Otáčkoměr
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.195 (?), 27.4.2007 18:17, zobrazeno: 171894x
Nemáte někdo zkušenost s otáčkoměry,kterými seřizují mechanici v servise např.motorové pily atd.?Zkoušel jsem něco najít,ale zdá se mi to být celkem drahé.Co tam slouží jako snímasí prvek?Je to jen obyčejná cívka,nebo je lepší použít nějaký typ indukčního čidla,popřípadě Hall senzoru?Takže jestli se najde někdo,kdo bastlí tak se ozvěte.Nemyslím tím samozřejmě přístroj na profi použití,ale pouze kontrolní,např.když vytáhnu sekačku po zimě,tak změřím jestli má správné otáčky a pod.Myslím si totiž,že by se to dalo zhotovit tak v cenové relaci do 500Kč.děkuji za případné rady a podněty.
|
|
|
|
|
|
|
host - 103.201 (?), 27.4.2007 20:50
Profi otáčkoměry vyhodnocují otáčky podle impulsů zapalování. Při měření je nutno se přiblížit ke svíčce. Nemám zkušenosti s výrobou doma, ale když už bych potřeboval otáčkoměr, tak na nastavení motorové pily. U sekaček to není nutné, pokud nedojde k demontáži motoru - opravě, případně je možné takto provést nastavení u malých 4 taktů malotraktorů,ale zase po nějaké opravě - případně po delší době provozu - pro kontrolu. Co jsem viděl levné otáčkoměry, tak tam bylo nutné umístit reflexní proužky, případně použít vodiče na propojení - u spec. otáčkoměrů na pily a pod. je toto bezkontaktní a velice jednoduché. Např. na www.mericipristroje.cz jsou otáčkoměry - rozsah např. 0-16000, ale je tam nutno použít vodič navíc cena 2490,- je mimo představy preventivně kontrolovat. Já mám výhodu, že si jej mohu půjčit, ale např. na motorech GXV 160 po nastavení nebylo třeba nic měnit - zde jsou nastavovací dorazové šrouby, ale jsou proti otočení jištěny pružinami, takže se nastavení běžným provozem nemění. Změna otáček nastane např. poškozením - opotřebením regulátoru otáček, ale to jsou již závady. Spíše bych se zaměřil u sekačky na ostrý vyvážený nůž, čerstvé palivo, pozemek bez kamenů a pařezů, pravidelné výměny oleje, provoz s čistým vzduchovým filtrem, případně seřízení ventilů, po práci očistit, promazat bovdeny, kontrola dotažení šroubů. Setkal jsem se s lidmi, kteří se zaměřovali na zbytečné detaily ve snaze udělat pro stroj co nejvíce a důležité věci opomíjeli. To nemyslím na Vás, ale uvádím to proto, aby nevznikla nějaká obava, že je nutno kontrolovat otáčky sekačky - myslím tím sekačku klasickou benzínovou čtyřkolovou s různým vybavením, ale s chodící obsluhou. Dražší a složitější stroje vyžadují odpovídající obsluhu a údržbu. J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 103.201 (?), 27.4.2007 21:00
www.merici-pristroje.info, zde je to co jsem popisoval. J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.195 (?), 28.4.2007 5:04
JJ rozumím li dobře ,tak jedno zapálení svíčky rovná se jedna otáčka motoru?Na ten profi otáčkoměr jsem se díval již dříve,ale ta cena se mi zdá opravdu přemrštěná.Myslel jsem samozřejmě přístroj na kontrolní změření,ale myslím si že s přesností by po správné kalibraci neměl být problém.Co se týká té údržby,tak s vámi naprosto souhlasím,ale je třeba si také uvědomit,že i při tom čištění může dojít k pootočení šroubů,kterými se např nastavují u dvoutaktu horní otáčky motoru a problém je na světě.S tímhle jsem se už opravdu v praxi setkal,že díky poctivému očištění křovinořezu to stálo majitele zničený motor.Navíc těchle malých motorů na různé mechanizaci je doma více,takže si myslím,že by nebylo na škodu si něco na měření otáček pořídit.U čtyřtaktů to asi tak horké nebude,ale u těch dvoutaktů bych to zase vůbec nezatracoval-po zimě vytáhnu stroj,provedu samozřejmou údržbu,změřím otáčky,a když uvidím,že neodpovídají tomu jaké by měly být tak šup s ním do servisu.
|
|
|
|
|
|
|
host - 103.201 (?), 28.4.2007 7:53
Ano, to jsem Vám psal u 2 taktu - např. motorové pily to opodstatnění má, když to budete mít můžete si pro kontrolu měřit jiné motory. To vyhodnocování je podle zapálení svíčky = 1 otočení motoru u 2 taktu, právě ty lepší otáčkoměry mají přepínání měření na 4 takt. J.S.
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.195 (?), 28.4.2007 8:04
To jsem si také uvědomil.Otáčkoměr jsem už vyhrabal,prodává se to jako stavebnice-digitální otáčkoměr a stojí to asi 200Kč.Teď ještě vyřešit čím snímat ty impulsy ,popřípadě přepínání mezi dvoutaktem a čtyřtaktem.Tenhle otáčkoměr má sice jen dva segmenty,to znamená že bude maximálně měřit v řádech stovek otáček,ale pokud to bude funkční,tak bude mít smysl se pustit do něčeho profesionálnějšího alespoň se čtyřmi segmenty.Pokud se mi něco podaří dám vědět a pokud by se zde objevil nějaký postřeh,nebo návod tak jej rád zrealizuji a jestliže by byl úspěšný tak také zveřejním,aby z toho měli užitek i další zájemci.
|
|
|
|
|
|
|
host - 103.201 (?), 28.4.2007 8:12
V udělej si sám je návod na otáčkoměr - není to třeba nijak nové, ale třeba Vám pomůže vysvětlit nějaký problém. Číslo s otáčkoměrem se dá vyhledat na internetu. Ať to vyjde :)) J.S.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.195 (?), 28.4.2007 9:10
Díky moc.Dám později vědět jak to dopadlo.Samotný otáčkoměr již je hotov,teď ještě vyřešit to snímání jak a čím,ale to se musí odzkoušet v praxi.
|
|
|
|
|
|
|
host - 11.99 (?), 28.4.2007 13:21
No já nevím. Nechci se vám do toho montovat, ale čtyřtakt, podle mě, pálí i do výfuku.viz konstrukce motoru. Setrvák s magnetem na klice atd. Nebo snad néé?
|
|
|
|
|
|
|
host - 212.195 (?), 28.4.2007 19:01
Takže to už funguje.Jako snímač jsem použil ferit průměru 3 mm,a na něm 25 závitů smaltovaného drátu průměru 0.8mm.Odzkoušel jsem to na křovinořezu a opravdu to plynule mění hodnoty (není to zkalibrované)od 0-99.Přesně to reaguje i na přidání plynu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|