pařezy



host - 159.230 (?)
26.10.2011 20:44

tady máte přehled:

Trhání pařezů
Trhání pařezů je možné více způsoby. Záleží na velikosti a hlavně jaké má kořeny-do stran nebo dolů.Vhodné je neřezat stromy u země ale hned je vyrvat, dokud mají kmen, který působí jako páka.

Chemické sarapatičky jsou na prd, je to pomalé a mnohdy neúčinné.A někdy i riskantní-zdroje pitné vody.

1 možnost -pařezová fréza-rychlý způsob zrušení pařezu ale ne celého, frézuje cca 20cm pod úroveň terénu. Kořeny zůstanou.Takže může znovu obrazit.Potřít rundapem.

2 možnost-vytržení nějakým silným strojem(bagr, náklaďák, atd.)- kolem pařezu se uváže smyčka ze řetězu a za ní teprve pevné lano(nejlépe ocelové) druhý konec k autu. S autem nacouvat co nejblíže k pařezu (pozor na přejetí lana) a plnou silou dopředu-škubnout. Pozor lano musí být dostatečně pevné jinak se přetrhne(já používám ocelové lana nebo řetězy s nosností od 5 tun do 120 tun-pro VT-34)Tímto způsobem se dá pařez vyrvat i s kořeny a nehrozí, že bude znovu obrůstat tak jako při frézování.

3 možnost- bagr s podkopem-Bagr si udělá díru kolem a zároveň ho vytáhne a zasype díru, výhoda vytažení celého pařezu. Celkem rychlá metoda

4.možnost -Silný naviják (např. na autě)-Záleží na síle navijáku. Pro příklad Naviják na LKT vyrve celý smrk i s kořeny- žádný pařez. Pro menší pařezy a pařezy odkopané stačí ruční řetězový hupcuk s nosností 3 tuny a výš, lano a kurta na smyčku nebo řetěz. Pařez uvážeme na liščí smyčku (při tahání se stahuje- oprátka) za ni zahákneme dolní hák navijáku a naviják(uvážeme za jiný pevný bod-silný strom, sloup, atd.) a začneme to natahovat, v průběhu si popř. přesekneme kořeny a do díry kolem pařezu nalejeme hodně vody(-o hodně to usnadní tahání-menší odpor hlíny-doporučuji u každé metody-Kromě frézy) tímto vyrveme celý pařez.

Zbylé kořeny v zemi postříkáme Rundapem, aby neobrážely. -Problém syrových pařezů-Doporučuji u každé metody-hlavně u frézy

5.možnost: Pouze u malých stromků, keřů: Osobní auto, nějaké větší (např škodovku, VW, atd.) + vázací prostředky.
Pařez: pařez uvážeme na smyčku buď přímo např tažným lanem nebo kurtou a zahákneme za kouli nebo za oko pod autem (vzadu) nacouvat k pařezu a škubnout. Podle potřeby zopakovat.
Celý stromek (keř): stromek uvážeme co nejvíc nahoře, za kmen (pozor nevázat za větve-ty se utrhnou)
Zahákneme za auto a stejný postup. Lano musí mít ale dostatečnou nosnost, jinak hrozí úraz nebo škody na majetku (autě).

6.možnost: nechat vyhnít.Trvá to dlouho.Ale nenadřete se.Doporučuji navrtat všude do pařezu díry.Popř tam nalít vodu.

7.možnost: Výbušninou: Jsou na to firmy, ale sami to nezkoušejte.

8.možnost: Vypálit ohněm.Ale je to nebezpečné a někde i zakázané.Doporučuji se zeptat na příslušném OÚ jestli to v dané obci není zakázané.Pařez může hořet i pěkných pár dní.
Pozor na vznik nekontrolovatelného požáru okolí.Nepoužívat benzín.

9.možnost.Chemickou cestou.navrtat díry a nasypat ledek, přikrýt a za rok zapálit.

