Technika orby
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) 13.8.2007 21:07
Fotky úprav s popisem jsem již jednou vložil. Jen krátce - mezikusy mezi kola jsou použity z rotavátoru a jsou na nich navařeny silnostěnné podložky - dosedací plochy z důvodu odolnosti proti prohnutí celé spojené hřídele. Je to stejné, jako u orig. mezikusů, ale tady je jedna strana šestihran vnější a druhá uvnitř - proto jsem musel použít díly z rotavátoru - obě strany šestihran vnější. Z důvodu potřeby měnit nastavení západek na kolech jsou kola západkami ven - pneumatiky jsem nepřehazoval - nevadí to. Spojovací tyč je nutno prodloužit - provedl jsem to z důvodu vyšší pevnosti šikmým řezem a potom tyto větší styčné plochy svařil - je nutné nabodovat , vyzkoušet, potom svařit - sváry musí být kvalitní, ale ne navařovat - jinak je nutné toto zvětšení průměru obrousit - není možné prostrčit spojovací tyč středy kol a spojovacími díly nápravy - hřídele kol. Až budu orat , nafotím, případně nahrajeme video, jak to jde. V těžkém lesním terénu někdy ani toto nestačí. Proto jsem přidělal na držák závaží - je spojen se závěsem, a tím vozíkem - naviják. Jeho pohon je ruční i od nápravy řetězem. Při potřebě překonání malého úseku používám ruční pohon, na delších a náročnějších terénech vypnu západky na kolech a naviják je poháněn motorem malotraktoru - díky DSK 317 má 3 rychlosti - dle potřeby. Pro ochranu před přetížením jsem použil jednoduchou třecí spojku, která se dá seřizovat kontra dotažením. Při větším povolení kontra se hnací kolo točí volně na hřídeli, např. při jízdě, kde není třeba naviják použít. Jinak lze naviják lehce demontovat - pojiska a šroub bez nářadí. Tažná síla je 900 kg při tahu v rovině, většinou to stačilo vyprostit soupravu i s naloženým 1 m dřeva. Toto jsem hodně používal před asi 10 lety, když jsem neměl velký naviják a jinou možnost dopravy. Ale příležitostně se to hodí.
| | Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 103.201 (?), 12.4.2007 17:01
To jsou kola Vari, ale kupoval jsem je před asi 8 lety od firmy, která je pro ně dělala. Byly tam nějaké škrábance, a tak cena byla příznivá. J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 225.142 (?), 12.8.2007 22:08
Jaký rozchod kol má být při orbě, nikde v návodu k sestavě VARI jsem to nevyčetl?
|
|
|
|
|
|
|
host - 11.104 (?), 13.8.2007 10:07
Techniku orby a nastavení pluhu i stroje najdete na stránkách Vari. Tomu jejich popisu se nedá celkem nic vytknout. Jinak oře se na rozchod 610 mm. To je ten širší.
|
|
|
|
|
|
|
host - 45.5 (?), 13.8.2007 9:54
Paráda!! A ty kola se tam vejdou, nebo jaké úpravy jste musel udělat? (vari nemám, ale zvažuji koupi)
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388), 13.8.2007 21:07
Fotky úprav s popisem jsem již jednou vložil. Jen krátce - mezikusy mezi kola jsou použity z rotavátoru a jsou na nich navařeny silnostěnné podložky - dosedací plochy z důvodu odolnosti proti prohnutí celé spojené hřídele. Je to stejné, jako u orig. mezikusů, ale tady je jedna strana šestihran vnější a druhá uvnitř - proto jsem musel použít díly z rotavátoru - obě strany šestihran vnější. Z důvodu potřeby měnit nastavení západek na kolech jsou kola západkami ven - pneumatiky jsem nepřehazoval - nevadí to. Spojovací tyč je nutno prodloužit - provedl jsem to z důvodu vyšší pevnosti šikmým řezem a potom tyto větší styčné plochy svařil - je nutné nabodovat , vyzkoušet, potom svařit - sváry musí být kvalitní, ale ne navařovat - jinak je nutné toto zvětšení průměru obrousit - není možné prostrčit spojovací tyč středy kol a spojovacími díly nápravy - hřídele kol. Až budu orat , nafotím, případně nahrajeme video, jak to jde. V těžkém lesním terénu někdy ani toto nestačí. Proto jsem přidělal na držák závaží - je spojen se závěsem, a tím vozíkem - naviják. Jeho pohon je ruční i od nápravy řetězem. Při potřebě překonání malého úseku používám ruční pohon, na delších a náročnějších terénech vypnu západky na kolech a naviják je poháněn motorem malotraktoru - díky DSK 317 má 3 rychlosti - dle potřeby. Pro ochranu před přetížením jsem použil jednoduchou třecí spojku, která se dá seřizovat kontra dotažením. Při větším povolení kontra se hnací kolo točí volně na hřídeli, např. při jízdě, kde není třeba naviják použít. Jinak lze naviják lehce demontovat - pojiska a šroub bez nářadí. Tažná síla je 900 kg při tahu v rovině, většinou to stačilo vyprostit soupravu i s naloženým 1 m dřeva. Toto jsem hodně používal před asi 10 lety, když jsem neměl velký naviják a jinou možnost dopravy. Ale příležitostně se to hodí.
| |
|
|
|
|
|
|
|
host - 1.3 (?), 5.11.2007 11:45
Podle obrázků vidím, že máte na Vari motor Honda. Chtěl bych se zeptat, jestli není v těchto svazích problém s mazáním motoru? Slyšel jsem totiž pár názorů, že tento motor moc na práci ve svazích není vhodný, tak se ptám na Vaši zkušenost, protože sám mám zkušenost pouze s klasickým dvoutaktem Jikov. Děkuji za odpověď. J.P.
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 103.201 (?), 5.11.2007 22:08
V těch kopcích, kde jezdím, tak nemám problémy s náklonem - z důvodu motoru Honda. Je tu problém jiný - bezpečnost. Zlepšení v tomto směru je jednak vyšší stabilitou malotraktoru - díky 4 kolům, také to chce získat zkušenosti a nejet do takových kopců hned, aniž znám co mohu a nesmím. V takovém terénu je bezpodmínečně nutné mít v perfektním stavu brzdy a další důležité prvky - dotažený závěs, všechny šrouby na důležitých místech - uchycení řídítek, spojovací tyč kol + pojistka, svořeň v závěsu bezpečně zajištěný. Z kopce pro jistotu ještě brzdím motorem - na uzávěrky. Je také vhodnější naložit raději o něco méně, než v běžném terénu, nebo někdy použiju jako brzdu celý kmen stromu. Pod kopcem jej pořežu. To je dle okolností a stavu terénu - mokro a pod.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 0.146 (?), 5.10.2008 20:44
Nebylo by lepsi pri orbe u pudni frezy misto ctyr pneumatik ocelova orna kola ty by se tolik nesmekala
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|