Jak zprovoznik úplně nový dvoutakt?



host - 180.197 (?)
7.10.2008 17:50

Abych to shrnul: rozhodl jsem se motor rozmazlovat olejem Stihl HP Ultra a ještě mu na prvních 10 motohodin dát poměr 1:35 a teprve pak přejít na 1:50. Pokud to někdo shledáte za kravinu, dejte prosím vědět. Zítra mám v plánu stavit se na Shell-ce pro benzin, po cestě u Stihlu pro olej, namíchat to a začít konečně stříhat ten plot :-). Mimochodem: Jak dlouho je ten olej použitelný? Asi celý příští rok bez problémů, že? Díky.

Umístění příspěvku v diskuzi
Připojit reakci

stavba, energie, topení, paliva, voda a odpady, sítě, interiér a dílna
                     
host - 180.197 (?), 7.10.2008 17:50

Abych to shrnul: rozhodl jsem se motor rozmazlovat olejem Stihl HP Ultra a ještě mu na prvních 10 motohodin dát poměr 1:35 a teprve pak přejít na 1:50. Pokud to někdo shledáte za kravinu, dejte prosím vědět. Zítra mám v plánu stavit se na Shell-ce pro benzin, po cestě u Stihlu pro olej, namíchat to a začít konečně stříhat ten plot :-). Mimochodem: Jak dlouho je ten olej použitelný? Asi celý příští rok bez problémů, že? Díky.

                     
RadekB - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1424) - 21.230 (?), 7.10.2008 19:14

Rozmazlování je to moc hezké, ale s poměrem 1:35 to není rozmazlování. To je zaolejování. Přejděte co nejdřív na 1:50. Olej sám o sobě vydrží rok určitě, jen ve směsi je po něm za dva měsíce.

Radek

                     
host - 180.197 (?), 7.10.2008 19:44

Tak mi radíte rovnou začít na poměru 1:50? O pár příspěvků výše někdo tvrdil, že víc kvalitního oleje motoru nevadí, naopak zlepší záběh.

                     
RadekB - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1424) - 21.230 (?), 7.10.2008 20:14

Pokud to bude polosyntetika, pak ano. U plné syntetiky určitě ne hustší poměr. Viskozně jsou tyto oleje dost "nadupané". Konkretně pro Fi. STIHL je dost podstatná viskozita při teplotě 100 st. C. Vždyť spousta značek u svých olejů této třídy uvádí poměr 1:100! Nebojte se poměru 1:50. Co je to za značku, ten plotostřih?

A  už jsem to našel. Marunaka, motor Kawasaki. Ty montovalo svého času SOLO do křoviňáků. Docela dobrý motor. Ten plotostřih zase nejede takový kalup, jako pila a motor je opravdu dobrý. Nebál bych se poměru 1:50. Určitě.

Radek

                     
host - 47.123 (?), 8.10.2008 8:46

Pane Radku, je pekne, ze pisete komentare temer ke vsemu. Chtelo by to ale trochu premyslet nad nazory ostatnich.

Za zkomoleni oznaceni oleju Mogul se omlouvam, moje chyba.

Olej pro dvoutaktni motory ma plnit dve hlavni ulohy. Prvni je mazani klikoveho mech. a druhy ukol je mazat pistni skupinu. V prvnim pripade jde v drtive vetsine pripadu o valiva loziska, v druhe jde o omezeni mezniho treni za vysokych teplot. Tedy na olej jsou kladeny dva v zasade protichudne pozadavky zaroven. Proto je vhodne pouzivat oleje ruznych viskozit pro ruzne provozni podminky. To se tyka meho priblizeni, ze v lete je vhodnejsi jednorozsahovy olej s vyssi viskozitou za vysokych teplot, naopak v zime resp. pro kratke doby behu je vyhodnejsi pouzivat vicerozsahovy olej (multigrade) a nizsi viskozitou za vysokych teplot .

