Elektrickou řetězovou pilu Narex nebo Bosh?
|
|
|
|
host - 212.22 (?) 20.9.2006 20:02
Zaujal mě příspěvek pana host - xxx.xxx.234.140, 20.9.2006 10:25
Viděl bych to trochu jinak. Vliv na „shoření“ motoru má především přetěžení při řezání, ( například tupý řetěz, přílišné tlačení na pilu která nemá funkční termopojistku ) tím se zvyšuje průtok proudu a naopak snižuje chlazení motoru klesajícími otáčkami rotoru.
Ale proč hoří stále jen stator?
Vysvětlení bych viděl v třech nejběžnějších možnostech.
1) Stator není výkonově adekvátní k rotoru. Děje se tak například že servisák z úsporných důvodů nechá vadný stator (rotor) převinout, v navijárně kde nepoužijí přesný druh drátu. (myslím tím elektrické parametry vodiče)
2) Servisák nevhodně montuje motor. Málo pravděpodobné, ale i mistr tesař se někdy utne.
3) Poddimenzovaná konstrukce motoru. Tu bych se pozastavil. Pokud je motor konstruován na napětí 220V s nízkou, nebo žádnou rezervou, pak mu může ublížit i nevhodná prodlužka ( viz výše ) a nebo též přepětí v síti. Nezřídka jsem naměřil u některých lidí v síti až 248V. U některých spotřebičů se udává že mohou pracovat např. od 180V do 250V. Buď jsou předimenzované, nebo mají v sobě obvod, který jim toto napětí upravuje.
Jen tak pro zajímavost. Jako študáci jsme zapojily dva motorky na 380V s otázkou jak dlouho vydrží jet. Oba byly stejného výkonu a na napětí 220V. Jeden byl vyroben Maďarskou firmou Lehel, druhý Švédským Elektroluxem. Švédský jel asi 7 minut a s Maďarským jsme to po dvou dnech provozu vzdali. Však Elektrolux po skoupení firmy Lehel první co udělal bylo zastavení výroby motzorků Lehel.
Proč to píši ? Zdá se mi trochu neobvyklé , aby při koupi elektrického spotřebiče člověk musel přemýšlet zda ho může připojit na prodlužku, a pokud ano, tak dlouhou 5, nebo 10, nebo 50m ? Když je spotřebič správně konstruován a vyroben, že je prodlužka slabá ( poddimenzovaná ) poznám tím, že se začne přehřívat. Ale motor musí vydržet.
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.22 (?), 20.9.2006 20:02
Zaujal mě příspěvek pana host - xxx.xxx.234.140, 20.9.2006 10:25
Viděl bych to trochu jinak. Vliv na „shoření“ motoru má především přetěžení při řezání, ( například tupý řetěz, přílišné tlačení na pilu která nemá funkční termopojistku ) tím se zvyšuje průtok proudu a naopak snižuje chlazení motoru klesajícími otáčkami rotoru.
Ale proč hoří stále jen stator?
Vysvětlení bych viděl v třech nejběžnějších možnostech.
1) Stator není výkonově adekvátní k rotoru. Děje se tak například že servisák z úsporných důvodů nechá vadný stator (rotor) převinout, v navijárně kde nepoužijí přesný druh drátu. (myslím tím elektrické parametry vodiče)
2) Servisák nevhodně montuje motor. Málo pravděpodobné, ale i mistr tesař se někdy utne.
3) Poddimenzovaná konstrukce motoru. Tu bych se pozastavil. Pokud je motor konstruován na napětí 220V s nízkou, nebo žádnou rezervou, pak mu může ublížit i nevhodná prodlužka ( viz výše ) a nebo též přepětí v síti. Nezřídka jsem naměřil u některých lidí v síti až 248V. U některých spotřebičů se udává že mohou pracovat např. od 180V do 250V. Buď jsou předimenzované, nebo mají v sobě obvod, který jim toto napětí upravuje.
Jen tak pro zajímavost. Jako študáci jsme zapojily dva motorky na 380V s otázkou jak dlouho vydrží jet. Oba byly stejného výkonu a na napětí 220V. Jeden byl vyroben Maďarskou firmou Lehel, druhý Švédským Elektroluxem. Švédský jel asi 7 minut a s Maďarským jsme to po dvou dnech provozu vzdali. Však Elektrolux po skoupení firmy Lehel první co udělal bylo zastavení výroby motzorků Lehel.
