Honda GCV - DOV



J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 213.141 (?)
23.6.2009 11:18

1. Na první pohled ano, ale ve skutečnosti je to stejné jen při seřizování ventilů - měření. Ale já měl na mysli intenzitu - tedy, jak často je nutné ventily seřizovat. U OHC nejsou tyčky a vačkový hřídel je v hlavě motoru. Tím jsou vzdálenosti menší a na přenos ovládání ventilů je třeba méně součástek = méně možností vzniku tolerancí od správného nastavení. Proto je OHV z pohledu intenzívního provozu na seřizování ventilů náročnější. OHV má vačkový hřídel ve skříni motoru a přes tyčky jsou ovládány ventily v hlavě motoru. U OHC tento přenos zajišťuje rozvodový řemen na vačkový hřídel v hlavě motoru.

2. Na druhý dotaz jsem použil článek, kde je mimo jiné vysvětleno více témat, která se zde na fóru různě vysvětlovala. Jen doplním, že i klasický 4 takt, který maže rozstřikem má částečně tlakové mazání, ale bez filtru. Přetlaky, které vznikají pohybem pístu tlakově dopravují olej kanálky do hlavy válce. Tam by se olej rozstřikem dostával v nedostatečném množství. Honda má tento systém propracovaný a díky tomu se i klasické 4 takty mohou provozovat na větších svazích(viz. návody k motorům, nebo informace o sekačkách). V článku není sice zmínka o Hondě, ani o DOV, ale to podstatné nejen vystihuje, ale objasňuje i více nejasností u běžných majitelů takových motorů.

Údržba čtyřdobých benzinových motorů zahradní techniky

Motory vyžadují údržbu nejčastěji a jednotlivé úkony jsou spíše pro pokročilejší uživatele. Hlavní zásadou je, že dvoudobé motory mají údržbu mnohem jednodušší než motory čtyřdobé.

Valná většina čtyřdobých motorů disponuje mazáním rozstřikem a tudíž nesnese práci v příkrém svahu. K mazání se používá většinou olej viskózních specifikací API SJ/CF nebo SG/CD. V motoru je tzv. pomocné,,míchátko“, které napomáhá rozstřiku oleje po skříni motoru. Olej v motoru se vyměňuje většinou jednou po padesáti provozních hodinách, v prašném prostředí je vhodné zkrátit lhůty výměny až na polovinu, jinak riskujeme větší opotřebení motoru vlivem horšího mazání. Automobilové oleje v žádném případě nepoužívejte. Motory v zahradní technice pracují s vyššími teplotami.

Olej v ležatých motorech můžete vyměnit pomocí speciální sady. Olej pak pohodlně odsajete plnicím hrdlem, zbytek je možno vylít z motoru překlopením. Motory Briggs, Tecumseh a Honda mají olejovou náplň přibližně 0,6 až 0,8 litru podle provedení.

Z řad motorů, které mají mazání rozstřikem, vybočují motory Briggs Intek a Tecumseh Enduro. Snesou mnohem větší náklon, klidně i třicet úhlových stupňů. Disponují totiž tlakovým mazáním, k distribuci oleje v motoru je použito zubové čerpadlo, které dodává olej pod tlakem do celého motoru.

Špičkový čtyřdobý motor Briggs Intek Pro 65 OHV má dokonce i olejový plnoprůtokový filtr. Takový motor snese výměnu oleje jednou za sezónu, kvalita oleje je dlouho velmi dobrá díky progresivnímu systému filtrace.

Motor olejem nikdy nepřeplňujte. Při přelití oleje nad mez horní rysky měřidla hladiny oleje dochází vlivem spalování k nadměrné tvorbě karbonových úsad v motoru, navíc je zde i riziko poškození ventilů vlivem tvorby úsad. Motor pak velmi špatně startuje a kouří. Pokud se olej dostane i do odvětracího kanálku klikové skříně, pak motor začne,,zvonit“ vlivem vysokých tlaků uvnitř.

Při provozu v prašném prostředí také častěji vyklepáváme a měníme vložku vzduchového filtru. Vždy se řídíme dle návodu k obsluze motoru.