10.možnost: uříznout pilou pod úrovní země.Pařez odkopeme, očistíme smetáčkem, na pilu si nasadíme nějaký mizerný řetěz a uřízneme pod úrovní trávníku.Navrtáme díry a polejeme Rundapem. Zasypeme a posypeme travním semenem.

Nejjednodušší způsob: silný bagr s podkopem nebo vyprošťovací tank VT 34, VT 55 A, VT 72 M4CZ.U těchto tanků síla hlavního navijáku je až 120 tun pře 2 kladky. U tanku je nutná potřeba místa a vjezd min. šíře 3,75 m a nosnost terénu 48 tun-tzn. že to nelze postavit na podsklepený dvorek. Jinak v poho.

Při kácení stromů doporučuji: Neřezat strom u země-vznik pařezu.Pokud budete kácet strom je lepší ho hned vytáhnout celý, jelikož to jde snáze.Pokud ho nebudete chtít hned vytahovat
celý tak ho neřezejte u země ale nechte kmen, pro následné vytažení. Pokud ponecháte jen pařez, může vám v budoucnu dělat problémy-sekání trávy, výkopy,vosy atd.
Ideální postup zrušení celého stromu: Pilou ořezat pouze větve, podle velikosti (a způsobu vytržení) strom odkopat (malé není potřeba)+ jedna z výše uvedených možností. Např : Švestka s kmenem v průměru 25cm.Ořežu větve, zavážu řetěz(nahoře kmenu, vezmu hupcuk 3,2 tuny, zaháknu dolní hák, najdu jiný pevný bod např : lípa v pr. 40cm zavážu lano dole u země, zaháknu druhý konec navijáku natáhnu a zavážu na pevno. A začneme napínat, strom se začne vyvracet, k dispozici máme sekeru.Pokud tam drží nějaký kořen, usekneme a takto pokračujeme dokud strom nevyleze.
Zbylé kořeny potřeme např. Rundapem. Díru zasypeme, přidáme travní semeno a zaválcujeme, popř. pošlapeme, lehce zalejeme vodou-pozor na vyplavení semena.)
Za pár týdnů nepoznáte, že tam nějaký strom byl.Pozor na nosnosti hupcuku. Nelze tahat pařez o průměru 60cm hupcukem s nosností 800kg.Z vlastní zkušenosti bych na to vzal aspoň 3 tunu.

Pozor taky na to za jaký strom nebo jiný bod vážete druhou stranu navijáku. Aby se vám nestalo že pařez se ani nehne a vy si vytrhnete např. zdravou hrušku nebo nějakou trubku.Vázací bod musí být vždy pevnější než strom který chcete vyrvat.

Při vázaní druhého háku hupcuku je potřeba celý systém natáhnout tak aby to bylo co nejméně prověšené.Tzn něž to uvážete na pevno k nějakému jinému stromu, ručním tahem za lano to napněte a následně to zavažte na pevno.To je z důvodu, že pokud to neuděláte tak to sice udělá naviják, ale máte polovinu zdvihu(délky řetězu) pryč a na vytržení pařezu vám to třeba nedá.Jednoduše: Pokud má hupcuk zdvih např. 4 metry tak než to napnete tak máte jen např. 3m řetězu a na pařez vám to nemusí stačit.Stalo se mi i přes to že jsem to měl napnuté už před uvázáním, že mi 6m zdvihu nestačilo.Strom byl dlouhej (cca 25m) a než jsem ho položil musel jsem ten naviják převázat jinam.

Tip:
U každé metody doporučuji aspoň trochu odkopat a nalít mezi kořeny hodně vody-nejlépe tlakem (hadicí s tryskou, nebo WAPkou) tím se vyplaví hlína z kořenů a pařez už tolik nedrží.U metody frézování nikdy vodu nelít. Tím se ztratí polovina odporu. Špatné je vznikne bahno a dost velké. Ale zase to usnadní o hodně práci (cca 50-60%).
Tento postup není nutný u strojního trhání (tzn. bagrem, frézou, tankem)
Naopak doporučuji u metody trhání hupcukem, ručně, autem a navijákem na autě (ne na tanku, tam je to vzhledem k síle zbytečné)


Tímto způsobem se dají vytrhnout i betony, ploty,trubky, sloupy,atd. Dokonce se tímto způsobem dají dělat i demolice.Já to dělám, ale normálně to nedoporučuji, je to dost nebezpečné a vyžaduje to znalosti nosností, navijáků,lan, konstrukcí staveb, atd.


