Řezat třešeň po výsadbě na podzim?
|
|
|
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 31.135 (?), 26.10.2010 18:36
S tou teplotou pôdy v okolí koreňového balu to určite nebude také dramatické.Hoci napr.dnes u nás nestúpla teplota nad 8,5 °C pôda v hĺbke 10,20 a 50cm má okolo 10°C.Aj pri rýchlejšom ochladení povrchu teplota v závislosti od hĺbky klesá veľmi pomaly(o 1-2 desatiny°C denne) a teda korene môžu ešte nejakí ten deň rásť.Pohodu praje Stano.
|
|
 |
|
 |
 |
|
host - 182.227 (?), 26.10.2010 21:03
Už to tady vlastně bylo napsáno, při řezu na podzim se může stát s pupenama cokoliv.Vrchní pupen u odřezané větve může přes zimu vyschnout, může být poškozený přes zimu zvěří, může být poškozený již při dobývání stromku a poškození nemusí být vidět.Když počkáte na časné jaro, zdravý pupen poznáte, že se začíná nalévat, zvětšovat.Pak můžete nad zdravým pupenem větev zastřihnout.
Jinak, určitě ještě celý listopad můžete bez obav vysazovat ovocné stromky.Půda ve většině let je dostatečně prohřátá tak, aby se tvořil na kořenech hojivý kalus a tvořily se nové kořínky.Ranní mrazíky vůbec nevadí.P
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
Wimpi - Diamantový Zahrádkář (2112) - 44.75 (?), 27.10.2010 9:48
Rozlišujme mezi schopnostmi plně zakořeněného stromku (a tedy kvetoucího) a stromku čerstvě zasazeného. Nedávno, tedy na podzim zasazený stromek s početně omezenými a poškozenými kořeny je schopen kvalitně vyživit jenom omezený počet pupenů. Jedná se vždy o pupeny koncové. (Proč se jedná o pupeny koncové má svoji biologickou logiku). Pokud na stromku zůstane původní košatá korunka a zdárně přečká období vegetačního klidu, na jaře začne rašit z větviček pouze omezený počet koncových pupenů. Ostatní pupeny stromek přestane vyživovat, upozadí je, neboť na to nemá dostatek energie. Posléze mohou tyto odloučené pupeny i zcela vyschnout. Myslím si, že v určité fázi svého vývoje si stromek rozhoduje o tom, které pupeny se stanou pro jeho další vývoj prioritními, které se stanou minoritními a rovněž v určité časové fázi se rozhoduje o tom, které pupeny stromek zcela vyloučí jako momentálně nadbytečné, "neuživitelné". Pokud pěstitel přistoupí k řezu pozdě, tedy v době, kdy stromek přeskupil síly a odstřihne z koruny již rašící vrcholové pupeny, může se stát, že stromku zůstanou pouze pupeny minoritní a pupeny se zastaveným vývojem. To určitě stromku neprospěje, výsledkem je další zbytečné vysilování stromku, opožděný růst i riziko uschnutí větviček. Proto je vhodné po podzimní výsadbě provést redukční zásah do koruny pokud možno co nejdříve. Nejpozději v předjaří. (Osobně tento řez provádím ihned po zasazení, jak jsem již psal výše).
|
|
 |
|
 |
 |
|
Rony - Diamantový Zahrádkář (1084) - 175.250 (?), 27.10.2010 12:38
"To Wimpi"
Chválím, naprosto přesně řečeno, co vlastně jsem neuměle řekl výše ale myslel jsem totéž. Navíc praxe mne to nevyvratitelně potvrdila.
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář (18317) - 65.50 (?), 27.10.2010 14:32
Naprosto souhlasím s tím, že pozdní řez čerstvě zasazenému stromku neprospívá a že jej zbytečně vysiluje. Nemyslím si však, že má za následek nebo zvyšuje riziko uschnutí větviček.
S upozaděním pupenů to bude taky složitější. Má-li stromek narušené kořeny, okousnaou kůru či jinou poruchu schpnosti vyživit všechny pupeny, stává se častěji, že všechny pupeny sice vyraší, ale dále nerostou nebo je málo (alespoň u nás to tak stromky dělají). Ostatně, když kořeny odeberete úplně - např. když nastříháte barborky, vyraší vám prakticky všechny pupeny, třebaže nemají vůbec žádné živiny, než ty v pupenech. Dál ale pochopitelně nepřirůstají.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
|