Zapalovací svíčku měníme jednou za sezónu, uprostřed sezóny ji z motoru vymontujeme a vyčistíme drátěným kartáčkem. Barva svíčky také dost napoví o stavu motoru. Pokud je červenočerná, motor je v pořádku, pokud je však výrazně zanešená černými karbonovými usazeninami, pak to znamená buď průnik oleje skrze pístní kroužky(motor modře kouří) nebo špatné nastavení karburátoru(motor hůře startuje, je často přesycen palivem) či zašpiněný vzduchový filtr.

Jednou za rok také nechávejte odborným servisem
seřídit ventilovou vůli. Při špatné vůli některého z ventilů motor startuje velmi obtížně a jen neochotně jde,,za plynem“.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
host - 128.195 (?), 22.6.2009 17:25, zobrazeno: 47445x

Toto sú najčastejšie vyskytujúce sa značky motorov na kosačkách. Niektorí tvrdia že Honda GCV 160 je lepšia ako B&S 700 DOV. Iní zase opak.

Ku ktorému by ste sa pri výbere kosačky priklonili vy?

   
host - 12.111 (?), 22.6.2009 19:42

Mám krátce sekačku s motorem DOV, mohu ale porovnat pouze motorem BS Quantum 40 který mám na staré sekačce. DOV opravdu staruje na první zátah, ať je studený nebo teplý. Síla, potřebná na nastartování, je o něco nižší u DOV. Na nízké otáčky nový DOV občas jakoby vynechá, stejně jako u staré Q 40. Hlučnost v nízkých otáčkách je podstatně nižší u DOV, Na plný plyn se ale hluk zvýší a je asi jen o 20 % nižší než Q 40. Spotřeba zatím asi o 1/3 vyšší u DOV. Výkonově mně zatím DOV nepřesvědčil, snad to bude později lepší.

      
host - 58.150 (?), 22.6.2009 20:12

Oba motory jsou výkonem i točivým momentem na srovnatelné úrovni. Navíc oba motory mají naprosto stejné vrtání i zdvih 64x50 mm - obsah 160 ccm. Používám motor GCV 135 (sekačka IBEA 50026) a moderní koncepce motoru je znát- je tichý, má slušný výkon a točivý moment a hlavně nespotřebuje moc benzínu. Co jsem si počítal potřebu tak při sečení bere tak 0,6 litru an hodinu, což mluví samo za sebe, výsledkem jsem byl příjemně překvapen.

Ale teď ke dvěma uváděným motorům - Oba jsou velmi moderní koncepce, Honda má věhlasný OHC rozvod a Briggs zase nový patentovaný DOV. Jedná se vlastně o vylepšený rozvod OHV s nízkými mechanickými ztrátami. U Briggsu nevím jak bude fungovat karburátor s Ready Start systémem po několika letech provozu, Hondy s mechanickým sytičem jsou už léty prověřeny. I když je pravda to, že Ready start systém se používal už dříve na motorech řady 625 a výše(Quantum), takže Briggs ví co na motory dává.

Víceméně v testech sekaček se stroje díky těmto moderním jednotkám umisťují na předních pozicích právě kvuli jejich vlastnostem- takovou sekačku nastartuje díky účinné dekompresi i slabší žena.

Víceméně rozhodnout se je poměrně těžké, ale Honda GCV 160 je montována i na sekačky levnější (výborná a všudypřítomně chválená Stiga Turbo 53S), Briggs se dáva na stroje dražší cenové kategorie, protože OHV je brán jako rozovd u motorů větší výdrže (Solo 550, Oleomac Max 53; Stiga Turbo 55 4S alu a další).

Ani s jedním z dotazovaných neuděláte podle mě chybu.

         
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 213.141 (?), 22.6.2009 21:45

To srovnání je složitější proto, že GCV je již několik let v prodeji a DOV je novinka. Dle technických parametrů má GCV 160 vyšší kroutící moment, ale rozdíl je cca 1Nm, což je vyváženo novou technologií DOV, což není klasické OHV, ani OHC. OHC je méně náročné na seřizování ventilů, ale zase musí být použitý rozvodový řemen, což je u Hondy na motorech GCV, které jsou max. poloprofi. Také DOV je řada, která není profi, ale až další řada 8 má parametry profi strojů s např. možností výbrusu, tato řada má již tlakové mazání, olejový filtr, stejně, jako vyšší řady Hondy. Podle mě je Honda technicky o něco vpředu, ale souhlasím, že chybu neuděláte jestli pořídíte GCV, nebo DOV. Vyzkoušení a spolehlivost u takových výrobců beru, jako samozřejmost.

            
host - 4.243 (?), 23.6.2009 7:53

Mohl bych se něco zeptat? Mám celkem dva dotazy.