Tento článek je volně šiřitelný pouze jako návod. Nenesu odpovědnost za vzniklé škody a úrazy. Nosnosti a stav vázacích prostředků, i navijáků je nutné před použitím zkontrolovat, jakož i způsob uvázání.

hupcuk je tohle.Pro ty co neví co to je.
hupcuk je tohle.Pro ty co neví co to je.
Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

   
pylorus - Stříbrný Zahrádkář .Stříbrný Zahrádkář. (113) - 184.108 (?), 15.12.2010 11:04
Zdravim, mam dva zarucene zpusoby:
Na udrzovane zahrade kam se nedostane tezka technika kacime stromy zasadne tak, ze je dokola obkopeme, presekame koreny a pomoci heveru vyvratime. Stromu nechame i korunou, protoze se pak sam vlastni vahou vyvrati. U velmi vzrostlych stromu odrezeme korunu a vyvratime jen kmen.
Na druhe zahrade, ktera byla mnoho let nepouzivana a na ktere bylo tak 500 naletovych stromu (dub, buk, briza, javor) o prumeru cca 10-30 cm jsme vse pokaceli motorovkou a pozvali bagr. Libustka byl kmen javoru, ktery mel obvod kmene 4m - po parezu zbyla 2m hluboka a 6m siroka dira.
Jine chemii nez hexogenu :-) bych neveril...
Parez jasanu - prumer cca 120cm
Parez jasanu - prumer cca 120cm
   
host - 227.2 (?), 21.11.2012 10:57

Je nekolik zpusobu.Jde o to, jak moc na to zmizeni parezu spechate, kolik hodlate investovat, atd.Pokud na to opravdu spechate, asi nejrychlejsi bude firma, ktera ma parezovou frezu, ta to vydrape pod zem, pak misto prihrnete zeminou a tecka.Tj.reseni, ktere neco stoji, rychle,pro cloveka, ktery to chce rychle a nevadi mu, ze to bude stat penize spise uz vetsi, protoze uz tam jsou naklady na stroj, obsluhu,dopravu, atd.Pak existuje chemie, s tou zkusenost moc nemam.Jednoduchym zpusobem, ja treba parez pilou narezu do tvaru mrize, casem,za roky to shnije, na jare to muzete osadit treba nasadou houby pro pestovani v zahrade na dreve, kterou pak vyuzijete v kuchyni.Pokud jde o nejake vyrvani ze zeme, zalezi,jak velky parez tj.pres nejakou kladku, lano napinak, uvazat lano a napnout, vytrhnout.

   
host - 159.230 (?), 26.10.2011 20:44

tady máte přehled:

Trhání pařezů
Trhání pařezů je možné více způsoby. Záleží na velikosti a hlavně jaké má kořeny-do stran nebo dolů.Vhodné je neřezat stromy u země ale hned je vyrvat, dokud mají kmen, který působí jako páka.

Chemické sarapatičky jsou na prd, je to pomalé a mnohdy neúčinné.A někdy i riskantní-zdroje pitné vody.

1 možnost -pařezová fréza-rychlý způsob zrušení pařezu ale ne celého, frézuje cca 20cm pod úroveň terénu. Kořeny zůstanou.Takže může znovu obrazit.Potřít rundapem.

2 možnost-vytržení nějakým silným strojem(bagr, náklaďák, atd.)- kolem pařezu se uváže smyčka ze řetězu a za ní teprve pevné lano(nejlépe ocelové) druhý konec k autu. S autem nacouvat co nejblíže k pařezu (pozor na přejetí lana) a plnou silou dopředu-škubnout. Pozor lano musí být dostatečně pevné jinak se přetrhne(já používám ocelové lana nebo řetězy s nosností od 5 tun do 120 tun-pro VT-34)Tímto způsobem se dá pařez vyrvat i s kořeny a nehrozí, že bude znovu obrůstat tak jako při frézování.