U dvoutaktu mazanych smesi je mazivo do klikove skrine vnaseno palivem. Maly pomer miseni znamena take pomale vytvareni (doplnovani, obmena) olejove vrstvy a v neposledni rade take horsi chlazeni. Behem zabehu motoru jsou pohyblive dily vuci sobe vlivem vyrobnich toleranci vice ci mene volne ulozeny. Behem zabehu se maji dily vzajemne "zabrousit" na pozadovany rozmer. V probehu tohoto procesu je dulezite dokonale mazani. Jednak vlivem mazani nedochazi tolik k lokalnimu prehrivani materialu na trecich mistech a v druhe rade jsou ze stykovych mist olejem unaseny oterove castecky mimo motor. Pokud neni nektera z uvedenych funkci mazanim plnena, nastavaji komplikace. Ty se z vnejsiho pohledu projevuji zpocatku jako rychle zabehnuti (casto cil vyrobce a nedockavych zakazniku), v krajnim pripade vsak muze dojit k tepelnemu poskozeni ci az zadreni dilu. Behem zabehu je totiz provozni teplota dilu navysena teplem, vznikajici nadmernym trenim. Tedy napr. pist se roztahne na vetsi romer (to podporuje vznik dalsiho tepla), je riziko materialovych zmen jako je popousteni, zvysene pnuti, deformace (hlavne pistni skupina a loziska kliky). Ve svem dusledku vsechny tyto negativni vlivy behem zabehu zkracuji zivotnost motoru. Nezle se jim uplne vyhnou (zabeh musi probehnout v konecnem case), ale lze je minimalizovat. A to treba zvysenym mazanim. Prebytecny olej s oterovymi produkty je z klikove skrine prenasen do spalovaciho prostoru, kde ho cast shori a cas muze byt vytlacena do vyfuku. Tento stav vsak v pripade pouziti kvalitniho oleje neni na zavadu. Samozrejme z dlouhodobeho pohledu premazavani jiz prinosne neni, hlavne s ohledem na zbytky po spaleni oleje ("zakarbonovani")

U dvoutaktniho motoru neprinasi zvysene mazani v zabehu kvalitnim olejem do pomeru cca 1:20 zadne problemy mimo emisnich (dalsi zvysovani podilu oleje prinasi problemy se zapalovanim). Naopak motoru hlavne v zabehu prospiva. A ano, zabehnutemu dvoutaktnimu motoru by melo v extremnim pripade stacit mazani smesi v pomeru 1:150. Jenze naroky na pomer palivo/mazivo se meni s charakterem chodu a jeho zatizenim. Vyhovet se tak musi tomu nejnepriznivejsimu pripadu.

Kvalitni olej pro dvoutaktni motory musi, jak jsem jiz uvedl, "dobre mazat" za ruznych teplot (vikozita, prubeh viskozity s teplotou, unosnost a tloustka filmu...), ale musi take snaset pomerne vysoke teploty (u vzduchem chlazenych motoru neni vyjimkou teplota 240°C na pistnim krouzku). V kontrastu s pozadovanou tepelnou odolnosti musi byt olej dokonale spalitelny (emise) s minimalnim zbytkovym pevnym podilem (puvodce "zakabonovani" motoru, "zapekani" pistnich krouzku). Jak je zrejme, neni jednoduche vsem pozadavkum vyhovet. 

Uspokojivych parametru je dosahovano ruznymi postupy a neda se rici, ze by pouziti syntetickeho zakladoveho oleje bylo nejakou spasou. Naopak i mineralni olej muze byt velice kvalitni. Proto je zcestne oleje hodnotit pouze podle obsahu syntetickych slozek. Dulezite jsou skutecne vlastnosti, zohlednene zkouskou podle jednotlivych norem. U oleju pro dvoutaktni motory je podle normy API oznaceni TC znamkou vysoke vykonnosti (dnes standartne pozadovano). Viskozni index pri 100°C je u dvoutaktnich oleju velice zkreslujici (prubeh viskozity s teplotou neni timto indexem presne dan) a pokud neni urcen vyrobcem pozadavek na jinou viskozitu, vyhovi bezne SAE 30 az 40.

