Mráz ve vegetačním období
|
|
|
|
host - 226.113 (?) 31.3.2023 5:58
My jsme SZ svah 560 m.n.m, ale chladná a větrná poloha CH7. Je to vlastně takové horské koryto ve tvaru v sevřené mezi kopci. Meruňky musím mít chráněné. Vysazeny již 11 let v závětří jižní strany domu, ale chráněné ve výklenku od garáže. Goldrich mám dokonce na západní větrné straně a zatím taky žije. Předtím na jeho místě byla leala, ale tu v krčku zlomil vitr. Byla poprvé krásné zaplozena a již pěkné vzrostla. Plodů jsem se však nedockal. Musí být důsledná chemicka ochrana. Na volném prostranství jinak chráněné zahrady, všude kolem zahrady je živý plot se mi ale žádná z meruněk nepodařila udržet déle než do prvního, druhého zaplozeni. Z jihu máme ale kopec skoro tisícovku, takže je tam pořád nad ním velká oblačnost a navíc slunce v zimě zpoza toho kopce vychází až kolem 11:00, i v predjari toho tak moc nenasviti. Máme vysoké srážky, ročně v některých letech i kolem 1100mm. Jsem amatérský meteorolog, takže mám dlouhodobě záznamy. Musíme orat hluboké bramborové brázdy, protože jsme ve svahu a vytrvale srážky dokážou naplnit brázdy vodou tak, že se na nejnižším místě brazda zhora první protrhne a pak to jde kaskádou dolů až jsou vyrvány a odplaveny brambory v celých pruzích pryč z pole. Ve vaší poloze je třeba posoudit mnoho faktorů, nejde jen o nadmořskou výšku. Mám zkušenost, že ve shodných nadmořských výškách jsou významné rozdíly. Jde o expozici svahu, orografii, četnost a směr převládajících větru, prominenci nejblizsich kopců, celkovou oblacnost i podloží. Rozhodně stávající vývoj počasí v průběhu vegetačního roku umožňuje nekterym okrajovým polohám zapojit se do pěstování jižního ovoce při speciálních podminkach možná dnes již s větší jistotou než v nížinách z důvodu vámi všemi již důkladně popsanými. Za zkoušku to stojí. Ať se daří.
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 91.196 (?), 30.3.2023 7:46