Pane Vyslouzile, oktanove cislo sa da zjednodusene objasnit asi takto:
V benzinovych motoroch v okamihu zapalenia zmesi benzinu a vzduchu elektrickou iskrou od sviecky sa zacne sirit gulova-sfericka vlna (v idealnom stave) horiacich plynov a zvysuje sa prudko tlak plynov vo valci. Vplyvom zvysujuceho sa tlaku ma "snahu" zvysok (v danom casovom reze) sa samozapalit - vznietit, zhruba podobne ako to pozname v dieselovych motoroch. V benzinovych motoroch je tento jav neziaduci, lebo vznik viacerych miest zapalenia sposobuje vzajomne tlakove razy, a dochadza ku energetickym stratam, a nekludnemu behu motoru, razom do klukoveho mechanizmu - hovorime, ze motor ma detonacny chod. Preto sa do benzinu pridavaju antidetonacne prisady (v minulosti zluceniny olova, teraz bezolovnate). Aby bolo mozne antidetonacnu odolnost benzinov merat, bolo zavedene tzv. cislo antidetonacnej mohutnosti paliva, zname to OKTANOVE CISLO benzinu. Oktanove cislo benzinu sa urcuje tak, ze sa tato vlastnost benzinu zmeria na specialnom laboratornom zariadeni. Takze z toho logicky vyplyva, ze davat do motora benzin s vyssim oktanovym cislom, ako predpisal vyrobca je z hladiska oktanoveho cisla zbytocne, lebo ked nenastava detonacne horenie pri 95 oktanovom, rovnako nebude nastavat ani pri 98 oktanovom alebo 102 oktanovom. Pretoze rozne skonstruovane motory pracuju s roznymi tlakmi a teplotami, je treba benziny s roznou antidetonacnou odolnostou, cize s roznym oktanovym cislom. Vseobecne plati, je je nespravne davat do motora benzin s MENSIM oktanovym cislom, ako ma motor predpisane, lebo bude dochadzat ku detonacnemu horeniu, a je zbytocne davat do motora benzin s vacsim oktanovym cislom, ako ma motor predpisane, lebo takyto motor nevyuzije tuto vlastnost benzinu.
Ovsem to, ze do drahsich vysooktanovych benzinov sa pridavaju este ine aditiva, je uz uplne ina story. Otazka znela na oktanove cislo. ___pooh.