1. Jaký je rozdíl v náročnosti seřizování ventilů motorů s rozvodem OHV a OHC? Není stejně náročné zasunutí spárové měrky mezi tyčku a vahadlo a nebo mezi vačku a ventil?

2. Tlakové mazání u motorů B&S s olejovým filtrem je tlakové se vším všudy, nebo jde jen o tlakovou filtraci?

               
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 213.141 (?), 23.6.2009 11:18

1. Na první pohled ano, ale ve skutečnosti je to stejné jen při seřizování ventilů - měření. Ale já měl na mysli intenzitu - tedy, jak často je nutné ventily seřizovat. U OHC nejsou tyčky a vačkový hřídel je v hlavě motoru. Tím jsou vzdálenosti menší a na přenos ovládání ventilů je třeba méně součástek = méně možností vzniku tolerancí od správného nastavení. Proto je OHV z pohledu intenzívního provozu na seřizování ventilů náročnější. OHV má vačkový hřídel ve skříni motoru a přes tyčky jsou ovládány ventily v hlavě motoru. U OHC tento přenos zajišťuje rozvodový řemen na vačkový hřídel v hlavě motoru.

2. Na druhý dotaz jsem použil článek, kde je mimo jiné vysvětleno více témat, která se zde na fóru různě vysvětlovala. Jen doplním, že i klasický 4 takt, který maže rozstřikem má částečně tlakové mazání, ale bez filtru. Přetlaky, které vznikají pohybem pístu tlakově dopravují olej kanálky do hlavy válce. Tam by se olej rozstřikem dostával v nedostatečném množství. Honda má tento systém propracovaný a díky tomu se i klasické 4 takty mohou provozovat na větších svazích(viz. návody k motorům, nebo informace o sekačkách). V článku není sice zmínka o Hondě, ani o DOV, ale to podstatné nejen vystihuje, ale objasňuje i více nejasností u běžných majitelů takových motorů.

Údržba čtyřdobých benzinových motorů zahradní techniky

Motory vyžadují údržbu nejčastěji a jednotlivé úkony jsou spíše pro pokročilejší uživatele. Hlavní zásadou je, že dvoudobé motory mají údržbu mnohem jednodušší než motory čtyřdobé.

Valná většina čtyřdobých motorů disponuje mazáním rozstřikem a tudíž nesnese práci v příkrém svahu. K mazání se používá většinou olej viskózních specifikací API SJ/CF nebo SG/CD. V motoru je tzv. pomocné,,míchátko“, které napomáhá rozstřiku oleje po skříni motoru. Olej v motoru se vyměňuje většinou jednou po padesáti provozních hodinách, v prašném prostředí je vhodné zkrátit lhůty výměny až na polovinu, jinak riskujeme větší opotřebení motoru vlivem horšího mazání. Automobilové oleje v žádném případě nepoužívejte. Motory v zahradní technice pracují s vyššími teplotami.

Olej v ležatých motorech můžete vyměnit pomocí speciální sady. Olej pak pohodlně odsajete plnicím hrdlem, zbytek je možno vylít z motoru překlopením. Motory Briggs, Tecumseh a Honda mají olejovou náplň přibližně 0,6 až 0,8 litru podle provedení.

Z řad motorů, které mají mazání rozstřikem, vybočují motory Briggs Intek a Tecumseh Enduro. Snesou mnohem větší náklon, klidně i třicet úhlových stupňů. Disponují totiž tlakovým mazáním, k distribuci oleje v motoru je použito zubové čerpadlo, které dodává olej pod tlakem do celého motoru.