3 možnost- bagr s podkopem-Bagr si udělá díru kolem a zároveň ho vytáhne a zasype díru, výhoda vytažení celého pařezu. Celkem rychlá metoda

4.možnost -Silný naviják (např. na autě)-Záleží na síle navijáku. Pro příklad Naviják na LKT vyrve celý smrk i s kořeny- žádný pařez. Pro menší pařezy a pařezy odkopané stačí ruční řetězový hupcuk s nosností 3 tuny a výš, lano a kurta na smyčku nebo řetěz. Pařez uvážeme na liščí smyčku (při tahání se stahuje- oprátka) za ni zahákneme dolní hák navijáku a naviják(uvážeme za jiný pevný bod-silný strom, sloup, atd.) a začneme to natahovat, v průběhu si popř. přesekneme kořeny a do díry kolem pařezu nalejeme hodně vody(-o hodně to usnadní tahání-menší odpor hlíny-doporučuji u každé metody-Kromě frézy) tímto vyrveme celý pařez.

Zbylé kořeny v zemi postříkáme Rundapem, aby neobrážely. -Problém syrových pařezů-Doporučuji u každé metody-hlavně u frézy

5.možnost: Pouze u malých stromků, keřů: Osobní auto, nějaké větší (např škodovku, VW, atd.) + vázací prostředky.
Pařez: pařez uvážeme na smyčku buď přímo např tažným lanem nebo kurtou a zahákneme za kouli nebo za oko pod autem (vzadu) nacouvat k pařezu a škubnout. Podle potřeby zopakovat.
Celý stromek (keř): stromek uvážeme co nejvíc nahoře, za kmen (pozor nevázat za větve-ty se utrhnou)
Zahákneme za auto a stejný postup. Lano musí mít ale dostatečnou nosnost, jinak hrozí úraz nebo škody na majetku (autě).

6.možnost: nechat vyhnít.Trvá to dlouho.Ale nenadřete se.Doporučuji navrtat všude do pařezu díry.Popř tam nalít vodu.

7.možnost: Výbušninou: Jsou na to firmy, ale sami to nezkoušejte.

8.možnost: Vypálit ohněm.Ale je to nebezpečné a někde i zakázané.Doporučuji se zeptat na příslušném OÚ jestli to v dané obci není zakázané.Pařez může hořet i pěkných pár dní.
Pozor na vznik nekontrolovatelného požáru okolí.Nepoužívat benzín.

9.možnost.Chemickou cestou.navrtat díry a nasypat ledek, přikrýt a za rok zapálit.

10.možnost: uříznout pilou pod úrovní země.Pařez odkopeme, očistíme smetáčkem, na pilu si nasadíme nějaký mizerný řetěz a uřízneme pod úrovní trávníku.Navrtáme díry a polejeme Rundapem. Zasypeme a posypeme travním semenem.

Nejjednodušší způsob: silný bagr s podkopem nebo vyprošťovací tank VT 34, VT 55 A, VT 72 M4CZ.U těchto tanků síla hlavního navijáku je až 120 tun pře 2 kladky. U tanku je nutná potřeba místa a vjezd min. šíře 3,75 m a nosnost terénu 48 tun-tzn. že to nelze postavit na podsklepený dvorek. Jinak v poho.

