Ostřička pilových řetězů Güde 2500 "profi"
|
|
|
|
host - 210.251 (?) 11.2.2009 14:33
Zdravím,
Pokud mi R.B. napíše, že jsem blbec (jinými slovy), tak je reakce o blbém lesákovi přiměřená - jak on na mě, tak já na něj. Je to myšleno pouze na něj, ne na lesáky obecně (ostatním se omlouvám).
Je jasné, že u řetězu na úhlech moc nezáleží, nějaký stupeň sem - tam neraje roli. Pokud je ostrý břit, tak to řeže vždycky dobře :-) Řeší se tu ideální způsob broušení, tam už to je něco jiného - napsat "Optimální je úhel 50 až 60° " nic nového nepřinese.. S tím souvisí jasně říct jak se který úhel měří, kde na řetězu je a na co má vliv. Taky jak se nastavuje bruska / pilník, aby výsledek byl takový jaký má být. - Z tohoto pohledu ta přesnost má význam.
Abych jen nekecal - zatím tu není jasné, jestli se úhly u X řetězů vztahují k rovině lišty nebo k rovině kluzných ploch článku řetězu - pokud někdo ví, tak sem s tim. Z toho co psal Radek vyplývá, že to je k rovině lišty (zub v poloze mimo záběr), podle Andyho k rovině spojující kluzné plochy (zub v záběru). Gl.
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 210.251 (?), 11.2.2009 13:35
Radku, přečtěte si to výše ještě jednou a pořádně, třeba mají strojaři pravdu ;-)
Mimochodem ty vaše obrázky - na všech jde o úhel řezu, ne o úhel čela. Liší se to jen pohledem na zub z boku a na zub natočený o sklon ostří (těch 25, 30°)
Ty náběžné hrany křídel atd. - tak to vypadá, když se to vysvětluje i pro nestrojaře. Ty průměry pilníků, poloměry zaoblení - jde o kouzla co všechno se tím dá dosáhnout. Lesák holt zvládne brousit jen s doporučeným kotoučem a tím jsou jeho možnosti u konce /na hrubý pytel hrubá záplata/.
PS: pokud chci zveřejnit cizí obrázek, tak je slušnost zeptat se autora!!!
Gl.
|
|
|
|
|
|
|
host - 210.251 (?), 11.2.2009 13:38
PPS: kdopak to maloval - úhel čela tam je blbě, měří se od svislé osy a ne od vodorovné - spokojen?
|
|
|
|
|
|
|
pikacu - Bronzový Zahrádkář (69) - 109.17 (?), 11.2.2009 14:04
Vážení!
Co to tady proboha řešíte?!? Nechci se zastávat ani jedné strany, ale reakce GI. o lesákovi, který umí ostřit jen doporučeným kotoučem je vážně dost přehnaná.
Vím jedno - ostřím pilníkem a vždy jednou za čas si za pomoci brusky doženu úhly. Aby nevznikl nějaký omyl, tak úhly, které jsou dány otočením vodítka řetězu brusky (čili u Stihl 30°, ke konci řetězu pak dávám 25°pro prodloužení životnosti) a průměrem kotouče (mám pouze 2 síly - na velké řetězy a na malé řetězy).
Div se světe, stačí mi to! Kácím profesionálně (i z lana) a nikdy se mi ještě nestalo, že by řetěz po naostření na brusce řezal hůř než nový. Snad jen když zapomenu na omezováky. Pokud potřebuje strojař mít na řetězu systém úhlů a dělá z toho kdovíjakou vědu, pak nezbývá mu popřát hodně štěstí, to aby si tím svým bezvadně naostřeným řetězem náhodou neuřízl končetinu, až bude při práci přemýšlet, jestli nemá někde náhodou o jeden stupeň chybu!
Trochu přeháním, ale ta poznámka o lesákovi mne docela nadzvedla ze židle - a nejenom proto, že jsem také lesák!
J.K.
|
|
|
|
|
|
|
host - 210.251 (?), 11.2.2009 14:33
Zdravím,
Pokud mi R.B. napíše, že jsem blbec (jinými slovy), tak je reakce o blbém lesákovi přiměřená - jak on na mě, tak já na něj. Je to myšleno pouze na něj, ne na lesáky obecně (ostatním se omlouvám).