Proč to píši ? Zdá se mi trochu neobvyklé , aby při koupi elektrického spotřebiče člověk musel přemýšlet zda ho může připojit na prodlužku, a pokud ano, tak dlouhou 5, nebo 10, nebo 50m ? Když je spotřebič správně konstruován a vyroben, že je prodlužka slabá ( poddimenzovaná ) poznám tím, že se začne přehřívat. Ale motor musí vydržet.
|
|
|
|
|
|
|
host - 234.140 (?), 21.9.2006 12:24
Vazeny kolega: host - .xxx.212.22, 20.9.2006 20:02, s vacsinou argumentov, ktore uvadzate sa da suhlasit. Samozrejme, ze ak pan Zidek surovo pretazuje pilu, tak mu zhori, a to celkom zakonite. ale nepredpokladal som ze pan Zidek pretazuje pilu, hlavne, ked mu uz niekolkokrat zhorel stator. Pokusim sa vecne zareagovat na Vase body: ------add1: Presne tak, nie co dodat, mozno iba jednu po papuli tomu, kto to navija zle. --------add2: Detto, ako v bode 1. ----------add3: Tu to vidim trochu zlozitejsie, lebo v podstate elektromotory sa nenavrhuju iba na "nejake napatie", ale aj pre urcitu zataz, typ zataze, typ chladenia, prostredie ... atd. Jednym z klucovych parametrov je tzv. prudova hustota udavana v Amperoch na mm2. a ta determinuje o.i. aj tepelno-technicke pomery v motore v rozlicnych druhoch prevadzky. (Staci nahliadnut do nejakej zakladnej prirucky pre forsáž elektrickych tocivych strojov). Inymi slovami: Nejaky jednofazovy elektromotor ma stanovene menovite napatie 220 Voltov/50Hz pre bezneho uzivatela, aby vedel, ze tento motor moze pripojit na tento typ elektrorozvodnej siete a pri ocakavanom type zataze bude fungovat. A on aj bude, a bude mat vykon napr. 1KW. Ale prirobte na neho mohutne chladice z materialu s vysokou mernou teplotnou vodivostou, pripadne ak ma aj vinuty rotor, tak externym vetrakom dochladzujte aj rotor, potom ho kludne pripojte na 2x400 Voltov (t.j. medzi dve fazy ) a on bude pracovat, nezhori a bude mat vykon napr. 1.9KW (iba odhad, ale dalo by sa vypocitat). Iny priklad: Rusky motor v plnej prevadzke sme prudovo pretazovali o viac ako 100% , co viem uplne presne, lebo bol napajany cez meracie pristroje a siel v pohode. Bol dobry? Nie. Bol iba predimenzovany. A nevazil iba dvojnasobok, ale viac ako trojnasobok adekvatneho motora vyrobeneho v ceskej republike. Chcel by niekto el.pilu, v ktorej by len motor vazil vyse 10kg ? Jednym z aspektov pretazitelnosti je aj menovita prudova hustota, zmienena vyssie, od ktorej sa odvija prierez vinuti a tym aj rozmery a hmotnost motora. * * * * * * * * * * * * * * * Vazeny pan kolega, host - xxx.xxx.212.22, 20.9.2006 20:02 , v poslednom odstavci pisete, ze " Zdá se mi trochu neobvyklé , aby při koupi elektrického spotřebiče člověk musel přemýšlet zda ho může připojit na prodlužku, a pokud ano, tak dlouhou .... atd ". Zialbohu je to tak. U vacsich dlzok predlzovaciek a hlavne pri komplexnej zatazi, nie iba čito činnej zatazi. A motor NEMUSI VYDRZET. Ani mne sa to nepaci, ale ja respektujem fyzikalne zakony (omnoho viac ako ine zakony) a pomaha mi to o.i. aj prevadzkovat el.stroje aj desiatky rokov bez previnutia. Veru, s tymi (lankovymi) dlhymi predlzovackami je to tak, staci si prestudovat odbornu literaturu. ************************ ----------------- pooh.