Při kácení stromů doporučuji: Neřezat strom u země-vznik pařezu.Pokud budete kácet strom je lepší ho hned vytáhnout celý, jelikož to jde snáze.Pokud ho nebudete chtít hned vytahovat
celý tak ho neřezejte u země ale nechte kmen, pro následné vytažení. Pokud ponecháte jen pařez, může vám v budoucnu dělat problémy-sekání trávy, výkopy,vosy atd.
Ideální postup zrušení celého stromu: Pilou ořezat pouze větve, podle velikosti (a způsobu vytržení) strom odkopat (malé není potřeba)+ jedna z výše uvedených možností. Např : Švestka s kmenem v průměru 25cm.Ořežu větve, zavážu řetěz(nahoře kmenu, vezmu hupcuk 3,2 tuny, zaháknu dolní hák, najdu jiný pevný bod např : lípa v pr. 40cm zavážu lano dole u země, zaháknu druhý konec navijáku natáhnu a zavážu na pevno. A začneme napínat, strom se začne vyvracet, k dispozici máme sekeru.Pokud tam drží nějaký kořen, usekneme a takto pokračujeme dokud strom nevyleze.
Zbylé kořeny potřeme např. Rundapem. Díru zasypeme, přidáme travní semeno a zaválcujeme, popř. pošlapeme, lehce zalejeme vodou-pozor na vyplavení semena.)
Za pár týdnů nepoznáte, že tam nějaký strom byl.Pozor na nosnosti hupcuku. Nelze tahat pařez o průměru 60cm hupcukem s nosností 800kg.Z vlastní zkušenosti bych na to vzal aspoň 3 tunu.

Pozor taky na to za jaký strom nebo jiný bod vážete druhou stranu navijáku. Aby se vám nestalo že pařez se ani nehne a vy si vytrhnete např. zdravou hrušku nebo nějakou trubku.Vázací bod musí být vždy pevnější než strom který chcete vyrvat.

Při vázaní druhého háku hupcuku je potřeba celý systém natáhnout tak aby to bylo co nejméně prověšené.Tzn něž to uvážete na pevno k nějakému jinému stromu, ručním tahem za lano to napněte a následně to zavažte na pevno.To je z důvodu, že pokud to neuděláte tak to sice udělá naviják, ale máte polovinu zdvihu(délky řetězu) pryč a na vytržení pařezu vám to třeba nedá.Jednoduše: Pokud má hupcuk zdvih např. 4 metry tak než to napnete tak máte jen např. 3m řetězu a na pařez vám to nemusí stačit.Stalo se mi i přes to že jsem to měl napnuté už před uvázáním, že mi 6m zdvihu nestačilo.Strom byl dlouhej (cca 25m) a než jsem ho položil musel jsem ten naviják převázat jinam.

Tip:
U každé metody doporučuji aspoň trochu odkopat a nalít mezi kořeny hodně vody-nejlépe tlakem (hadicí s tryskou, nebo WAPkou) tím se vyplaví hlína z kořenů a pařez už tolik nedrží.U metody frézování nikdy vodu nelít. Tím se ztratí polovina odporu. Špatné je vznikne bahno a dost velké. Ale zase to usnadní o hodně práci (cca 50-60%).
Tento postup není nutný u strojního trhání (tzn. bagrem, frézou, tankem)
Naopak doporučuji u metody trhání hupcukem, ručně, autem a navijákem na autě (ne na tanku, tam je to vzhledem k síle zbytečné)


Tímto způsobem se dají vytrhnout i betony, ploty,trubky, sloupy,atd. Dokonce se tímto způsobem dají dělat i demolice.Já to dělám, ale normálně to nedoporučuji, je to dost nebezpečné a vyžaduje to znalosti nosností, navijáků,lan, konstrukcí staveb, atd.


Tento článek je volně šiřitelný pouze jako návod. Nenesu odpovědnost za vzniklé škody a úrazy. Nosnosti a stav vázacích prostředků, i navijáků je nutné před použitím zkontrolovat, jakož i způsob uvázání.

hupcuk je tohle.Pro ty co neví co to je.
hupcuk je tohle.Pro ty co neví co to je.
zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Pracovní stůl skládací26.11.2024
Jak je to s kvalitou Red Einhell?22.11.2024
Inspiraci pro zahradní domky22.11.2024
Obsyp zapuštěného bazénu22.11.2024
Jak je to s kvalitou Red Einhell?21.11.2024
Jak je to s kvalitou Red Einhell?21.11.2024
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2024
DŮMACHALUPA.cz
statistika