Phaleonopsis - uschl stonek
|
|
|
|
ivan z okénka - Zlatý Zahrádkář (800) - 184.133 (?) 22.1.2018 9:27
Ta kytka je v katastrofálním stavu, nikde nevidím růstový vrchol, ani živé vzdušné kořeny. Je utopená v substrátu, možná i ve vodě v tom okrasném obalu. "Květní stonek (=stvol)", který je zelený je pro ty dva listy luxus, který nejspíše pustí. Ten suchý prostě odkvetl. Phalaenopsis je v pohodě, když ho namočíte jednou za 2-3 týdny na 2 hodiny do vody, nevadí odstátá kohoutková, ani čerstvá. Vždycky vlažná, okolo 20 °C, i při sprchování listů, ne květů. Měl by mít rozptýlené světlo nebo východní okno, teploty nikdy ne pod 10 °C. Mezi tím nezaléváme. Ideální je obal na květiny bez díry dole, který je o cca 3 cm v průměru větší než květináč k rostlinou a je stejně vysoký, popř tak o 1-2 vyšší. Jednou za čas (uvedeno nahoře) naplníte obal vodou, za dvě hodiny vodu vylijete a je to. Můžete hnojit ob jednu zálivku. I když v tomto případě bych nepočítal se zachováním rostliny a raději si koupil jinou, je naděje, že pokud se o ní budete starat, vyrazí ze středu nové listy (na stonku), objeví se nové, živé kořeny a následně i další květenství. Kytka, která je v pohodě má každý nový list stejně velký jako byl ten poslední, popřípadě větší.
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 205.95 (?), 21.1.2018 15:48
Pravé ten druhy stonek je furt zelený a neusycha takže vůbec nevím proč mi ten druhy uschnul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standa_HK_ - Diamantový Zahrádkář (1484) - 248.66 (?), 21.1.2018 22:50
Ke každému listu přísluší u PH jeden pupen, z něhož vyroste květní stonek. Protože však ještě pod prvním květem jsou na stonku další spící pupeny, může se při dobré péči stát, že se jednoduchý květní stonek rozvětví a zakvete opakovaně (remontuje). Pokud však v době odkvétání uděláte pěstitelskou chybu, tak se rostlina zbaví postupně nadbytečných stonků postupně od nejstaršího. Takovou chybou je nejčastěji přelití. Odkvétání je totiž mylně interpretováno jako vadnutí a nezkušený pěstitel prostě pár kořenů utopí (ty v substrátu). Pokud navíc dojde k poškození rosných/vzdušných kořenů, pak většinou uschnou všechny květní stonky a začnou vadnout i listy.
Mnozí pěstitelé si neuvědomují, že PH je orchideou epifitní a nikoliv bahenní/mokřadní. Tj. na přirozeném stanovišti každý týden několikrát zaprší, ale voda co nenasákne do borky stromů odteče. Je tak potřeba zalévat podobně. Celý květník na 15-20 minut namočit do dešťové vody (nebo výluhu z rašeliny). pak nechat okapat a dokud substrát nevyschne (posuzujeme potěžkáním), zálivku neopakujeme. Voskový povlak na listech PH mu umožňuje, že vydrží třeba týden bez zálivky. Toho například využívá TESCO a pokud naveze na plac v akci plně zalité rostliny, tak je prvních 14 dní nikdo nezalévá. Pak je většinou dají do slevy, místo aby se obtěžovali zalitím. Takže pak můžete koupit rostlinu až tři týdny nezalévanou a ještě vypadá dobře. Horší je to mít PH nakoupený někde z Hornbachu, kde ji příliš zalévají a mají ji v průvanu u dveří.
Tedy zkuste vydržet, protože pokud nyní odkvetla, tak udrží-li se výhon zelený na vyšší výšku než jsou kolínka s pupeny, tak se vám v dubnu rozvětví a v květnu začne kvést. Suché nezezelaná - to můžete z estetických důvodů odstřihnout. Další výhon z nového pupenu u listu Vám vyraší až se Vám podaří dopěstovat další list.
