Dolmar 115i
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 4.2 (?), 9.7.2008 21:59, zobrazeno: 11720x
Zdravim znalce i vsechny ostatni ucastniky zdejsiho fora.
Pred casem jsem vybiral motorovou pilu pro vyrobu palivoveho drivi pro krb v mnozstvi do cca 15m ktera zahrnuje udrzbu kousku lesa a stareho sadu kolem domu (cca 70 starych jabloni a svestek, 3ha lesa). Vicemene cisteni a prorezavky slabsich prumeru, caste odvetvovani, semtam silnejsi strom do prumeru cca 35cm. Pilu jsem vybiral v nizsi cenove kategorii do cca 11.000 max a hlavnim kriteriem pro me byla vzhledem k vyse uvedenemu vaha pily. Horkym kandidatem byla pila Dolmar 420 ktera mi vylozene padla do oka a vazne jsem premyslel o koupi. Do finale vyberu se dostala pil Solo 645 a 643IP, Stihl MS 250, pripadne Jonsered CS2145 (ten me ale tolik neoslovil). Nakonec jsem za velice solidni penize od kamarada koupil cca 8 let starou pilu Dolmar 115i. Trochu zanedbanou ale v celkem solidnim stavu, moc toho asi nenarezala. Motor tahne jak drak, startuje bez problemu, volnobeh drzi, nikde nic nezvoni, vidim to na celkem dlouhy spokojeny zivot :o) Pila je sice vahove krapet jinde nez vyse uvedene (5.1kg neni ale rozhodne moc), ale vykonove taky, navic je z kategorie profi, ikdyz konstrukcne dost stara.
Mate se 115i nekdo osobni zkusenosti? Ma nejake slabe misto, na co si dat pozor? Daji se s ni z hlediska zivotnosti pily, spotreby, sily a pruznosti motoru, rezneho vykonu atp vubec srovnavat vyse uvedene pilky? Pomalejsi pristup ke vzduchovemu filtru a stara konstrukce spojkou ven me napr vubec nevadi...
Na pile je lista 38cm 3/8" / 1.5mm retez, az se lista casem sjede bude vhodnejsi prejit na.325" / 1.5mm vzhledem ke slabsim prumerum dreva?
K pile jsm stahl manual v nemcine, muzete mi prosim nekdo poslat cesky (pripadne anglicky) manual na jena.v(zavinac)centrum.cz?
Diky, Jena
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 103.201 (?), 9.7.2008 22:47
Zdravím, tak co je u Stihlu MS260 z hlediska povedeného modelu, to je i když z pohledu vývoje starší, přesto velmi úspěšná D115i u Dolmaru. První modely se začaly cca v r. 1986 prodávat - tehdy SD115 a výkon tehdy 2,6kW. Rozdíl je zde v tom, že tato pila je univerzálnější - zejména možnost osazení 3/8 a k tomu potřebný kroutící moment umožňují D 115i používat intenzívně v silnější hmotě, MS260 je více vhodná pro profi těžbu slabší hmoty. Některé slabší stránky z pohledu konstrukce jste již naznačil - spojka ven, proti současným typům 2 filtry, což je náročnější na celkovou údržbu, gumové antivibrační prvky, pozdější modely měly vylepšená čerpadla oleje - dávkovala jen při běhu řetězu. Ovšem tento ekologický přechod celkově způsobil, že v silnějším dřevu se obecně nastavuje čerpadlo na max. to dříve nebylo třeba, neboť chvilkovým volnoběhem se řetěz předmazal a čerpadlo stíhalo na střední nastavení. Další slabší stránka je přístup ke svíčce a filtru - nutnost povolit 2 šrouby, totéž na vzd. filtru. Pokud máte novější typ s plastovým držadlem, tak je lépe vyřešen tlumič vibrací na předním úchytu - zde to častěji praskalo. Také je na novějších typech 3 čelisťová spojka. Já jsem tento typ v různých provedeních používal od r. 1994 do 2000. Proto vidím každý nedostatek, ale celkově hodnotím tento model, jako výborný. Z těch předností bych zdůraznil velmi nízkou spotřebu, nízkou hmotnost(celá skříň je hořčíková, včetně krytu řetězového kola), injekční karburátor - škoda, že není na nových typech. Kdo to uměl nastavit a ovládat, tak žádné primery, nebo půlplyny - jedno zatažení a zasunout sytič - motor již nezhasl a běžel!!! Bohužel neznalost obsluh a opakované přechlastání motoru asi konstruktéry odradilo od pokračování v