Bruska na řetěz
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 119.104 (?), 25.10.2006 19:07
Nevím, kde jste přišel na těch 85 W, POR 250 má 250 W a rozhodně ji nezastavíte rukou. Pokud s ní nebrousíte 20 řetězů denně, tak pro vlastní potřebu naprosto stačí. Chce to jen trošku cviku a řetěz je nabroušen jako ze servisu. J.
|
|
|
|
|
|
|
host - 188.170 (?), 26.10.2006 12:08
Ony jsou tam ty brusky dvě. Ta co uvádíte není POR ale GUDE GKS 108. Ta má 85 W. naprosto stejná je ALPHA TOOL v Bauhausu, ale za 1300 Kč. Tuhost se mi zdála dobrá. Má jen jediný sklon úhlu jako ta DUDE GKS 108. Muselo by se to ladit sklonem držáku řetězu. nebyl by to problém.
Taky je tu při tom výkonu ( 85 W ) možnost využití měniče 12 V/ 230 V. Pak to řeší i problémy mobility. Taky o tom byla již řeč. Měnič na 160 W se dá pořídit za cca 1600 Kč. ( Stojí to za to když častěji řežete). je to třeba odzkoušet v obchodě. ne každý měnič rozběhne indukční zátěž.
To že je slabší by mi až tak nevadilo. Alespoň by to nahradilo cit při broušení. Já si myslím taky že to stačí jen líznout a začít od nejdelšího zubu. Ne jako borci odborníci, kteří to brutálně oberou od toho nejkratšího. Je to profi, to jo, ale řetěz jde do kytek. Možná se ale pletu.
Čekám co za nový typ se na EVA.cz objeví. Ptal jsem se na pilník s držákem ( u jedné pražské firmy) a řekli mi cenu 280 Kč. K tomu měrku za 98 Kč a když to sečtu, tak už je to půl brusky.
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.22 (?), 26.10.2006 15:38
Čím méně brousím řetěz, tím mi déle vydrží !!
Tak toto heslo má v hlavě většina hobbystů. Skutečnost je ale opačná. Při řezání se břit řezného zubu tupí, z mikropohledu se ostří břitu mění do oblého tvaru. Čím je zub tupější, tím má ostří větší rádius. Není zas tak výjimkou, kdy mi přinesou řetěz, kde nejenom že je vidět pouhým okem rádius, ale on lze i změřit.
V každém případě pokud chceme zub správně nabrousit, musíme ho zbrousit až za rádius. To znamená že brousíme tak dlouho (pilníkem nebo bruskou), dokud rádius zcela nezmizne a zůstane nám tam pouze „zdravý“ zub.
Po ručním broušení se mnohdy stane že zuby nemají stejnou délku. I takto nabroušený řetěz je špatně nabroušený řetěz, protože jeho pracovní výkon je kratší než správně nabroušený řetěz (některé zuby se ulejvaj). Na brusce je máme možnost všechny srovnat. Ale ne tak jak píše pan host - xxx.xxx.188.170, 26.10.2006 12:08 Neberte to ve zlým, ale začít od nejdelšího zubu by znamenalo správně nabrousit první zub a ostatní nechat z části tupé, nebo úplně tupé. A za relativně krátkou dobu by jste brousil znovu. Navíc při řezání s tupým řetězem řez trvá dlouho a neúměrně rychle se nám zvětšují rádiusy, které pak musíme ubrušovat. Takto nabrousit řetěz je základ neúspěchu.
Poptejte se nějakého profika proč brousí řetěz několikrát denně? A přitom má zuby stále jako břitva. On ví že tupý řetěz dokáže zničit celou řeznou soustavu včetně spojky a práce je namáhavější. A to potom moc stojí peněz a úsilí.
Je potřeba se zamyslet co jde vlastně do kytek ?
|
|
|
|
|
|
|
host - 213.71 (?), 26.10.2006 21:21
Souhlasím, navíc je to pro brusiče nebo obsluhu pily namáhavější, nebo zdlouhavější a náročnější dát řetěz po velkém a tím již zbytečném ztupení (řetěz se musí tlačit do řezu a dochází k většímu opotřebení celé řezné soupravy a snížení úrovně ekonomického provozu pily) do pořádku. 2 řetězy na výměnu mají velký význam, je lepší řetěz vyměnit než se snažit vše dořezat s tupým řetězem, nebo na koleně v lese rozhodit úhly a ostrost je stejně nic moc. J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 213.71 (?), 26.10.2006 21:38
Teoreticky máte pravdu, ale právě rozdíl v délce zubů musí být minimální, aby řezaly všechny zuby. Jestli si dáte nabrousit řetěz a v servisu by nabrousili zuby ,jak jsou( to by brusič musel pořád nastavovat na každý zub doraz) tak nebudete spokojen protože nejdelší zuby se ztupí, těch bude třeba 5 a potom zase budete muset brousit, ale nejvíc bude ztupeno těch 5 zubů, takže se vlastně dostane k minimálnímu rozdílu v délce zubů zdlouhavější a tím i dražší cestou - po více broušeních. Pro dlouhou životnost řetězu je nutno správně brousit = často, dle materiálu, ale málo odebírat, udělat ostrou hranu, mít správně napnutý řetěz, dle tvrdosti a velikosti průměru dřeva mazat - nastavit čerpadlo( horní plochy zubů nesmí být jako by narezlé), nesnižovat omezováky pod 0,65mm( u měkkého dřeva 0,75mm, ale kdo ví, že bude řezat dlouhodobě jen měkké dřevo) a správnou údržbou řezné soupravy - při sundání řetězu zkontrolovat mazací otvor v liště a lištu otočit a odstranit otřepy a nerovnosti, průběžně kontrolovat prstýnek, řetězku, spojkový buben. J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 220.253 (?), 27.10.2006 6:40
Předchozí přípěvek je k p. 188.170 J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 218.174 (?), 27.10.2006 16:20
Díky za rozproudění debaty, pokusím se vyzobat to nejlepší :).
Chtěl bych se ještě vrátit k těm omezovákům - ty asi s tou bruskou neobrousím, je to tak ? Jaký konkrétní pilník s udělátkem na to potřebuji, aby to bylo OK a ne za cenu další brusky ???
Děkuji za odpovědi, Levhart
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 187.33 (?), 8.5.2008 20:35
Jak jde změřit omezovák na řetězu nebo jestli na měření existuje nějaký přípravek díky za odpověd
|
|
|
|
|
|
|
host - 213.71 (?), 27.10.2006 18:43
Na omezováky je potřeba plochý pilník a měrka, která se položí na horní hranu zubu a mezerou v měrce při bočním pohledu uvidíme jestli omezovák přesahuje , jestli ano i nepatrný přesah musí být odstraněn. Toto se provede až po broušení zubů, protože ty se snižují a opačně by výška omezováků byla nesprávně větší. Cena je kolem 100,- lepší brusky toto umí, ale hlavní usnadnění je v broušení zubů, omezováky to je hned. Při broušení je nutno správně napnout řetěz. J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 218.174 (?), 30.10.2006 15:38
Díky za vysvětlení, přesně na to jsem se ptal :).
Levhart
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|