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.22 (?), 21.9.2006 15:27
Pane Pooh, jestli Vás tak mohu oslovit, když je motor předimenzovaný, to ještě neznamená že musí být větší a těžší. Zažil jsem i případy obrácené. Jak je to možné ? Použije se lepší druh materiálu na plechy, na vodič a lépe promyšlené chlazení aniž by se zvětšila velikost a váha. Hodně záleží na vlastní konstrukci motorku a celého výrobku. Mimochodem ten motorek od Lehelu byl zhruba stejně těžký a velký jak ten Elektrolux.
Nezpochybňuji, ani jsem nezpochybňoval Vaše informace o prodlužce. Jenom jsem naznačil, že dobrý výrobek snese i delší prodlužku. A při výrobě el. pil by výrobce měl počítat že pila bude převážně pracovat s prodlužkou.
|
|
|
|
|
|
|
host - 234.140 (?), 21.9.2006 16:45
Pan kolega: host - xxx.xxx.212.22, 21.9.2006 15:27,
to mate samozrejme pravdu, ze typ a sposob konstrukcie sa nedielnou mierou tiez podielaju na vykone a hmotnosti elektromotoru -mohol som to uviest. Viac som sa zameral na jeden aspekt, aby som bol ako-tak presny, aj tak som bol dlhy az-az.
Vami uvedenu skusenost s dvomi el.motormi som nespochybnoval, ani nespochybnujem, lebo na to by bolo treba podstatne viac informacii o podmienkach testu.
----------pooh.
|
|
|
|
|
|
|
host - 11.99 (?), 24.10.2006 17:49
Hlavně zapomeňte na to, že je Narex český. Ty doby skončily. Začínají se v nich oběvovat činské sráčské komponenty jako v Etě. V dnešní době je Narex za ty peníze a v té kvalitě úplně na prd. Dyť se podívejte na net komu patří a zjistíte že není důvod aby byl Narex tím čím byl. Nazdar bazar.
|
|
|
|
|
|
|
host - 72.206 (?), 24.10.2006 19:12
Dobrý den, jsem majitel malé truhlářské firmy a mám 4 elektrické pily značky STIHL . Tu první už 8 let MSE 14 má 14000w, MSE 18, MSE 180 a MSE 2000 jsem zakoupil letos na jaře. Měl jsem i Narexe byl jsem s ním také spokojen držel ale po 2 letech se začali oběvovat drobné závady ach ten servis a náhradní d. To u STIHLa to je jiné když to u nás prodejce nema na skladě tak do druhého dne je vše. p.z.
|
|
|
|
|
|
|
host - 221.174 (?), 25.10.2006 8:20
Zdravim, taky vlastnim narex uz asi 5 , použivám k obcasnemu rezani na zahrade a priprave dreva na zimu cca 6 kubiku, zatim bez zavad. Pilka slape jak ma , dulezite dobre mazat a mit ostry retez.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 234.140 (?), 25.10.2006 9:02
Suhlasim, pre obcasne pouzitie je el.pila Narex celkom dobra volba. Ma dobry pomer vykon/cena. Problemy pochopitelne zacinaju az pri pileni sucheho alebo zamrznuteho agatoveho ci duboveho dreva vacsich priemerov, ale to vacsina domacich pouzivatelov neriesi.. Pozor tiez na potrebu casteho cistenia mazacich ciest (aj niekolkokrat za den, obzvlast vtedy, ked sa pilia prachnive kusy dreva).
|
|
|
|
|
|
|
host - 42.86 (?), 22.4.2007 7:25
Dobrý den,máte již někdo kladné či záporné zkušenosti s novou řadou el.pil Narex -2400W? Děkuji za reakce.
|
|
|
|
|
|
|
host - 248.69 (?), 22.2.2009 22:34
Taky jsem o Narexu uvažoval, ale nakonec jsem vzal Makitu UC3530.U Narexu se mi nelíbí uložení motoru napříč a kdosi tady psal, že dost odchází plastové ozubené kolo, Makita má podélné uložení motoru a je tím pádem dobře vyvážená a řekl bych, že výkon má víc než dostatečný.Řežu s ní raději než s HQ359.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|