tomto řešení. Problém byl v tom, že po zatažení sytiče se hned startovalo, ne si ještě zapálit, nebo pokecat. Potom se motor předávkoval a byl zbytečný problém jej nastartovat. Další velkou předností pily byla její univerzálnost od lehkých prořezávek po střední dřevo. Poslední modely měly 1 pístní kroužek a znatelně se to projevilo na živosti motoru - akceleraci. Použití řezných souprav je možné 0,325 i 3/8. Tehdy se dodávaly 0,325 8 zubé prstýnky mají větší průměr, tak jsem používal převážně 3/8 řezné soupravy. Lze samozřejmě použít 7 zubý prstýnek 0,325 - rychlost řetězu bude menší, pila ale bude mít větší sílu a obráceně. Doporučil bych používat kvalitní olej - což je jasné, že, ale důležitější je při prasknutí tlumiče jej vyměnit a neřezat - trpí o to víc zbývající 3. Jinak to byl nenáročný stroj, velmi kvalitně vyrobený - materiály i detaily. Vzhledem k Vašim potřebám máte velkou rezervu, pokud pila nemá to nejlepší za sebou. Podívejte se na žebra válce - případně je očistěte, vyčistěte vstup chladícího vzduchu - startování - pokud to není, podívejte se na výfukový kanál po sundání tlumiče, případně vyčistit - opatrně, ať karbon nenapadá do motoru - pístem uzavřít a potom vyfoukat. Toto má vliv na chlazení motoru, a tím pádem na jeho ochranu proti přehřátí - preventivně je to vhodné zkontrolovat. Po delší době se vyběhala startovací kladka - dle intenzity provozu, to také ověřte.Na starších pilách bylo třeba vyčistit - nebo podle potřeby vyměnit odvzdušňovací ventil, když netěsnil, tak propouštěl benzín a systém injection neměl tlak pro správnou funkci. U déle odstavené pily je vhodné natankovat, nebo pootevřít a hned uzavřít nádrž, aby se natlakovala, potom injection správně funguje - v profi provozu jede pila bez dlouhých přestávek. Dále podle toho, co jsem zapoměl. Cz návod Vám mohu poslat, seznam dílů také.
|
|
|
|
|
|
|
host - 72.252 (?), 10.7.2008 6:48
Dekuji za opravdu vycerpavajici odpoved!
Ja mam novejsi model, rv 2000, predni madlo z jednoho kusu umele hmoty, tricelistova odstrediva spojka, jeden pistni krouzek. Hlava valce ani vyfukovy kanal zakarbonovane nejsou. To vim protoze jsem musel sundat valec kvuli tomu ze na pile je praskla listova pruzina bezpecnostni brzdy (pusobi proti madlu aktivujicimu brzdu) a ta nejde sundat jinak nez ze musi valec ven. Valec s pistem vypadaji slusne, zadne vule na pistnim / ojnicnim cepu ani loziscich na klice. Na pistu na strane vyfukoveho kanalu jsou mirne ryhy a vylesteny povrch v sirce cca 5mm od pistniho krouzku smerem dolu, ale nic vazneho. Asi prece jen nabrala smitko karbonu nebo je to stopa mirneho pridreni. Premyslim jestli nemam vylesteny povrch trosku zdrsnit fajnovym smirglikem aby drzel olejovy film ale asi to necham byt kdyz to funguje.
Samozrejme zebra valce zanesena, rovnez tak ventilator a predfiltr vzduchu. To jsem uz vycistil a ted jenom cekam na novou pruzinu abych mohl pilu sesadit.
Nez 3/8", nebo pripadne.325" + 7zub retezka, neni lepsi pouzit spis.325" + 8zub na slabsi drevo? Podle nemeckeho navodu je prakticky stejna obvodova rychlost retezu u 3/8" + 7 a.325" + 8 coz muze byt dobre, ne? V tenhle okamzik je to asi jedno protoze 3/8" lista co je na pile je velice pekna tak ji menit nebudu.
Budu Vam velice vdecny pokud mi poslete cesky navod pokud ho mate v elektronicke forme. Seznam dilu mam, uz jsem podle nej objednaval :o)
S pozdravem Jena
|
|
|
|
|
|
|
Koki - (6) - 160.221 (?), 19.12.2008 19:35
Zdravím vespolek. Nevíte, prosím, jak nastavit karburátor 115 do nějaké základní polohy - ve volnoběhu má dost otáčky (řetěz se točí) a pila má v tahu docela vysokou spotřebu paliva(asi hodně bohatá směs). Stav motoru je dobrý, moc toho nenařezal. Děkuji. J.K.
