Pane Radku, je pekne, ze pisete komentare temer ke vsemu. Chtelo by to ale trochu premyslet nad nazory ostatnich.
Za zkomoleni oznaceni oleju Mogul se omlouvam, moje chyba.
Olej pro dvoutaktni motory ma plnit dve hlavni ulohy. Prvni je mazani klikoveho mech. a druhy ukol je mazat pistni skupinu. V prvnim pripade jde v drtive vetsine pripadu o valiva loziska, v druhe jde o omezeni mezniho treni za vysokych teplot. Tedy na olej jsou kladeny dva v zasade protichudne pozadavky zaroven. Proto je vhodne pouzivat oleje ruznych viskozit pro ruzne provozni podminky. To se tyka meho priblizeni, ze v lete je vhodnejsi jednorozsahovy olej s vyssi viskozitou za vysokych teplot, naopak v zime resp. pro kratke doby behu je vyhodnejsi pouzivat vicerozsahovy olej (multigrade) a nizsi viskozitou za vysokych teplot .
U dvoutaktu mazanych smesi je mazivo do klikove skrine vnaseno palivem. Maly pomer miseni znamena take pomale vytvareni (doplnovani, obmena) olejove vrstvy a v neposledni rade take horsi chlazeni. Behem zabehu motoru jsou pohyblive dily vuci sobe vlivem vyrobnich toleranci vice ci mene volne ulozeny. Behem zabehu se maji dily vzajemne "zabrousit" na pozadovany rozmer. V probehu tohoto procesu je dulezite dokonale mazani. Jednak vlivem mazani nedochazi tolik k lokalnimu prehrivani materialu na trecich mistech a v druhe rade jsou ze stykovych mist olejem unaseny oterove castecky mimo motor. Pokud neni nektera z uvedenych funkci mazanim plnena, nastavaji komplikace. Ty se z vnejsiho pohledu projevuji zpocatku jako rychle zabehnuti (casto cil vyrobce a nedockavych zakazniku), v krajnim pripade vsak muze dojit k tepelnemu poskozeni ci az zadreni dilu. Behem zabehu je totiz provozni teplota dilu navysena teplem, vznikajici nadmernym trenim. Tedy napr. pist se roztahne na vetsi romer (to podporuje vznik dalsiho tepla), je riziko materialovych zmen jako je popousteni, zvysene pnuti, deformace (hlavne pistni skupina a loziska kliky). Ve svem dusledku vsechny tyto negativni vlivy behem zabehu zkracuji zivotnost motoru. Nezle se jim uplne vyhnou (zabeh musi probehnout v konecnem case), ale lze je minimalizovat. A to treba zvysenym mazanim. Prebytecny olej s oterovymi produkty je z klikove skrine prenasen do spalovaciho prostoru, kde ho cast shori a cas muze byt vytlacena do vyfuku. Tento stav vsak v pripade pouziti kvalitniho oleje neni na zavadu. Samozrejme z dlouhodobeho pohledu premazavani jiz prinosne neni, hlavne s ohledem na zbytky po spaleni oleje ("zakarbonovani")
U dvoutaktniho motoru neprinasi zvysene mazani v zabehu kvalitnim olejem do pomeru cca 1:20 zadne problemy mimo emisnich (dalsi zvysovani podilu oleje prinasi problemy se zapalovanim). Naopak motoru hlavne v zabehu prospiva. A ano, zabehnutemu dvoutaktnimu motoru by melo v extremnim pripade stacit mazani smesi v pomeru 1:150. Jenze naroky na pomer palivo/mazivo se meni s charakterem chodu a jeho zatizenim. Vyhovet se tak musi tomu nejnepriznivejsimu pripadu.
Kvalitni olej pro dvoutaktni motory musi, jak jsem jiz uvedl, "dobre mazat" za ruznych teplot (vikozita, prubeh viskozity s teplotou, unosnost a tloustka filmu...), ale musi take snaset pomerne vysoke teploty (u vzduchem chlazenych motoru neni vyjimkou teplota 240°C na pistnim krouzku). V kontrastu s pozadovanou tepelnou odolnosti musi byt olej dokonale spalitelny (emise) s minimalnim zbytkovym pevnym podilem (puvodce "zakabonovani" motoru, "zapekani" pistnich krouzku). Jak je zrejme, neni jednoduche vsem pozadavkum vyhovet.
Uspokojivych parametru je dosahovano ruznymi postupy a neda se rici, ze by pouziti syntetickeho zakladoveho oleje bylo nejakou spasou. Naopak i mineralni olej muze byt velice kvalitni. Proto je zcestne oleje hodnotit pouze podle obsahu syntetickych slozek. Dulezite jsou skutecne vlastnosti, zohlednene zkouskou podle jednotlivych norem. U oleju pro dvoutaktni motory je podle normy API oznaceni TC znamkou vysoke vykonnosti (dnes standartne pozadovano). Viskozni index pri 100°C je u dvoutaktnich oleju velice zkreslujici (prubeh viskozity s teplotou neni timto indexem presne dan) a pokud neni urcen vyrobcem pozadavek na jinou viskozitu, vyhovi bezne SAE 30 az 40.
Konecne bych rad uvedl, ze urceni vhodneho MINIMALNIHO pomeru mazivo/palivo je na vyrobci motoru. Vyrobce oleje nemuze kvalitou oleje nikterak ovlivnit technologicka specifika jednotlivych motoru. Proto je irelevantni udaj 1:100 (ci jiny) na obalu oleje!
Jeste pro odlehceni bych rad napsal, ze volba oleje neni tak uplne vedecka uloha. Motor si neznicite s naprostou vetsinou oleju, splnujicich podle obalu pozadavky vyrobce motoru. Jen se vyhnete byt nouzovemu pouziti oleju typu M2T do motoru "moderni" kontrukce. Je velice pravdepodobne, ze na chodu ani zivotnosti motoru vliv oleje vubec nepoznate a tim mene drobne nuance v parametrech srovnatelnych oleju ruznych vyrobcu.
PKod