PH metr - jaký
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 232.98 (?), 27.8.2014 22:28
Děkuji za radu.
Napadá mne ještě jedno řešení. Doteď jsem přes zimu používal IceFree 20, plovák s malým čerpadlem 5W. Fungovalo to celkem OK, sem tam v největších mrazech trochu zamrzá, ale nikdy ne úplně.
Toto řešení jsem chtěl nahradit topítkem, protože čerpadélko prý bere teplou vodu z jezírka, údajně je topítko lepší.
Ovšem pokud dám do jezírka topný kabel, pak bych nemusel mít obavu, že odeberu moc tepla z jezírka a ochladím moc vodu. V případě nouze zapnu kabel, budu tam mít drátovou teplotní sondu, takže to mohu hlídat.
Čerpadélko s plovákem je v hloubce cca 50 cm, otázka je také, zda odebere tolik tepla ze dna, že to bude vadit, to nedokáži posoudit.
Myslíte si, že tato kombinace (topný kabel + čerpadélko s plovákem) bude na moje jezírko - 4 kubíky, 1,20 m hloubka - funkční a pro ryby bezpečná? IceFree navíc už mám, takže bych ušetřil na topítku.
Děkuji za názor.
|
|
|
|
|
|
|
Standa_hk - Diamantový Zahrádkář (5555) - 220.138 (?), 27.8.2014 23:41
Hladinové topítko může být silnější (např. Ice Free Thermo 200) protože ryby zimují u dna ve vodě teplé cca 4°C bez ohledu na to je-li u hladiny kolem topítka teplota +8°C a u břehu -2°C.
Dnové topítko by mělo pokrývat pouze tepelnou ztátu zvětšenou čerpadlem IceFree 20, nebo vzduchováním (např. 4W) tak, aby tepelná bilance byla jako kdyby jezírko bylo hlubší a tím lépe využívající tepelnou setrvačnost horninového podloží i tepelnou setrvačnost vlastního vodního objemu. Protože při použití dnového topítka je teplota u hladiny podstatně nižší než při použití topítka hladinového, je potřebný příkon topného kabelu zhruba poloviční až čtvrtinový. Avšak ani topný kabel by neměl být v nejhlubší části jezírka.
Ad měření pH u zarybněného jezírka je defacto nepřímým měřením obsahu čpavku a CO2, jako zplodin dýchání ryb. Pokud má jezírková voda dostatečnou pufrovací schopnost, stačí k vyrovnání pH zapnout vzduchování.
|
|
|
|
|
|
|
host - 232.98 (?), 28.8.2014 0:31
Děkuji za objasnění. Bohužel ne vše mohu dodržet, například to s umístěním kabelu. Mám totiž celé dno rovné s jednotnou hloubkou cca 120 - 125 cm. Takže kabel musím dát do této hloubky, ale jak doporučujete, dám jej pouze na cca 1/3 dna.
Mrzí mne, že jsem v minulých letech nezměřil teplotu v jezírku u dna, měl jsem hloubku 100 cm, ryby vždy OK. Ale kolik tam bylo stupňů, to nevím. Možná to řeším zbytečně, ale nechci to riskovat.
Takže kabel bude jen jako pojistka do největších mrazů, jinak doufám, že teplota cca 4 stupně tam bude sama od sebe skoro po celou zimu.
Máte pravdu, že na to asi postačí méně výkonný kabel, půjde jen o případné malé dorovnání teplot.
Trochu mne ještě zarazilo, že doporučujete spojení topného kabelu s normálním kabelem a jeho ukončení dát mimo vodu. To by pak znamenalo, že kabel na dně cca 4 metry, jak uvádíte, musím ještě prodloužit o cca 2,5 metru, abych měl přípoj mimo vodu a konec kabelu také vyvedl mimo. To by pak znamenalo větší odběr a možná i zbytečnou ztrátu, zkusím ještě pohledat, zda se nedělá opravdu voděodolný spoj s garancí možného ponoru.
Vím, že se to používá do akvárek, nabízejí to už sestavené, ale většinou to není samoregulační, který mi přijde leší.
No uvidíme, nějak to zkusím a hlavně, vše se pozná až po zimě.
|
|
|
|
|
|
|
Standa_hk - Diamantový Zahrádkář (5555) - 244.2 (?), 28.8.2014 9:36
No ono jde spíše o to, že pokud by voda prosákla do spoje až pod oplet stínění, tak vyhodí proudový chránič. Při pečlivém provedení se tak nemůže stát, prostor by měl být zcela vyplněn lepidlem a utažen smršťovací bužírkou. Přidání další bužírky zvětší odolnost spoje/konce.
Spolehlivost topení lze také zvýšit použitím dvou kratších kabelů místo jednoho dlouhého. Tj. při poruše je zajištěno topení alespoň na 1/2 výkonu.
|
|
|
|
|
|
|
Beny2 - Zlatý Zahrádkář (759) - 32.14 (?), 28.8.2014 16:37
Většina kompletních topných kabelů má na topné části napojený kus kabelu, který netopí. Místo spoje bývá označeno barevně a doporučuje se ho mít nad hladinou (i když je spoj zcela vodotěsný - na izolaci obvykle nepoznáte, že je v tom místě spoj).
