Nadmořská výška školky
|
|
|
|
|
|
|
|
Herinka - (4) - 178.139 (?), 18.4.2013 13:15, zobrazeno: 4690x
Dobrý den,
myslíte, že má vliv nadmořská výška školky (zahradnictví) na pozdější růst a plodnost stromu? Můžu zasadit v 430 m.n.m. třeště, které byly vypěstovány v cca 200 m.n.m? Slyšela jsem názor, že by měl být stromek pěstován ve stejných podmínkách, jako vyrostl.
|
|
|
|
|
|
|
host - 175.130 (?), 18.4.2013 20:58
Dobrý večer. To si pište, že výše položené školky mají otužilejší sadební materiál. Uvedu můj případ, který je drobet mimo toto téma. Pěstuji bonsaje. Bydlel jsem v 1000 m.n.m. a některé stromky jsem si přinels i z 1200 m.n.m.. Vše rostlo uspokojivě. Poté jsme se přestěhovali do 764 m.n.m.. Poslední co by mne napadlo, že tyto stromky utrpí šok a začnou hynout. Bohužel stromy co jsem pěstoval 20 roků a byly v perfektním zdravotním stavu odcházejí. Žádná dostupná literatura o tom nepíše.
V případě školky ve 200m.n.m. a jejich výpěstků zasazených ve 430 m.n.m. tam by něměl nastat problém. Klidně bych do toho šel. Zdeněk
|
|
|
|
|
|
|
Vinšálek - Diamantový Zahrádkář (1862) - 82.212 (?), 18.4.2013 21:03
Ano, do studenějších lokalit je dobré mít stromek z chladnější oblasti. Ale já jsem se tím nikdy neřídil a také jsem žádné problémy nezaznamenal.
Také zde na fóru bylo mnohokrát řečeno, že samotná nadmořská výška není rozhodující. Rozhodující jsou teplotní poměry daného stanoviště.
Ta Vaše nadmořská výška není nic mimořádného, důležitá je lokalita, kde budete sázet. Chladové údolí, zamokřené stanoviště, nevhodná půda jsou daleko horší činitelé než n. m. výška.
|
|
|
|
|
|
|
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář (18316) - 92.38 (?), 18.4.2013 22:03
Je to pověra. Traduje s z dávných let, kdy školky ve vyšších polohách množily a prodávaly ty odrůdy, které se v okolí osvědčily, tedy ty méně náročné, otužilé a na odpovídajících podnožích. Takový stromek samozřejmě prospíval i v nižší teplejší poloze. Opačně - stromky koupené v nížinách na vysočině moc nešly.
Dnes se pěstují konkrétní odrůdy na konkrétních podnožích. Množitelský materiál si školky často ani nemnoží, nýbrž kupují. Stromek se ve školce pěstuje max. 2 roky. Za tu dobu se vlastnosti stromku, které jsou geneticky zakódovány v podnoži i odrůdě, změnit nemohou
Je to asi stejné, jako když by se vaše matka dočetla, že lidé žijící na Sibiři snášejí lépe zimu a proto vás odjela porodit na Kamčatku, abyste byl otužilejší..
|
|
|
|
|
|
|
host - 189.101 (?), 18.4.2013 22:48
To jsem si taky kdysi myslel, ale po objevu epigenetiky si už nemůžeme být jisti ničím. Faktory prostředí ovlivňují genom (metylace DNA/histonů) a ten se dědí změněný i na potomky (u rostlin nedochází k rozsáhlým demetylacím genomu jako u živočichů a následnému imprintingu jedné z rodičovských alel). Věřím čím dál více, že rouby z Matčina z 900m.n.m. z podhůří Jeseníků nebudou zcela geneticky (lépe: epigeneticky) identické jako rouby z Matčina ze 150m.n.m. na Jižní Moravě. Nehledě na vlastnosti pletiv apod. které jsou dány vnějším prostředím (chlad, sluneční svit, hnojení...). Mnoho se toho zatím neví. Ale nic není černé/bílé. Apropo tím pádem měl malinko pravdu i Lysenko.
Zdraví Mittwoch
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|