Redeni benzinu s Olejem
|
|
|
|
|
|
|
|
Jao - (28) - 162.79 (?), 22.10.2009 10:46
Takže, keď chystám drevo a píla ide na volnobeh, potom dokáže - citujem - řádně zasvinit spalovací prostor a výfuk z nespálené části paliva?
A keď sa aktivuje spojka, tak je to predsa úplne iný zvuk.
|
|
|
|
|
|
|
host - 26.58 (?), 22.10.2009 10:46
Možná hovoříme každý o něčem jiném. Motor má při maximálních otáčkách jen tak velký výkon, který stačí pouze na pohon řetězu naprázdno. Na řetězu už žádný zbytkový výkon na řezání nemáte. Protože kdyby na řetězu ještě byl, šla by pila do vyšších otáček naprázdno, ale potom byste před tím nebyl na max. otáčkách. Křivka max. výkonu graduje někde kolem 9000 a potom už jenom klesá. Chápu, že se Vám zdá, že řežete při max. otáčkách, ale přiložením otáčkoměru byste zjistil, že tomu tak není. I při malém záběru řetězu se sníží otáčky a tím zvýší výkon motoru mezi 9000 a 13500 otáček, pod 9000 zase výkon klesá. Nejlépe se to citem pozná na málo výkonných pilách. 4 kW pile je téměř jedno, zda točí 6 nebo 11 tisíc otáček.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 213.141 (?), 24.10.2009 19:20
Odstředivá spojka se nejvíce opotřebovává, když jsou otáčky motoru na hranici sepnutí spojky, resp. v bodu skluzu. Když snížíme otáčky motorové pily z plného plynu nad bod prokluzu spojky např. z důvodu velkého výkonu pily a malého průměru dřeva, tak se nic neděje. Horší situace je, když obsluha podvědomě ubírá ze strachu, nebo obavy velkého efektu ze zvukua výkonu motoru plyn a spojka prokluzuje. Při požadovaném plném výkonu a nutném plném výkonu se řeže na plný plyn. Při řezání slabých větví řez proběhne tak rychle, že stačí jen přidat a už je to. Ohledně výkonu motoru - spalovací motory mají tu vlastnost, že se stoupajícími otáčkami se zvyšuje výkon, ale od určité hranice výkon klesá. Nemá tedy význam otáčkami honit chybějící výkon. Při 13500 otáčkách není 0 výkon, ale je nižší než při max. hodnotě např. 9500 otáčkách. Maximální otáčky jsou v praxi při krácení dřeva využívány jen krátkodobě - je to těsně před zahájením řezu - plný plyn a např. při ukončení řezu, nebo i nečekaném ukončení řezu - např. se dřevo nečekaně odlomí a obsluha ještě drží plný plyn, max. otáčky naopak často motor dosahuje při odvětvování, kdy se motor často vytáčí, aby se práce zrychlila a byla více efektivní. U malotraktorů je to o jiných otáčkách, ale přesto nesmí spojka prokluzovat. Není žádnou chybou, když se popojíždí na snížený plyn, pokud spojka zabírá a neprokluzuje. Větší problém je když se chceme rozjet na 2,3 do kopce s nákladem, potom se spojka opotřebovává prokluzem, stejně tak když jedeme do kopce a včas nepodřadíme, klesnou otáčky - motor těžký převod neutáhne a spojka díky nižším otáčkám již nemá takovou odstředivou sílu a začne prokluzovat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|