Špičkový čtyřdobý motor Briggs Intek Pro 65 OHV má dokonce i olejový plnoprůtokový filtr. Takový motor snese výměnu oleje jednou za sezónu, kvalita oleje je dlouho velmi dobrá díky progresivnímu systému filtrace.

Motor olejem nikdy nepřeplňujte. Při přelití oleje nad mez horní rysky měřidla hladiny oleje dochází vlivem spalování k nadměrné tvorbě karbonových úsad v motoru, navíc je zde i riziko poškození ventilů vlivem tvorby úsad. Motor pak velmi špatně startuje a kouří. Pokud se olej dostane i do odvětracího kanálku klikové skříně, pak motor začne,,zvonit“ vlivem vysokých tlaků uvnitř.

Při provozu v prašném prostředí také častěji vyklepáváme a měníme vložku vzduchového filtru. Vždy se řídíme dle návodu k obsluze motoru.

Zapalovací svíčku měníme jednou za sezónu, uprostřed sezóny ji z motoru vymontujeme a vyčistíme drátěným kartáčkem. Barva svíčky také dost napoví o stavu motoru. Pokud je červenočerná, motor je v pořádku, pokud je však výrazně zanešená černými karbonovými usazeninami, pak to znamená buď průnik oleje skrze pístní kroužky(motor modře kouří) nebo špatné nastavení karburátoru(motor hůře startuje, je často přesycen palivem) či zašpiněný vzduchový filtr.

Jednou za rok také nechávejte odborným servisem
seřídit ventilovou vůli. Při špatné vůli některého z ventilů motor startuje velmi obtížně a jen neochotně jde,,za plynem“.

                  
host - 4.243 (?), 23.6.2009 11:35

Díky za reakci. Jen ten článek, co jste sem dal, psal kdo? Je srozumitelný a jasný jen u jedné věci bych váhal. A to je konstatování o čištění svíčky drátěným kartáčem. Vědom si toho že není drátěný kartáč jako drátěný kartáč ale i toho, že dnes už toto "čištění" výrobci zapalovacích svíček nedoporučují.

                     
J.S. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (3388) - 213.141 (?), 23.6.2009 12:06

Článek se nachází zde. Pokud máte na mysli klasický drátěný kartáč, tak souhlasím, ale jsou jemné, jakoby měděné kartáčky, které při použití s citem snadno svíčku - elektrody - očistí bez negativních jevů. V každém případě je nutnost opakovaně čistit elektrody řešení následků a ne příčiny( stav motoru,karburátoru, jeho seřízení,  palivo - kvalita, stáří, použitý olej). Mírně očazená svíčka po krátké době provozu,např. studeného motoru, nebo kdy motor nejel na plný výkon není důvodem k nějakým obavám. Naopak po plné zátěži by měla být svíčka vypálená, toto lze snadno poznat dle vůně výfukových plynů a přítomnosti viditelného kouře z výfuku(bílý, světle modrý - příčina olej(velké množství v motoru, start po delším odstavení - vliv poloha sekačky při uskladnění, opotřebení motoru), černý, tmavý - příčina velký obsah benzínu ve směsi- sytič v provozu, přílišná bohatost směsi, chybné seřízení, ověřit stav karburátoru)

                  
PP. - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (6648) - 70.100 (?), 23.6.2009 12:31

_Automobilové oleje v žádném případě nepoužívejte. Motory v zahradní technice pracují s vyššími teplotami._

Opět známá nepravda. Je možné použít oleje odpovídajících specifikací.

Zkuste blíže zdůvodnit výměnu svíčky jednou za sezónu.

                     
host - 4.243 (?), 23.6.2009 12:44

Ten text není výmyslem J.S. Já v něm taky shledávám minimálně nepřesnosti. No a výměna svíčky jednou za rok, většinou při pravidelné servisní prohlídce, je věc spíše preventivní a více méně zaručuje, že majitel nebude ít s tímto dílem během sezony problém. To za předpokladu dobrého stavu motoru. Ono totiž u těchto motorů stanovit např. počet mh je pro uživatele složitější neb tyto motory většinou toto měřidlo nemají.

zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Velký stůl z překližky10.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Řezání zahrandních obrubníků5.4.2025
Řezání zahrandních obrubníků3.4.2025
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2025
DŮMACHALUPA.cz
statistika