Technická stránka pily
|
|
|
|
|
|
|
host - 94.250 (?) 13.11.2009 19:47, zobrazeno: 9417x
Vážený pane J.S., obracím se na Vás touto cestou s žádostí o několik rad. Můj dotaz se vztahuje k pile Dolmar 420 C, ale věřím, že i ostatní uživatelé těchto užitečných pomocníků jej budou moci v praxi využít.
1. Jaký typ benzínu je pro moderní motory vhodnější?
2. Kolik je potřeba spálit (nádržek) benzínu, aby se mohlo o pile říci, že je po záběhu, popř. jakým jiným způsobem lze určit, že pila může být zatěžována na max.?
3. V jedné diskuzi jste zmínil, že bohatost směsi může mít vliv na zadření motoru. Chtěl bych se proto zeptat, pokud je z výroby nastavena chudší směs, je lepší ji nastavit na bohatší v záběhu nebo po něm? O kolik se musí pootočit šroubem H a na jakou stranu?
4. Dále mě zajímá, zda má být v létě a v zimě nastavena jiná směs?
5. Nepoškodím pilu, když budu řezat v zimě na letní režim?
Děkuji za Váš čas a snahu nám méně vědoucím pomoci k dlouhé životnosti našich strojů. Roman
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 47.36 (?), 13.11.2009 20:13
Ja sice taky nejsem pan JS s pilama delam jiz dost let tak vam doporucim, davejte tam natural 95 olej pro vys. vykonne mot. ja osobne pouzivam stihl a to nejen do stilky, zabeh nezabeh setrit by jste ji mel tak pet hodin prace at je to cochce za znacku, smesi si nevsimejte pokud jede jak ma, pokud otom nic nevite a vypada ze ne, tim vas nechci urazit, tak do toho hlavne nevrtejte sam, rezte zima leto, pokud se k ni budete chovat solidne tak vam bude jiste dobre slouzit.
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 213.141 (?), 13.11.2009 20:15
1. Pro motorové pily se nyní běžně používá BA 95 Natural, obecně by nemělo být oktanové číslo nižší, než 91. Zde bych zdůraznil používání kvalitního oleje pro Vaši pilu (nejlépe Dolmar) pro přípravu směsi a jeho správný poměr s benzínem 1:50. To je důležitější z pohledu vhodnosti = bezproblémového provozu.
2.Obecně záběh motoru zajistí spotřebování asi 10-15 nádržek běžného řezání. Větší průměry dřeva méně nádržek, menší průměry dřeva více nádržek. Motorovou pilu můžete zatěžovat na max. od začátku, ale v době záběhu je třeba vyvarovat se např. podélným řezům, řezání s tupým řetězem(to platí vždy, ale pro motor, který nemá zaběhnuté tolerance je to ještě nebezpečnější), čisté chladící otvory a žebra válce. Prostě zajistit, aby se motor dobře chladil a nebyl zastavován v řezu tlakem do řezu.
3. Bohatost směsi (t.j. poměr vzduchu a paliva), kterou dostává motor z karburátoru může způsobit zadření motoru. Ale nastavení karburátoru musí být špatné, nebo jej musel někdo změnit. Z výroby jsou karburátory nastaveny tak, aby směs byla obohacena a nestalo se tak, že nový motor bude provozován s příliš chudou směsí. Na omezovačích, které jsou na tryskách H a L je to nastaveno tak, že trysky jsou otevřeny téměř na max. po dorazy omezovačů nastavení karburátoru. Změna nastavení a to nepatrná se provede až po záběhu a měla by být provedena odborně.
4. Nastavení směsi léto/zima se nemění, ale v zimě nastávají situace, kdy pila naskočí až na např. 2x použitý sytič a třeba potom ještě zhasne po startu bez sytiče. Je to normální, motor je tak studený, že směs se srážením na stěnách motoru ochuzuje a proto nestačí startovací postup, který stačil v létě. V zimě je běžné, že pila se prohřeje později, což se projeví tím, že když ji vypneme po několika řezech, je třeba použít opět sytič.
