Jak na dřevěné násady?



host - 255.44 (?)
23.7.2013 18:40

Stari sedlaci hlavne pouzivali topora z vrbovyho dreva. Perfektne pruzi a nedela mozoly - puchyre. Hned tesne za vrbou je jasan. Z bukovyho topora jsou hned pliskyre na rukach a clovek citi bukovy toporo hned ve vsech kloubech. Kdo jste nekdy stipali vrbu, to cerveny jadro, tak vite jaka je to sranda. To jsou jenom spagaty.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
host - 33.146 (?), 26.4.2012 14:18, zobrazeno: 26707x

Pokaždé když koupím dřevěnou násadu, tak ji na mm upravím do otvoru nářadí - nafest ji natluču. Potom zatluču kovový klínek a stejně po čase dojde k takovému seschnutí, že nářadí vypadává. Dělám to špatně?

Namáčení mě neraďte. Jde mě spíš o správné první "nasazení" násady do nářadí.

   
vyslouzil - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (18317) - 67.66 (?), 26.4.2012 18:18

Pokud kupujete dřevěnou násadu, měla by být vyrobená z vysušeného dřeva a již se dál nesesychat. Když se nářadí v násadě vyviklá, bývá to způsobeno buď námahovým roztažením plechové objímky nebo deformací dřeva opakovanou kompresí okrajem železného nástroje.
   Úplně se tomu zabránit nedá. Rychleji se nástroj vyviklá tam, kde násada přesně nekopíruje vnitřní tvar objímky. Kontakt železa se dřevem tak probíhá na malé ploše a ta je víc namáhána.

      
host - 182.227 (?), 26.4.2012 18:36

Neříkám, že to děláte, ale po seschnutí násady je pro nářadí nejhorší namáčení.Dřevo nabobtná a roztáhne kovovou objímku vždy.A může být i pořádně pevná.Dřevo je silnější.Při dalším vyschnutí násady se železo samozřejmě nijak neseschne a situace je horší než na začátku.Takže, jestliže se nářadí po čase seschne, dobrý postup je přidat silnější klínek.P 

         
host - 226.200 (?), 26.4.2012 18:57

Ja to vzdy zaleju epoxidem.

            
host - 175.210 (?), 28.4.2012 15:02

Prosím, popsat celou operaci zalévání, obchodní název použité pryskyřice.

               
Rony - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1084) - 249.198 (?), 23.5.2012 17:18

U rýčů jsem taky používal při pořádném seschnutí násady dolití EPOXY 1200 mezi objímkou a násadou a toto už "přetrvalo věky". U motyk vařím na oko pásek oceli asi 6 cm dlouhý a provrtám dírku na šroubek M4 s matičkou skrz násadu (příčně) a opět "navěky".

                  
jardo - Bronzový Zahrádkář .Bronzový Zahrádkář. (91) - 187.95 (?), 23.5.2012 23:05

Násada musí byť pri nasádzaní čo najviac vyschnutá. Ideálne je v zime počas vykurovacej sezóny násadu sušiť na kotli UK. Pri nasádzaní násadu upraviť na rozmer oka náradia s presahom (na fest). Násadu pozdĺžne narezať a tým vytvoriť zárez do ktorého potom narazíte klin. Náradie nahriať na teplotu kľudne aj na 100 stupňov. Tým sa oceľ roztiahne. Za tepla naraziť. Ak bola násada suchá, po ochladnutí sa stiahne oceľ a pevne zovrie násadu. Ak bola ale násada vlhká, teplá oceľ ju vysuší a po ochladnutí je voľná. Potom treba použiť klin.

            
host - 221.214 (?), 23.5.2012 17:03

V zásadě bránit zbytečnému namočení násad. jak se píše výše, dřevo nabobtná, napěchuje se a někdy   povolí i oko nářadí. Násada by se měla za okem rozšiřovat, aby šla doklepnout. Klínky - tvrdé dřevo. U sekyr používám kovový klínek a pak asi 1/3 od kraje provrtáým oko tak, že zároveň  provrtám i klínek, prostrčím hřebík (musí být dost na těsno) a konec roznýtuji. Vydrží to léta, nemůže vám sekerea  uletět z topůrka a když potřebuji sekeru stáhnout, odvrtám hlavičku hřebíku a tuto " závlačku" vyrazím. Zdá se mně to lepší než zalévat epoxidem. Ale vždy každé nářadí udržovat v suchu, to je základ. Násady z jasanu, buk je také dobrý, ale kroutí se.Akát je také dobrýá. Klínky dub.

 Jirka

               
host - 53.1 (?), 25.5.2012 11:13

Násady před nasazením přesuším zastrčené v ústředním topení min. 4 týdny.

Násady zásadně z jasanu, dobrá je líska, pouze v nouzi dub či akát. Buku se vyhněte - bolí z něj ruce - nepruží. A rychle hnije.

Klínky dávám výhradně dřevěné, řezané na pokosové pile či formátce (akát) a lepím je PU polyurethanovým lepidlem(při natloukání lepidlo klínek namaže, poté podrží). Celý konec násady namažu nakonec lepidlem PU - ochrana před vodou (rýče, motyky), po uschnutí napustím (fermež či varnish) a setřu.

Překlínkování:

Při seschnutí (např. po 6 letech první sekyra) bez problémů tenké dláto zatluču silou i přes starý klínek (dřevěný) cca 5 mm, vytvořím začáteční místo pro nový klínek (tenký, akátový) opět namažu PU a zatluču (nutno přesným úderem (nezlomit klínek) a větším kladivem (palicí) proti zemi).

Lukas

                  
host - 255.44 (?), 23.7.2013 18:40

Stari sedlaci hlavne pouzivali topora z vrbovyho dreva. Perfektne pruzi a nedela mozoly - puchyre. Hned tesne za vrbou je jasan. Z bukovyho topora jsou hned pliskyre na rukach a clovek citi bukovy toporo hned ve vsech kloubech. Kdo jste nekdy stipali vrbu, to cerveny jadro, tak vite jaka je to sranda. To jsou jenom spagaty.

zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Velký stůl z překližky10.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Řezání zahrandních obrubníků5.4.2025
Řezání zahrandních obrubníků3.4.2025
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2025
DŮMACHALUPA.cz
statistika