Věřte mi, že se jedná o zkušenost ne přímo za mé peníze, ale přes několik dobrých známých v různých servisech podobné techniky už jsem viděl takových strojů vícero. Navíc stačí zabrousit na netové diskuse na podobné téma po celém světě a nebudete se stačit divit.
Prostě se "lidu" předhodila výtečná technologie používaná již léta v různých profimechanismech, ovšem "lid" není ochoten zaplatit technicky dokonalé řešení. Tak se to trochu ošulí ve smyslu "použij a zahoď " a prodeje se vesele rozhýbou. Než se problémy projeví ve zvýšené míře tak lidem výrobci naservírují nějakou tu úpravičku a peníze se budou točit dál.
U všech Vámi zmíněných strojů jsou automatické převodovky chlazeny, u aut naleznete malý chladič pod předním nárazníkem.Olej koluje mezi převodovkou a plnohodnotným chladičem stále dokola a chlazení oleje je obstaráváno náporovým vzduchem při jízdě. Auta, která se často pohybují v městských zácpách malou rychlostí a nemají nucený proud chladícího vzduchu na chladič mají také poruchy automatů. A teď si představte travní traktor. Rychlost vcelku žádná, u některých hydropřevodovek je alespoň plastikový ventilátor, který žene vzduch na těleso převodovky - chladič ovšem veškerý žádný!!! Olej se nesmírně přehřívá a degraduje. Protože levné převodovky nemají ani vypouštěcí otvor, není kudy olej vypustit.O filtru ani nemluvě. Pokud chcete olej měnit /což by měla být každoroční samozřejmost/ a převodovka má alespoň nalévací otvor zhora, musíte olej odsát zvrchu a nový dolít.Že starý olej dokonale nedostanete ven je snad jasné.Ten, kdo moc neváží a ještě navíc jezdí jen po rovině nemusí potíže s hydropřevodovkou nikdy zaznamenat. V kopcích a při větší výměře je to však pouze otázka času.
Pokud dojde situace do stadia nefunkčního hydropojezdu, po rozpůlení převodovky nelze olej lehce vylít, neboť má konzistenci napečených povidel. Části převodovky musíte pracně čistit a protože ta povidla nelze snadno dostat z tenkých kanálků a labyrintů, znamená to většinou nahřívat jednotlivé kusy a rozpouštět a čistit...
Oblíbenost hydra je pochopitelná, neexistuje snadno poškoditelná spojka a jakékoliv řazení jednotlivých stupňů. Šlápnu na pedál dopředu nebo dozadu /systémů ovládání je několik/ a o víc se nestarám. Jenže kvalita a spolehlivost něco stojí a na to u relativně dostupných strojů zapomeňte.V levnějších strojích je mechanická převodovka prostě jistota.
Problém taky je, že kvalitnější převodovky se montují do výkonných a drahých traktůrků a ne každému vyhoví jejich vcelku už na běžné použití mohutné rozměry. Mají ale většinou velká zadní kola, což je velké plus.
Omlouvám se za rozsáhlé odbočení od tématu, ovšem mám pocit, že je třeba lidi s tímto problémem seznámit, aby vznikl tlak na výrobce vedoucí k nápravě tohoto stavu.