Syntetický olej, tzn. PAO, nikoliv ten s označením "plně syntetický," podléhá tepelné degradaci rychleji než oleje minerální tj. i HC.
Horní viskozita oleje se mj. odvíjí od výrobní tolerance třecích dvojic, takže pokud je něco konstruováno a předepsáno na xW-30, je poněkud zavádějící doporučit olej s dvojnásobnou horní viskozitou, kdy tloušťka a odpor kluzného filmu jsou mnohem větší.
Tyto oleje se používají např. pro motory, které mají potřebné výrobní tolerance nebo u nichž se předpokládá vyšší teplotní a výkonové namáhání nebo kde provozem již vznikly větší vůle (motor je vyběhaný).
Olej se zvýšenou horní viskozitou samozřejmě drží kluzný film při vyšší teplotě, ale jeho tepelná degradace probíhá při podobné teplotě jako u olejů s nižším číslem horní viskozity.
Jinak řečeno, přehřívaný motor bude mazán déle, ale životnost oleje bude stejná či skoro stejná.
Oproti tomu je při běžné teplotě motor více namáhán odporem kluzného filmu větší tlouštky a větší viskozity.
Součtem vzato - držel bych se oleje či norem předepsanými výrobcem motoru.