Toho, že by mi/Vám náhle podlehla poruše převodovka T20 skoro nevěřím. U motoru Jikov ale zase tak jistý nejsem. Proto jsem právě doporučoval koupi celé sestavy a pak výměnu pohonné jednotky za novou (ať už s ekodotací nebo 4T Honda bez ekodotace).
A k těm rychlostem - asi tuto diskusi čte více lidí nebo je to jen náhoda, ale včera se na diskusi Libických objevilo právě toto:
Dobrý den pánové.
Předně se omlouváme za tiskovou chybu v návodu u DSK-317/S (publikace ML-003-96). 4800 min-1 je chybný údaj, má být samozřejmě 3600min-1. Hodnoty výstupních otáček jsou ale v tabulce uvedeny správně. Oproti DSK-317 jsou jen nepatrně nižší, což je dáno rozdílným použitým primárním převodem pro 2T a 4T motory ale použitím stejných ozubených kol jednotlivých převodů a kol stálého šnekového převodu. Úplně přesně stejně naladit otáčky tedy bohužel nešlo. Na správnou funkci obou typů převodovek malotraktorů to ale vliv nemá.
Hodnoty výstupních otáček pro jednotlivé převodovky (v min-1; výpočet je pro maximální nastavené otáčky motorů, bez zátěže):
AKY: 96
AKY/S: 116
T-20 a T-20A: 1.rs 92,31; 2.rs 141,82; R 37,98
T-20/S a T-20/SA: 1.rs 101,74; 2.rs 161,05 R 40,25
DSK-317: 1.rs 31,03; 2.rs 103,53; 3.rs (P) 136,19; R 33,85
DSK-317/S a DSK-317.1/S: 1.rs 29,12; 2.rs 97,16; 3.rs (P) 127,82; R 31,76
Z uvedeného vyplývá, že nejblíže otáčkám rotavátoru AKY jsou 1.rs u všech verzí T-20 a 2.rs u všech verzí DSK-317.
Pro doplnění uvádím ještě otáčky u DSK-317 v případě použití 4T motoru s 3600 min-1: 1.rs 23,27; 2.rs 77,65; 3.rs (P) 102,14; R 25,38. Touto kombinací se získá více síly ale za cenu nižších rychlostí.
Prokluz spojky z hodnot otáček a průměru kol nespočítáte. Z praxe to je tak, že u nižších rychlostních stupňů díky vysokém kroutícímu momentu začnou prokluzovat kola díky ztrátě adheze a spojka stále výkon přenáší, u vyšších rychlostních stupňů pak záleží na aktuálním odběru kroutícího momentu na výstupu převodovky (rotavátor) resp. tažné síly na závěsu (ostatní půdní práce a tažení přívěsu).
S pozdravem Martin BURIAN
Spojka bez ohledu na to jestli je to 4T nebo 2T spíná při 2500+100 ot/min a volnoběžné otáčky jsou 1500+100 ot/min. Aby jste neničil spojku občasným chodem do prokluzu, počítejte minimální trvalé pracovní otáčky motoru na hodnotě 2800 ot/min (což je bohužel u 4T 80% maximálních). Obvod kola 5,00-12" je 1,7 m.
Pokud si uděláte registraci, tak zde budete moci do SZ dostat podrobnosti na fóru nepublikovatelné, nebo se zeptat mimo fórum vybraného odborníka jako je například pana Melagy.