kácení ovocných alejí
|
|
|
|
|
 |
 |
|
host - 118.24 (?), 10.3.2009 14:31
kácet je blbost. Jde jen o prachy, holt je třeba dřevo na palivo a stromy taky přkáží při sekání trávy kolem silnic (někdy i 2 x ročně). Když se začínalo před lety kácet, argument silničářů byl, že jsou blízko silnice a ohrožují provoz i komunikaci. Že když budou za příkopem, bude to OK. Není to ani 2 týdny, co byla v novinách vyfotografována jedna alej určená ke kácení poblíž Tábora. Samozřejmě všechny stromy za příkopem, podle fotky minimálně 2 m od krajnice. Ať přestanou vymýšlet kraviny a radši vyrazí lajnovat čáry, lepit díry nebo lépe vybírat firmy, co jim dělají povrchy. Ještě jsem neviděl 2,5 roku nový povrch silnice, kterej se loupe (odborníci hodělali totiž ze studenýho asfaltu za deště a sněhu a na podzim, takže ve spodu je normálně listí).
Razím heslo, když někdo jezdí jako prase, ať se radši rozmlátí o strom než o protijedoucí auto.
|
|
 |
|
 |
 |
|
Radouš - Stříbrný Zahrádkář (257) - 130.20 (?), 16.3.2009 14:18
Mám rád zeleň, lesy a ovocné stromy zvlášť: Jen nevím, zda ty trosky starých ovocných stromů podél silnic živořící a každoročně odborným zásahem znovu a znovu znetvořené je to pravé ořechové. O hnijícím ovoci v příkopech ani nemluvě. Chtělo by to rozsáhlou, masivní novou výsadbu podél polních cest, turistických stezek či cyklostezek v rámci politického programu zelených či jinak barevných a to stromů vhodných - tedy ne vždy ovocných, i když za ty bych se přimlouval. Pokud by se to spojilo se zachováním kulturního dědictví - starých odrůd - myslím, že by i nějaká ta dotace nebyla vyloučená. Jen najít poslance, který bude potřebovat voliče, že by si to dal do programu. A pak ještě najít někoho, kdo by mu uvěřil.
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
Radouš - Stříbrný Zahrádkář (257) - 130.20 (?), 17.3.2009 9:38
Ke slovu "masivní": Stará, poničená torza ovocných stromů, či poničené sady, prostě stromy i po velmi odpovědné úvaze už nezachranitelné, kolik jich asi na území tohoto státu je? Jen jedna obec - možná stovky, bývalý okres - možná tisíce, pak kraj, země, stát. A proč vlastně jich nevysadit víc? Myslím, že většina ovocných stromů podél silnic bude tak z poválečných pětiletek. Proč by něco podobného nešlo teď? S využitím nezaměstnaných na podpoře, či státem podporovaných zakázek atd. Jde jen o to, aby v tom někdo našel byznys a zejména dotační titul, protože jinak, než přes peníze to samozřejmě nejde.
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
host - 7.56 (?), 17.3.2009 10:35
Stromy se u silnic sázely kvůli zrychlení dopravy. Kůň v aleji jel rychleji než kůň v slunci žáru.
Taky naši předci sázeli kolem silnic ovoce. Koňský prd nevadil kvalitě jablek ani hrušek. Výfukové plyny udělaly z ovoce u silnice potravinu zdraví škodlivou.
Je třeba rozjímat kam patří strom a kam alej jabloní. Jabloň u málo frekventované silnice nebo polní cesty přináší užitek. Jablka jsou dražší než pomeranč, taky toto není normální.
Alej stromů nepatří k moderní silnici. Pokud je ta silnice 1. třídy, je to vražda. Strom u silnice 3. třídy může stát.
Aleje ovoce je třeba vysazovat u polních cest a málo frekventovaných silnic aby jablka nestála víc než pomeranče. Ale nikoli u silnic 1. třídy a pokud tam ještě stojí, tak vykácet.
HQ257
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
host - 7.56 (?), 17.3.2009 11:28
Víš kolik je jenom například v naší vesnici vhodných míst, kam vysázet alej třešní nebo jabloní aby děti měly přístup k vitamínům? Kvanta a jsou to obecní pozemky, jen musíme čekat na nějakého osvíceného starostu, který tomu dá zelenou.
Kolik půdy leží ladem, kam by bylo možno dočasně vysadit rychle rostoucí dřeviny alespoň na těch pár let než se pro ty pozemky nalezne využití? Jenom v katastru naší obce jsou to nejméně 2 hektary na obecních pozemcích.
Kolik majitelů pozemku by bylo ochotno vysadit strom třeba před barákem kdyby nebylo toho pitomého zákona, který může znemožnit jeho pokácení až přeroste a začne překážet? Tak tam neroste nic, protože když propaseš termín a strom překročí 80 cm obvod ve výšce 1,30m, je to malér. Taky co se stromem v takové velikosti? Akorát tak na palivo.
Kdyby bylo možno smluvně zařídit dopředu povolení ke kácení, že jako vysadím stromy kolem baráku a pak je budu moci skácet kdy chci, tak bych sám udělal les nebo park z části své velké zahrady, jenže já tam musím hlídat stromy aby nepřerostly stanovený limit, protože jinak se těch stromů nezbavím až budu pozemek potřebovat pro efektivnější využití, což bude za takových 20 let až dorostou děcka nebo vnuci. Strom průměr 27 však musí dolů i když za takových 15 let by z něj mohly bát desky a mohl by 15 let vyrábět kyslík. Zkostnatělý paragraf však tomu brání. Za 15 let nemusíš vyřídit povolení ke kácení a jsi v řiti, tak se musí kácet letos.
Se stromy se hospodaří bez rozumu. Někde se kácí stromy zbytečně, jinde ponechávají překážky je vysázet. Taky ochrana stromů může být v důsledku kontraproduktivní.
Jedno je jisté. Stromy nepatří na silnice 1. třídy. Byly tam sázeny pro zrychlení jízdy koní, dnes ohrožují automobily. Přiměřená rychlost jízdy v aleji mezi stromy je tak 40-50 km/h a to je pro moderní automobilový provoz příliš málo.
HQ257
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
|