Co se týče přípravku, který vede pilník, zřejmě máte na mysli tzv. "automat". Mám zkušenost pouze od Oregonu. Výhody: přesné naostření řetězu díky dorazovým šroubkům, univerzální na všechny průměry pilníků, včetně plochého na sundavání omezovačů. Nevýhody: i když upevňovací šroubek pevně na liště utáhnete, plechové čelisti občas sjíždí z řetězu, tudíž vám pak rozhodí celou geometrii. Vcelku jsem s ním byl spokojený, dá se napsat, že jsem ho používal ze začátku nejvíce, když jsme sdělávali polomy a prováděli mýtní těžbu v silném dřevě. Po několika měsících jsem se naučil brousit v ruce a automat leží 17-18 let na půdě.
Odpovím zadavateli vlákna. Určitě je lepší a přesnější válečkové vodítko, než-li plechové s rychlosponami. Válečkové jsme jako kluci na LŠ používali nejvíce. Ale mám za to, jestli není pouze na hranaté profily hoblovacích zubů. V devadesátých letech stálo 97 Kč. S tím pilníkem v plechu řetět pošmidláte, ale nenaostříte. Pro Vás, jako začátečníka bych Vám doporučil nešetřit a koupit si ostřící automat. Investice, řádově kolem pětistovky.
Kdyby jste bydlel v okolí, tak Vám tyto "pomůcky " dám za Studentskou pečeť a vyzkoušel byste si, které Vám nejlépe vyhovuje, protože to bude další desetiletí ležet na půdě.
Co se týče dotazu seznámení zákazníka s motorovou pilou. No, spíše prodejci povídají tak, aby prodali a vychválí Vám hlavně to, co nemůžou prodat. Chodím do prodejen jako amatér-kozičkář, kde mě neznají a kde nenakupuji. Rád si poslechnu prodavačovo naučené věty nazpaměť, které mi rozesmějí a některé naopak vytočí. Většina mladých kluků vůbec neví, o čem mluví. Hlavně, že mají akademické tituly. Největší zábava pak bývá, když jim řeknete, kdo jste a co děláte. Potom se sebejistý prodejce změní v koktavého absolventa.
Byl jsem svědky několika prodejů motorového nářadí i tam, kde jsem stálým zákazníkem. Prodejce prodal, pilu předvedl a řekl zákazníkovi-tady máte člověka s praxí, ať Vám k tomu něco poví. Mě to pak stálo minimálně půlhodiny času, protože se na vše vyptával. Ale, proč ne! Lidé si mají pomáhat. Jinde zákazníkovi dal prodejce školení na slušné úrovni, kde ho seznámil s používáním motorové pily, bezpečnosti práce, ochranných pomůckách, údržbě a drobných oprav. Věnoval se mu více, jak dvacet minut. To se mi líbilo! Pán mu za povídání udělal kšeft, koupil si navíc protipořezové kalhoty, přilbu a AV rukavice.