Je jasné, že u řetězu na úhlech moc nezáleží, nějaký stupeň sem - tam neraje roli. Pokud je ostrý břit, tak to řeže vždycky dobře :-) Řeší se tu ideální způsob broušení, tam už to je něco jiného - napsat "Optimální je úhel 50 až 60° " nic nového nepřinese.. S tím souvisí jasně říct jak se který úhel měří, kde na řetězu je a na co má vliv. Taky jak se nastavuje bruska / pilník, aby výsledek byl takový jaký má být. - Z tohoto pohledu ta přesnost má význam.
Abych jen nekecal - zatím tu není jasné, jestli se úhly u X řetězů vztahují k rovině lišty nebo k rovině kluzných ploch článku řetězu - pokud někdo ví, tak sem s tim. Z toho co psal Radek vyplývá, že to je k rovině lišty (zub v poloze mimo záběr), podle Andyho k rovině spojující kluzné plochy (zub v záběru). Gl.
|
|
|
|
|
|
|
RadekB - Diamantový Zahrádkář (1424) - 21.230 (?), 11.2.2009 15:07
Gl., nikde a nijak jsem nemyslel a nepsal ani jinými slovy, že jste blbec! Ovšem udělal jste ho ze sebe sám! Napsat k opakovaně vloženým obrázkům, použitým z učebnice a přeneseným z materiálů Oregonu, že jsou to všechno úhly řezu a ne čela, je...! Lesák a výrobce řetězů asi holt opravdu zvládne brousit jen předepsaným kotoučem a pilníkem. Ovšem zvládne to i výrobce a ne ledajaký, pil, těžař soutěžící o titul MS v těžbě dřeva, soutěžící v Timbersportu! Jaký rozdíl je v rovině vodící hrany lišty a v rovině kluzných ploch článků? Pro mne jediný, lišta je od vodorovné osy dolů a řetěz nahoru! Navíc ty závorky jsou opravdu vyperlením celé problematiky! Ony se vůbec ty plochy nedotýkají, že? A ještě jedna otázka, víte jak vzniká tzv. "podbroušený " zub? Dle vaší teorie k němu nemůže dojít!
A pardon, že jsem se nezeptal na zveřejnění obrázku, nevěděl jsem, že jste tak citlivý na uvádění vašich výkresů, asi proto, že jste tam sám našel chybu!
P.S. : mrzí mne tyto dohady, příště si radši místo chvály a uznání druhého, stáhněte příručku o řetězech ze stránky Oregonu a bude vám jasné vše a i závady a jak vznikají! Andyho obrázky jsou dobré, ale jak si je někteří vykládají, dostávají se bohužel do čím dál většího zmatku! Příručku bych sem i vložil, neumím ji však přetáhnout z pdf do jpg.
Radek
|
|
|
|
|
|
|
pikacu - Bronzový Zahrádkář (69) - 109.17 (?), 11.2.2009 19:02
Radku, z PDF uděláte snadno a rychle JPG následovně:
zvětšete/zmenšete dokument co chcete přenést tak, aby to co má být viditelné na JPG, bylo viditelné na obrazovce. Nyní nahoře v Nástrojích vyberte položku Vybírání a zvětšení, klikněte na Nástroj snímek a pak jen tažením vyberte oblast, která se má zkopírovat. Po puštění tlačítka myši se vybraná oblast zkopíruje do schránky, odtud lze vložit kamkoliv jako obvyklý clipboard - tzn. do Wordu, do Corelu (Photopaint) nebo kamkoliv jinam. Stačí obrázek jen nějak pojmenovat a uložit a je to. Tímto způsobem lze vytvářet obrázky jak z textu, tak vybráním a zvětšením přímo na výkresu v PDF, je to velmi šikovné a k nezaplacení.
J.K.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 11.2.2009 20:37
Pro mně to tak vyznělo, proto ta reakce.. Taky se nechci navzájem urážet, myslím, že když bychom si sedli a ukazovali co kdo jak myslí, tak bysme si rozuměli. Takhle každý myslí to stejné trochu jinak a z toho jsou ty zmatky...