5. V zimě letní provoz pile nevadí, pokud není vysoká vlhkost vzduchu, kdy se vytvoří na sání(vzduchový filtr a karburátor) ledové krystalky, které mohou způsobit problémy s chodem motoru. Opačně je to stav podstatně nebezpečnější, neboť předehřívaný vzduch do sání v létě může způsobit zadření motoru vysokou teplotou, záleží na zátěži a okolní teplotě.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 128.2 (?), 6.1.2010 20:22
Dobrý den pane J.S. právě jsem si pořídil Stihl MS 280 i kterou jste mi poradil v porovnání s HQ 353 jde mi o to že se v návodu píše že olej se dává v poměru 1:25 oleje Stihl a 1:50 ostatních olejů. Nebylo by dobré po dobu zábehu též použít pomer treba 1:40 s olejem Stihl po třeba dobu zábehu to je prvnícj 10 nádržek?
Dále se bych se chtěl zeptat zda s pilou můžu hned zajet do dubového stromu o promeru 60 cm a špalkovat ho? Je mi jasné ze nesmím dávat plný plyn naprázdno ale při řezu s novým řetězem lze jít do zátěže?
Děkuji
Tomáš
|
|
|
|
|
|
|
host - 112.250 (?), 6.1.2010 20:36
buď je v návodu chyba (podívám se do něj zítra na krámě), nebo jste si to špatně vyložil, poměr je 1:50 s olejem STIHL. A divím se že Vám to tam kde jste nakupoval pořádně nevysvětlili. HH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 128.2 (?), 6.1.2010 20:50
Oni mi dali olej 1l Stihl kde je přímo nahoře nádobka s ryskou na 3 nebo 5 litrů benzínu a to je 1:50 tj na 5l benzínu 100ml (1dcl) oleje Stihl, jde mi o to zda to nemám dát 1:25 s Olejem Stihl při zábehu aby to lépe mazalo v počátku zábehu.
Jo a prý je v návodu chybně uvedeno že se pila na zemi startuje s brzdou - sdělil mi to prodejce. (je to bez brzdy) Jak to tedy je? Vedou se tu o tom diskuze, já vždy startuju bez brzdy když je pila na zemi.
Tomáš
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 44.31 (?), 6.1.2010 21:09
Poměr oleje Stihl ve směsi by měl být 1:50. Zpočátku řežte bez tlaku pily do dřeva přes ozubenou opěrku, jen co si vezme pila vlastní vahou s velmi mírným přítlakem do řezu. Zásada je nechat zaběhnout řeznou soupravu, řezat tak, aby se motor držel v otáčkách, které zaručují dobré chlazení a také mít stále ostrý řetěz. Při nasazení pily do řezu se řeže s plným plynem, pouze odvětvování a krátké řezy se úměrně tomu plný plyn omezuje, ale to poznáte při použití pily. Prostě pila nesmí být v provozu na plný plyn bez řezu(pouze seřízení karburátoru a pod), nebo naopak řezat se sníženým plynem, kdy se motor špatně vyplachuje, nebo dokonce prokluzuje spojka. Zpočátku se bude více uvolňovat řetěz, což je běžné a souvisí to s jeho záběhem na liště. Nesnažte se řezat velké průměry v jednom kuse, ale třeba několikrát řez krátce přerušte, aby se motor nepřetěžoval, vše platí zejména při nové pile, ale i později je vhodné se těchto postupů obecně držet. Dodržujte - stále kvalitní a čerstvou směs, čistý vzduchový filtr, chlazení motoru, mazání řetězu a jeho správné ostření a napnutí. Jinak co jsem zapoměl máte v návodu.
Při startu s brzdou a půlplynem musíte okamžitě pilu uvést do volnoběhu, jinak se může poškodit páska brzdy, resp. zbytečně opotřebovat díly, které tím trpí. Při startu bez brzdy je třeba, abyste počítal s tím, že se na půlplyn rozběhne řetěz, který může teoreticky někoho zranit, kdo Vás např. pozoruje a nemá stát tam, kde stojí, nebo Vy nemáte šermovat pilou. Já startuji bez brzdy, ale je třeba počítat s tím, že se pila může vysmeknout a proto startovat tak, že pilu držíme pevně a stojíme jistě a na vhodném místě( zohlednit svah, kluzký terén a pod.)
|
|
|
|
|
|
|
host - 128.2 (?), 6.1.2010 21:47
Velmi Vám všem děkuji za cenné informace.
Zejména panu J.S. za trpělivost se kterou odpovídá na otázky amatérů bez bohatých zkušeností
Tomáš
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|