubek tam davaji hromadu a jsou od sebe vzdalene tak 30cm pod celou plochou. ventilator napajeny fotovoltaikou a rizene cidlama. Dalsi vec kterou je dobre udelat k severni stene dat barely s vodou nejlepe natrene cernou barvou pres den zachyti energii a v noci ji uvolni (nekde davaji treba jen petky naplnene vodou a taky to pomaha. Co je ale potreba je izolace skleniku 4mm polykarbonat nebo jednoduche sklo to nespasi. vetsina techto skleniku nema klasicky tvar ale jedna se o tzv. solarni skleniky s asimetrickym tvarem konstruovane pro max prijem slunecniho zareni v zimnich mesicich a malemu prijmu v lete eliminuje se tim letni prehrivani. zadni stena (severni) je vetsino vyzdena a izolovana treba balikama slamy. kdyz se takto spoji vice veci tak to funguje ovsem tenhle sklenik nekoupite v baumaxu a stoji podstatne vice nez bezna reseni. jsou lidi co takhle pestuji i v prosinci a lednu kdyz je vsude snih a oni sklizi salat. ovsem pokud nesviti slunce treba jako letos tak jste stejne v pasti... ono je to schopne prekonat nejake kratkodobe vykyvy jeden dva dny bez slunce a teplotu tam mivaji klidne kolem 10stupnu rano nez zacne svitit slunce v prosinci... a venku je treba -5... letos budu neco podobneho stavet.
|
|
|
|
|
|
|
host - 235.147 (?), 8.4.2013 0:49
Napadlo Vás někdy , proč se ty solární skleníky nestaví , vždyt to přece není žádný problém zvýšit jižní stěnu , upravit střechu a severní stěnu nechat kolmou ne? Tak proč to nikdo nedělá když to tak skvěle funguje , zkuste si vypočítat přínost takového skleníku a uvidíte. Já to zkusil, rozdíl mezi klasickým skleníkem s nahnutými stranami a tzv solárním skleníkem není v zimě moc velký. Možná tak 21.12. Ale od 1.2. je lepší klasický skleník , protože slunce je už výše a tak optimální náklon není 76 nebo kolik , ale třeba jen 67°. Jínými slovy ty tzv. solární skleníky nejsou žádný zázrak a severní stěnou se vám dostává do skleníku světlo teplo nepotřebujete, protože to se dá lacině vyrobit třeba klimatizací, ale světlo je důležité. Co se týče konstrukce skleníku , pak špatné je, když má skleník rovné boční strany, ale pokud má šikmé stačí 75° je to optimální 67°C by bylo ještě lepší ale už je to jen pár procent . Já si také chci postavit skleník, který bude fungovat i v zimě - základlem je dobrá izolace buďto 2 sklo nebo 16mm 3TS polykarbonát (třeba LEXAN) 2 sklo má o polovinu nižší ztráty jenže nejsou na něj seriové profesionální konstrukce za dobrou cenu. Podle výpočtů pol. skleník bude se zemním výměníkem fungovat bez topení do konce října ( pro okurky, papruky, rajčata) , a do konce roku pro salát řekvičky kedlubny... Leden je přestávka (nebo jestli chete řekvičky vám vydrží i nějaký ten mrazík takže můžete pěstovat non stop) a od začítku února lze zase pěstovat (salát řekvičky kedlubny) a od 1.4 všechno , prakticky bez topení nebo přímotopem jen nouzově za pár stovek za rok. 2 sklo už moc neudělá protože máte ztráty tepelnými mosty a větráním. Listopad prosinec leden je stejně málo světla pro sklízení plodové zeleniny , bez svícení Vám žádné 2 sklo ani topení nepomůže a svícení je dražší než topení.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|