Zkušenosti se závlahou přímo ke kořenům stromků
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 178.235 (?), 30.6.2014 12:09
Dlouhotrvající sucha nás donutí přemýšlet alespoň o podestýlce pokosenou travou pod stromy a neplýtvat vodou, která bez užitku často odtéká z vybetonovaných ploch.Výsadba stromků i zeleniny se dnes neobejde bez důkladné a časté zálivky a na to musíme pamatovat.Blízký zdroj vody je nejen výhodou, ale spíš nutností. AB
|
|
|
|
|
|
|
host - 6.7 (?), 30.6.2014 12:50
No ano, betonove skruze si neviem ani ja predstavit, ze by prisiel tazky zeriav a prehadzoval od stromu k stromu.
..ale plastovy na dne prasknuty sud, ktory ma 3 kg (normalne by ste ho vyhodili) tak ten si viem na taketo zavlazovanie prazdny preniest, mozno nie je pouzitelny pre cely sad za jeden den, ale urcite pre viacero stromkov za jeden den sa da. Hlavne na ilovych podach, kde voda naozaj pomaly vsakuje do vacsich hlbok to moze but uzitocne. Napustite do urcitej vysky, robite pritom dalsiu roboty, rezete, oberate, atd atd... Za hodku dve voda zmizne prehodite k dalsiemu stromku. Googlil som a zistil, ze vrstva zrazok vsakuje tak, ze zmaca podu v hrubke 5-15 nasobku uhrnu zrazky. V idealnej pode je to 10 nasobok, v piescitej asi viac a ilovej menej. Iste, ak je nekonecne sucho, tak voda kapilarne prenika do stran a nielen do hlbky, ale tak 5-8 nasobok to realne byt moze. (Nie je nic lahsie, ako to tak trochu otestovat.) Cize 50 cm naplneny sud by mohol zavlazit do hlbky 3-4 m. Ak voda narazi na strk a piesok, tak uz ide ako delo a dostava sa do spodnych vod. Zastavi sa na skale alebo vrstve ilu. Ak by som hnojil tymto sposobom a nechcel prehnojit spodne vody, asi by som siel do maxima 40 cm. Ak je to vobec mozne. Alebo by som radsej hnojil iba na list.
|
|
|
|
|
|
|
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář (18316) - 92.38 (?), 30.6.2014 13:34
...vrstva zrazok vsakuje tak, ze zmaca podu v hrubke 5-15 nasobku uhrnu zrazky.Cize 50 cm naplneny sud by mohol zavlazit do hlbky 3-4 m..
To takhle nemůžete srovnávat. 500 mm srážek je obrovské množství, které, kdyby spadlo během 1 noci, by způsobilo povodeň. Naopak, voda z 50cm vysoké nádoby, i když bude odtékat pomalu, se rozpije do šířky a půdu ve 4 metrové hloubce rozhodně nezavlaží. Ostatně ani by to nemělo smysl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 6.7 (?), 30.6.2014 17:50
Ferdo a Kuky, ak sa voda vsakuje pomaly alebo ste na svahu, z hadice by sa vam voda rozliala kadetade. Hlavne ak mate silne cerpadlo... Este je mozne spravit nejaky jarok, lavor a liat tam. No a nesmiete na to zabudnut, ako sa stalo Kukimu!
Hodit k stromu sud, naplnit a nechat vsakovat cez noc mi pride pomerne jednoduche a mozno lahsie riesenie od inych moznych....ako vrtat do zeme dieru a vkladat drenazne hadice, alebo kopat zavlazovaciu priehradu. Kvapkova vydatna zavlaha pre stromy existuje tiez, ale pride mi to dost velka hlupost, kedze zavlaha stromov je potrebna naozaj iba obcas, zvacsa 1x do roka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
fanatix - Stříbrný Zahrádkář (256) - 148.172 (?), 1.7.2014 20:58
Kvapkova zavlaha je jedine rozumne riesenie. Ten napad so sudom je vlastne obdoba kvapkovej zavlahy. Treba si uvedomit, ze korene stromov maju tvar obratenej pyramidy, to znamena, ze 2/3 korenoivej sustavy sa nachadza v hlbke do 80cm pod povrchom. Liat vodu drenaznou trubkou do hlbky v jednom mieste je plytvanie vodou, nakolko vodu privadzam iba k obmedzenemu mnozdtvu korienkov. Ovela vacsi efekt teda ma plytkejsie zamokrenie vacsej plochy pod korunou stromu. Podstatne je aby mnozstvo vody nebolo vacsie ako cca. 20L/hodinu (zalezi na rychlosti nasiakavania pody), proste nesmu byt vyditelne kaluže vody na pôde. Mlade stromy treba zavlazovat castejsie, lebo maju plytke korene, stromy starsie ako 5r len obcas nakolko si vodu potiahnu z hlbky a v takych 50cm pod povrchom byva poda az na nejake 2 mesiace v roku skoro vzdy dostatocne vlhka. Nemalu ulohu v procese zavlazovania stromov hra aj uprava pody okolo stromu. Idealne je pouzitie tkanej alebo netkanej textilie, navozenie mulcovacej kory, drveneho kameniva, proste cokolvek co umozni korenom dychat a zaroven zabrani odparovaniu vody.
Na zaver len doplnim, ze idealne je aby poda medzi zalievkami preschla do hlbky cca 10-15cm. V pripade trvaleho zamokrenia, ked je zavlaha napojena aj na vetvu ktora zavlazuje zeleninu, si strom zvykne na dostatok vody vo vyssej vrstve pody a vytvara korene v oblasti najvacsieho zamokrenia, korene tak budu plytke a v pripade vypadku zavlazovania bude trpiet. Ucelom preschnutia pody do hlbky je povzbudenie stromu aby vytvaral aj hlboke korene a naucil sa tahat vodu aj z hlbsich miest. K tomu ho je treba viest uz v druhom roku po vysadeni.
|
|
|
|
|
|
|
host - 224.34 (?), 1.7.2014 22:02
Boris, v mnohom suhlasim, ale sam si odporujete. Pisete, ze 80 cm pod povrchom je vacsina korenov a o zavlahe po preschnuti pody 10-15 cm. Myslim si, ze aj velmi dlhe sucha si vyzaduju zavlahu velkych stromov len zriedkavo a poda moze preschnut aj 50 cm a nie je to tak vazne. Kvapkova zavlaha je pre stromy nerentabilna instalacia, a preto nie rozumna investicia. Mozno uvazovat o docasnej kvapkovej zavlahe pre male rocne stromky. Sam pisete, ze pravidelne kvapkat k stromu v jednej vetve so zavlahou k zelenine je zle, pretoze strom si vytvori plytku korenovu sustavu. O tom, ze taketo zamokrenie moze napr marhulam vyslovenie skodit, netreba pisat. Juro
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|