Konecne bych rad uvedl, ze urceni vhodneho MINIMALNIHO pomeru mazivo/palivo je na vyrobci motoru. Vyrobce oleje nemuze kvalitou oleje nikterak ovlivnit technologicka specifika jednotlivych motoru. Proto je irelevantni udaj 1:100 (ci jiny) na obalu oleje!

Jeste pro odlehceni bych rad napsal, ze volba oleje neni tak uplne vedecka uloha. Motor si neznicite s naprostou vetsinou oleju, splnujicich podle obalu pozadavky vyrobce motoru. Jen se vyhnete byt nouzovemu pouziti oleju typu M2T do motoru "moderni" kontrukce. Je velice pravdepodobne, ze na chodu ani zivotnosti motoru vliv oleje vubec nepoznate a tim mene drobne nuance v parametrech srovnatelnych oleju ruznych vyrobcu. 

PKod

                     
host - 99.214 (?), 8.10.2008 9:43

Pro první až první dvě nádrže bych dal poměr 1:25 - 1:40, první dvě nádrže se vyvarovat vysoké zátěže a i prudké akceleraci naprázdno / i při běhu naprázdno a prudké akceleraci dojde k razantníhu zvýšení zátěže motoru/. Pak už motor nešetřit a při kvalitním oleji polo či plná syntetika 1:50. U plotostřhu bych spíše volil i polosyntetiku.

                     
RadekB - Diamantový Zahrádkář .Diamantový Zahrádkář. (1424) - 21.230 (?), 8.10.2008 10:17

Pro PKod, děkuji za kvalitní a obsáhlé poučení, pro mne to však nic nového není. Je to v podstatě shrnutí všeho zde a nejen mnou řečeného. Jak zde již několikrát padlo, výrobců oleje je jen několik na světě, ostatní dodávají, nebo si nechávají dodat přísady dle svého rozhodnutí. Poměr směsi pro nový nebo "zaběhnutý" motor je stanoven výrobcem motoru. Vždy doporučí značku oleje a poměr.  "Záběh" motoru, délku a zatížení také. Úvahy typu jiný poměr, počet nádrží či zátěž, jsou dle mého názoru od věci. Moderní výroba pracuje s trochu jinými tolerancemi, vývoj s jinými poznatky v oblasti časování zapálení směsi, proudění ve válci a výkonem maziv. Ano úvaha, kterou jste napsal, je pravdivá, přichází však k diskuzi spíše po výměně pístu, pístních kroužků a podobně.

Záležitost sezónnosti olejů, by byla odůvodněná v případě, pokud by dodavatelé uváděli rozsah vždy, na každém typu oleje. Pokud toto nedělají, ví určitě dobře proč. Dotkl jste se zimního provozu strojů. Určitě je vám jasné, že zakladatel vlákna nebude v zimě plotostřih používat, stejně jako uživatel křovinořezu. Pila naproti tomu je buď užívána celoročně, dlouhodobě, nebo sezónně krátkodobě. Proč tedy výrobce nespecifikuje blíže požadovaný olej, pro každé použití zvlášť? Každý solidní výrobce má komletní, ucelenou specifikaci používaného maziva a jeho vývojové oddělení zná velice dobře nároky jeho výrobků. Viskozní index při teplotě kolem 100stupňů je dán dodavatelem jako garantovaný a tedy minimální. Samozřejmě dnes do této problematiky zasahuje dost podstatně kvalita paliva.

Uvažuji při psaní příspěvků nad celou diskuzí, přenáším sem své poznatky a zkušenosti, pokaždé kdy jde o takovéto téma, kontroluji si ještě vždy stránky dodavatele!

Jinak děkuji za podnětnou diskuzi.

Radek

zahrada.cz
DŮMACHALUPA.cz
Velký stůl z překližky10.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Velký stůl z překližky7.4.2025
Řezání zahrandních obrubníků5.4.2025
Řezání zahrandních obrubníků3.4.2025
Další příspěvky > 
O nás | Reklama | Podmínky užívání | Kontakty
(c) Lupo Media s.r.o. 2001 - 2025
DŮMACHALUPA.cz
statistika