Samoregulační kabely fungují tak, že se zvětšujícím se mrazem topí více, až do svého maximálního výkonu. Má to smysl např. pro zimování palem. V jezírku, kde je teplota skoro stejná, nemá použití takového kabelu smysl.
Termostaty prodávané pro jezírka začínají topit, jakmile klesne teplota pod 0 stupňů, což je zbytečné, protože do -10 stupňů funguje bez problémů polystyrénový plovák nebo probublávání. Smysl by mělo použít chlaďařský termostat, kde lze nastavovat i teplotu minus. Ale bohatě postačí zapínat kabel při věších mrazech buď přímo, nebo jen přes spínací hodiny (pokud nemáte jezírko na chalupě). Hladinové topítko jsem si pořídil také, ale vlastně ho vůbec nepouštím od té doby, co dávám na dno kabel.
Bylo by dobré si kontrolovat teplotu u dna. Zatím jsem ale nenašel vodotěsné čidlo dostatečně dlouhé.
Jako doplněk plováků doporučuji tmavé pet lahve naplněné do 1/3 drobným štěrkem. Ostatní možné náplně neumožňují dostatečnou dilataci průměru lahve.Díky tomu se kolem lahve skoro stále udržuje proužek volné vody (kromě silných nočních mrazů).
|
|
|
|
|
|
|
Standa_hk - Diamantový Zahrádkář (5555) - 220.138 (?), 28.8.2014 20:45
Co je to "dostatečně dlouhé"?
1,2m 1,5m... 2,5m...10m?
|
|
|
|
|
|
|
host - 232.98 (?), 28.8.2014 20:57
Dnes jsem koupil meteostanici EWS-110, má bezdrátové čidlo, které ale má konektor na kabelové čidlo, jež je součástí sady. Bohužel se doprodává, ale podařilo se mi ji koupit, ještě je někde mají, ovšem trochu dráž.
Hned jsem čidlo zapojil (kabelové je ukončeno a něčím zalito, takže to bude odolné i ve vodě). Škoda, že to kabelové přemostí teplotní čidlo v bezdrátové části, takže se přenáší jen jedna venkovní teplota. Líbilo by se mi, kdybych měl teplotu venkovní i v jezírku. Ale pro venek mám jiný teploměr. Takže dneska večer 12 stupňů venku, na dně jezírka je 18,5.
Poptal jsem i doporučovaný samoregulační kabel, ale prý se do jezírka nehodí, spoj negarantují. Ale na dotaz jiné firmy by to asi šlo.
Nicméně chci kabel zapojit na dálkově ovládanou zásuvku a pouštět ručně, právě podle aktuální teploty v jezírku. Nebo to dám na spínací hodiny.
Protože to bude ručně ovládané a obyčejný topný kabel je podstatně levnější než samoregulační, asi dám ten. Můžete mi, prosím, napsat, jaký kabel tam máte, jak silný, zda to byla hotová sada, nebo to někdo zapojil v metráži podle potřeby.
Děkuji.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standa_hk - Diamantový Zahrádkář (5555) - 220.138 (?), 28.8.2014 21:28
Při té doprodejové ceně EWS-110 jste mohl koupit i 3 kusy a měl by jste to levněji, než stejně vybavená stanice přijímající signál ze tří venkovních vysílačů.
Pokud budete kupovat kabel se stálým topným výkonem, je lepší kupovat delší s nižší watáží. Já osobně mám dva 5m s výkonem 10W/m tedy celkem 100W. Jedn z nich občas házím do okapu, když jej potřebuji rozmrazit... Beny má pravdu, ten samoregulační je jako Rolls_Royce pro manželku místo Fordu_K k cestám na nákup.
|
|
|
|
|
|
|
host - 232.98 (?), 28.8.2014 22:14
... tak zatím mi stačí tato jedna meteostanice. To kabelové čidlo má 3 metry.
Chystám se to celkově nějak doma pořešit - asi ideálně něco pro Android + cloud - takže veškeré info na mobilu kdekoli,...
Asi to už bude nějaká komplexnější meteostanice - chci tím řídit i závlahu.
Takže současný nákup je pouze dočasné řešení, příští rok se uvidí (plus plánuji kameru na jezírko, abych se mohl kochat i mimo zahradu).
Ale zatím řeším přežití ryb přes tuto zimu, vše ostatní počká.
Pohledám tedy klasický topný kabel - do vody je asi ten silokonový. 10W/m - zkusím najít hotovou sadu - tak cca 5 metrů podle dřívějších doporučení.
Zatím jsem viděl jen delší, ale určitě něco bude, jen musím hledat.
|
|
|
|
|
|
|
host - 130.20 (?), 30.8.2014 20:17
Je s podivem jak chcete vytápět nedostatečně hluboké jezírko. Když si spočítáte náklady vč. spotřeby el. tak Vás ti koi vyjdou dráž než orig. japan. Pokud máte jezírko 4 cub. a 125 cm je pro chov větších koi příliž malé. Než se dáte do nákupu nezbytných pitomostí, raději jezírko zvěčte na odpovídající velikost a hloubku. Bude to investice která má smysl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|