Kluzné plochy, řetězy X; nový Stihl - jak je to: zub mimo záběr klouže po liště jen po přední části, když je v záběru tak dosedne i zadní částí - je to tak? Pokud ano, tak mi není jasné k jaké poloze se vztahují úhly - zub má dvě polohy, které se liší o několik stupňů... Pokud se měří v poloze obě plochy na liště, tak je to jasné (to mi vysvětlovat opravdu nemusíte :-)
Podbroušený zub - u kotouče vadí broušení do nosné části zubu, nebo hranatý kotouč. Aby zub praskal, tak by musel být rádius výrazně menší, cca pod R 1mm (extrém je ostrý kout). Např. kotouč s poloměrem pro malou 3/8 použitý pro velkou 3/8 zmenší pevnost zubu minimálně. Ne té mojí kresbičce to je přehnané, aby bylo vidět o co jde. Něco jiného je podbroušení díky pilníku příliš nízko (klasika při broušení bez vodítka) - 1. se brousí do nosné části zubu, 2. se změní i řezné úhly - to pevnost zubu ovlivňuje mnohem víc.
Obrázek - já bych se před zveřejněním vždycky zeptal. Kdyby mi to vadilo, tak bych vám napsal mail ať ho honem stáhnete. Klidně zkritizuju i svojí chybu, a jsem rád, že jsem jí objevil (kreslil jsem to narychlo, u soustruhu je čelo vodorovně a úhel čela se měří od vodorovné osy...)
Ty obrázky z učebnice - buď mají lesáci jiné názvosloví, nebo to je fakt špatně. Z obrázku to opravdu vypadá, že úhel řezu je dobře (pohled na zub z boku). Ale úhel čela se měří od kolmé osy a ne od vodorovné (úhel řezu 60°= úhel čela 30°) Správně ten zub natočili a měří v rovině kolmé k čelu zubu, ale měří to z druhé strany...
PDF => JPG - v nejhorším to jde vytisknout a vyfotit. No nic, jdu skouknout tu příručku ;-)
PS: To, že nemůžete pochopit, že poloměr zaoblení kotouče není závislý na tloušťce, mě utvrzuje, že jste skvělý praktik který umí brousit, ale teorii moc nerozumí. Ale praxe je důležitější, tak to nevadí ;-) (myslím to jako pochvalu, i když to tak asi nevyzní...) Gl.
|
|
|
|
|
|
|
host - 72.149 (?), 12.2.2009 16:22
Zpravidla se internetových diskuzí nezúčastním, protože se vždy zvrhávají a stávají se žabomyší válkou. Jde přece o to, poradit, sdělit zkušenosti a td. Přece řetěz je od toho, aby na pile řezal. Vývoj za nás udělali vývojáři výrobců. Věci nejsou tak jednoduché, aby do nich kecal kdekdo. Jde vždy o kompromis mezi řezivostí, životností nástroje, příp. dalšími faktory. Vím také, že dobý dřevorubec nabrousí řetěz v lese na koleně pilíkem mnohdy lépe než přblblý frajer někde v OBI na profesionální brusce. Když už ta bruska je, tak umožní při potřebných znalostech dosáhnout dobrých výsledků. A o to jde. Inofmace o správných nastavení úhlů a případně postupu. Omlovám se že jsem možná pomohl rozproudit diskuzi o názvosloví. Jelikož jsem v životě pár řezných nástrojů (nožů, fréz a pod) nakreslil, měl jsem s tím v případě pilových řetězů potíže.
Ještě ke kotoučům dodaným s bruskou 2500. V mém případě se jedná o značný šmejd. 4,7mm kotouč házel obvodově o 2,5mm a dos do strany a měl nestejoměrnou tloušťku a má také asi nestejnoměrnou hustotu.. Po prměřením jsem zjistil, že je jedna strana rovinná (na obou kotoučích). Proto doporučení: zkontrolujte rovinnost boků(celé plochy) a tou rovnou upínejte kotouč k motoru. Že druhá nebude běžet moc nevadí. Po obvodu se to dá orvat hrubým orovnávačem.
F.O.
|
|
|
|
|
|
|
host - 128.44 (?), 12.2.2009 19:56
Nevím jak v lesácké praxi, ale strojařsky je ten úhel čela zakótovaný správně. Jestli jsem to ještě nezapomněl, už jsem chvilku z oboru.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|