SfK.
| |
|
|
|
|
|
|
|
ivan z okénka - Zlatý Zahrádkář (800) - 184.133 (?), 22.1.2018 9:27
Ta kytka je v katastrofálním stavu, nikde nevidím růstový vrchol, ani živé vzdušné kořeny. Je utopená v substrátu, možná i ve vodě v tom okrasném obalu. "Květní stonek (=stvol)", který je zelený je pro ty dva listy luxus, který nejspíše pustí. Ten suchý prostě odkvetl. Phalaenopsis je v pohodě, když ho namočíte jednou za 2-3 týdny na 2 hodiny do vody, nevadí odstátá kohoutková, ani čerstvá. Vždycky vlažná, okolo 20 °C, i při sprchování listů, ne květů. Měl by mít rozptýlené světlo nebo východní okno, teploty nikdy ne pod 10 °C. Mezi tím nezaléváme. Ideální je obal na květiny bez díry dole, který je o cca 3 cm v průměru větší než květináč k rostlinou a je stejně vysoký, popř tak o 1-2 vyšší. Jednou za čas (uvedeno nahoře) naplníte obal vodou, za dvě hodiny vodu vylijete a je to. Můžete hnojit ob jednu zálivku. I když v tomto případě bych nepočítal se zachováním rostliny a raději si koupil jinou, je naděje, že pokud se o ní budete starat, vyrazí ze středu nové listy (na stonku), objeví se nové, živé kořeny a následně i další květenství. Kytka, která je v pohodě má každý nový list stejně velký jako byl ten poslední, popřípadě větší.
|
|
|
|
|
|
|
host - 66.203 (?), 27.11.2018 18:22
Myslite ze tahle (viz foto) ma jeste nejakou sanci na zachranu? Nebo ji mam rovnou vyhodit?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standa_HK_ - Diamantový Zahrádkář (1484) - 223.242 (?), 27.11.2018 19:06
Já vidím jedinou "vadu" a to tu, že obrázek je vložen pokácený. Odkvetlý stonek běžně usychá, ale někdy místo uschnutí se rozvětví.
Zalévejte normálně, jak se má... teď v zimě při krátkém dni raději jen 1× za 2 týdny. Přinutit Phalenopsis k vytvoření nového květního stonku (nebo rozvětvení dokvétajícího) lze jednoduše. Po zalití stylem namočení celého substrátu do zálivkové vody (případně do živného roztoku na orchideje) necháte substrát vykapat a po 3 dny při pokojové teplotě částečně proschnout. Pak celou rostlinu přenesete na 7-10 dní do chladnější chodby, kde teplota neklesá pod 8°C a nestoupá nad 14°C. Následně rostlinku dáte na 2-3 dny na místo (kde ji normálně pěstujete po celý rok) než provedete další zálivku. Pokud nemáte takovou chladnou místnost, můžete k květní indukci použít vhodné klimatické období na jaře nebo napodzim (kdy nejnižší ranní teploty padají k zmíněným 8°C.). Tak to dělám i já a přikládám snímek Phalenopsisu, který se chladil venku v říjnu.
SfK.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Standa_HK_ - Diamantový Zahrádkář (1484) - 223.242 (?), 28.11.2018 12:43
Možná chladovou terapii děláte a ani si to neuvědomujete. Na okně v přechodném období před nebo po skončení topné sezóny kde se větrá sklápěcí ventulačkou padá ranní teplota dolů aniž by se to projevilo výrazně na teplotě v bytě. Někdy také v zimě za exterémních mrazů je mezi oknem a záclonou těch 12-14°C, zatímco v kuchyni je 22°C. V každém případě modernější kultivary jsou vybírány tak, aby po určité době kvetly i bez inicializace chladem (nebo jim stačí pokles na 16-18°C).
SfK.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|