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 103.201 (?), 19.12.2008 20:37
Základní nastavení karburátoru je L 1, H 1 1/8 otáčky od opatrně zašroubovaných a potom do těchto hodnot nastavených(vyšroubovaných) trysek. Potom je třeba karburátor přesně nastavit. Před nastavením karburátoru je třeba vyčistit důkladně vzduchový filtr - vlažná voda musí protékat nylonovým filtrem(když je na pile tkaninový filtr, je vhodnější použít při nastavení filtr nylonový), pokud se v něm hromadí, je filtr mastný a ucpaný(předfiltr stačí odmastit a vyčistit má větší otvory). Je třeba opakovaně filtr propláchnout s prostředkem na mytí nádobí, až je filtr nejen pohledově čistý, ale průchodný pro vzduch(poznáte podle vody). Před nastavením karburátoru je vhodné zkontrolovat svíčku(NGK, BOSCH, hodnoty dle návodu), případně očistit a upravit vzdálenost elektrod na 0,5mm spárovou měrkou. Dále provést kontrolu chladících žeber válce a výfukového kanálu - případně vyčistit. Palivová směs by měla být čerstvá a přesně namísená(to stále!!) 1:50 u Dolmar oleje. Řetěz a řezná souprava by měla být také v perfektním stavu(ostrost, napnutí řetězu - pořád), aby bylo možné provést několik zkušebních řezů v ideálním stavu. Před vlastním seřizováním nechejte zahřát motor s ohledem na venkovní teplotu alespoň 5 minut i více, aby se prohřála i hořčíková skříň motoru. Je to důležité, neboť potom je nastavení jiné, než ideální, které má být při provozu. Po nastartování je možné, že bude mít motor vysoké, ale nepravidelé otáčky. To je způsobeno vysokým nastavením volnoběhu, ale také příliš chudým nastavením L šroubu. Ideální nastavení se poněkud liší od základního nastavení, zejména u starší pily. Proto nejprve pomalu otevírejte L, až dosáhnete pravidelného chodu motoru. Můžete se ještě opatrně vrátit a zjistit přesnou polohu, kdy motor mění otáčky na nepravidelné. Od této polohy je to většinou do + 1/4 otáčky ideální stav, někdy trošku více, dle stavu motoru. Nyní můžete nastavit volnoběh, aby řetěz neměl ani náznaky pohybu, ale motor nesmí mít zase nízké otáčky, potom špatně akceleruje ze stavu, kdy řetěz stojí a má tendenci i zhášet. Po tomto nastavení přistoupíte k seřízení H trysky. Při krátkém plném plynu by měl motor tzv. čtyřtaktovat, nesmí se vytáčet do ztracena. Pokud se to jeví, jako dobré, je vhodné zkusit pár řezů. Při tom se vyzkouší, zda se motor chová tak, že krátce po započetí řezu změní zvuk a zvýší se záběr. To je ideální stav nastavení na vysoký kroutící moment. Není vhodné motor nastavit, aby měl velmi vysoké otáčky. Tím se užitné vlastnosti celkově zhorší. Pokud motor hodně v řezu čtyřtaktuje a popisovaný stav se dostavuje jen chvilkově příp. je viditelný kouř z výfuku(u teplého motoru, ne těsně po startu), nastaví se o - 1/8, ale i méně tryska H a opět se vyzkouší chování motoru v řezu až do ideálního stavu. Ideální stav je, že motor zrychluje bez zpoždění(pokud je akcelerace špatná, nepatrně otevřít L, ale je nutné současně seřídit S volnoběh), má v řezu vysoký výkon, řetěz se nepohybuje při volnoběhu a otáčky motoru rychle klesají do volnoběžných otáček(pokud ne, je H nastaven moc chudě, motor se přetáčí, cca o + 1/8 otevřít), motor po startu a chvilkovém zahřátí reaguje na plyn bez zpoždění(pokud je tzv. díra krátce po startu, je třeba zohlednit venkovní teplotu, případně pokud při delší době po startu problém přetrvává, nepatrně otevřít L a zase dle stavu S volnoběh upravit). Ideální nastavení je pomocí otáčkoměru - max. otáčky 13000, volnoběh 2500, pokud dodržíte tento postup, tak byste měl dosáhnout požadovaného stavu. Technické informace a zajímavosti viz. www.mcgarden.de/dios/mi/995714010.pdf
|
|
|
|
|
|
|
Koki - (6) - 160.221 (?), 19.12.2008 21:11
Vyčerpávající. Moc díky. Zítra snad vyzkouším a podám zprávu. J.K.
|
|
|
|
|
|
|
Koki - (6) - 160.221 (?), 30.1.2009 18:15
Potřebuji konzultaci- po seřízení pila chytala , ale při práci a volnoběhu občas zhasínala a ohřátá špatně chytala . Zvýšil jsem bohatost směsi a seřídil volnoběh. Když jí nyní startuji studenou tak sice chytne, ale než se ohřeje zhasíná, nebo jde špatně do otáček. Po zahřátí ale chytá perfekt. Mám jí nechat nastarovanou se sytičem? (Stejně zhasne). Jak to doladit ? Dík. Jirka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|