Popel z uhlí do zahrádky
|
|
|
|
Standa_hk - Diamantový Zahrádkář (5555) - 220.138 (?) 2.10.2014 23:25
Ano, vátiny a zahliněné písky 0-2 jsou lepší než betonářské 0-4. Ono totiž když se Vám podaří vyrobit slepenec ze zrn 2-4 mm a toho jílovitého co máte na pozemku, tak to může ztvrdnout tak, že ani krumpáč na okopávání nepomůže. Jeden můj známý neposlechl mou radu a na příjezdovou cestu přes trávník ke garáži si dal směs 0-4 + 20% 4-8 a pak si na to musel zjednat barevný se sbíječkou, když mu nešlo "vertikutovat trávník".
Připomínám, že se nebavíme o drenáži, která se naopak zase dělá z čistého písku, případně písku odděleného od zeminy geotextílií, aby nedošlo k vplavení jílu do drénu).
Takže shrnu - na záhonky prach od 0,01 do 1 mm ; pro trávníky prachové písky 0-2 mm a pro drenáže kačírek 4-16 mm. Pokud se dá písek nahradit antukou, škvárou či popelem stejné zrnitosti, je to vždy lepší (pro rostliny).
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standa_hk - Diamantový Zahrádkář (5555) - 220.138 (?), 2.10.2014 21:41
... a kupujete ten písek?
Je potřeba dodávat prachové částice a těch je ve starých omítkách více než v nových píscích, které při splnění normy pro stavební účely nemají požadované vlastnosti pro účely zahradní.
Markantní je to kvůli přínosu kompostu, vápnění a kultivaci, nikoliv díky balastu ve formě písku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 227.50 (?), 2.10.2014 22:13
Kludne mozete kupit tzv. ostry piesok najlepsie 0-2 a ten je samy prach. Zahradnicit treba s laskou a nezaoberat sa nejakymi stavebnymi normami. Co sa tyka piesku, ten dokaze urobit zazraky so strukturou pody. Staci maly pokus a namiesat si nejaku zmes u vas na zahrade. Vyskusat priepustnost pre vodu a vlastnosti v suchom stave. Pre spickove dekoracne travniky je dovoz piesku nevyhnutny pred zakladanim travniku, ak ho nezakladate rovno na piesku, ako sa deje s mnohymi golfovymi... Ti, co maju pieskove pody si ich chvalili mozno aj toto uplakane leto.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standa_hk - Diamantový Zahrádkář (5555) - 220.138 (?), 2.10.2014 23:25
Ano, vátiny a zahliněné písky 0-2 jsou lepší než betonářské 0-4. Ono totiž když se Vám podaří vyrobit slepenec ze zrn 2-4 mm a toho jílovitého co máte na pozemku, tak to může ztvrdnout tak, že ani krumpáč na okopávání nepomůže. Jeden můj známý neposlechl mou radu a na příjezdovou cestu přes trávník ke garáži si dal směs 0-4 + 20% 4-8 a pak si na to musel zjednat barevný se sbíječkou, když mu nešlo "vertikutovat trávník".
Připomínám, že se nebavíme o drenáži, která se naopak zase dělá z čistého písku, případně písku odděleného od zeminy geotextílií, aby nedošlo k vplavení jílu do drénu).
Takže shrnu - na záhonky prach od 0,01 do 1 mm ; pro trávníky prachové písky 0-2 mm a pro drenáže kačírek 4-16 mm. Pokud se dá písek nahradit antukou, škvárou či popelem stejné zrnitosti, je to vždy lepší (pro rostliny).
|
|
|
|
|
|
|
host - 227.50 (?), 3.10.2014 0:16
Mozme tu filozofovat do rana... ale najlepsie je to vyskusat. Lopatku vasej zeminy, pridat piesok zamiesat a mozete porovnat, ci to nieco zmenilo, ci to pomohlo.
Davat do zahrady 4-8 je asi blbost, a nikto to ani katrovanim uz odtial nedostane. Toto ale nie je piesok. So skvarou by som bol opatrny, pretoze neviem co obsahuje.
|
|
|
|
|
|
|
Mikeš13 - Diamantový Zahrádkář (1994) - 224.39 (?), 3.10.2014 7:40
Mám na zahradě prakticky čistý jíl - písek jsem několikrát zkoušel v různých formách, zkoušel jsem i různé kombinace v nádobových pokusech, ale písek se mi tu v první fázi neosvědčil - je to jako když nasypete zrnka do plastelíny. Něco jiného je jeho přídavek po "úpravě" (viz níže). Neosvědčila se ani rašelina, lepší byl kravský hnůj (tam byl ale problém se strukturou - delší vlákna), ještě lepší byl dvouletý (dost degradovaný) hnůj a také granulovaný hnůj, dále pak digestát (organický odpad z bioplynové stanice), dřevní štěpka a dřevní popel a nejlépe se jevil strukturně kvalitní kompost a také zelené hnojení. Každopádně se mi osvědčil v první fázi přídavek organiky a po určité době (zlepšení struktury) je možný i přídavek písku. Je to ale proces poměrně dlouhodobý.
Důležitý je i stav jílu v době aplikace - neměl by být mokrý ani přesušený, každopádně co nejvíce se ho snažit rozbít na menší částice.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|