Aditiva do mazacích olejů
|
|
|
|
 |
 |
|
Chemický Alí - Diamantový Zahrádkář (1247) - 166.66 (?) 15.6.2009 15:11, zobrazeno: 24369x
Vážení diskutující, dovoluji si otevřít následující téma - má někdo z Vás vlastní zkušenost, ale i objektivní informace o aditivech do mazacích olejů spalovacích motorů?
Všichni známe skvělé mazací účinky tetraetylolova, nicméně je smysluplné nakrmit například zahradní techniku aditivem na bázi přímesi kovů, nebo teflonu. Teoreticky jde o nesmyslný požadavek - za chodu by se ve znečištěných třecích plochách nic uchytit. Navíc mi chybí objektivní měření. Nepodařilo se mi nikde najít objektivní testy zkušeben.
Jediné co jsem našel bylo řízení o klamavých reklamách a neopodstatněných tvrzeních - těmi se v USA zabývá Americká federální komise pro obchod – FTC. Ta v minulosti uvalila několik drakonických pokut za klamavá tvrzení firmám First Brands Corporation, výrobce přísady XEP2 pro motory, dále Quaker State /Blue Coral a (TM-8) firmy Valvoline/Ashland.
Je pravda optimističtější, než můj negativní dojem?
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
andy.wise - Zlatý Zahrádkář (585) - 220.253 (?), 15.6.2009 15:21
Alí, ač to ještě netušíte, právě jste tu rozpoutal obrovskou nikam nevedoucí bitvu. Do motoru nikdo nevidí, takže se k tomu může fundovaně vyjádřit každý, kdo má do pozadí díru. Bez rozborek, měření vůlí, výkonu a momentu, je to převážně "pocit, že mi aspirin zabral/ nezabral, uškodil," aniž bych zjišťoval jiné příčiny škody, či porovnal, proč mám pocit, že přípravek funguje, takže 99 % závěru vychází switchem funguje/nefunguje a filosoficky se dolepí "proč." Za sebe říkám, že část přípravků v lepším případě nefunguje vůbec, část škodí, a část funguje s tím, že často poškodí něco jiného. Konkrétnější budu klidně v mailu, ale ne tady. V jednoduchým motorech zahradní techniky naštěstí není téměř co zkazit. V autech to bývá horší. Zpravidla čím rychlejší a citelnější účinek, tím rychlejší průser.
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
andy.wise - Zlatý Zahrádkář (585) - 174.65 (?), 15.6.2009 18:51
Ano, existují. Všechny firmy, které dodatečné přísady vyrábí, se zažehnávají objektivními měřeními :-). Dle mého skromného by nezávislý dlouhodobý test byl drahý jako čert. Když jsem viděl, jak složité, drahé a zdlouhavé je testovat jeden motorový olej pro jeden konkrétní typ motoru (výrobcem oleje), tak je snad nemožné takovou věc financovat. Samozřejmě vyrobit přípravek, který sníží tření na zlomek oproti motorovému oleji si člověk může, např. ze zinkových sloučenin či chlorovaných parafinů vyrobit sám.
Existuje jedna přísada, kterou používají přímo výrobci motorových olejů, a to je sulfát molybdnatý (molyka) ve formě pevných částic. Používá se pro extrémní tření. V normálním režimu, kdy je vše v pořádku, se nijak výrazně neprojevuje, kromě toho, že je lehce abrazivní, ale jakmile dochází ke kritickému tření za vysokých teplot a adheze, kdy se již olejový film trhá, začíná fungovat jako mazivo, čímž je schopen oddálit přidření či zadření. Používá se třeba pro lokomotivy nebo stabilní motory, kde může být problém s chlazením či domazáváním. Za II. WW se SM občas používal do motorů letadel, která mívala, díky přetížení a prostřeleným olejovým vanám, často potítíže s mazáním.
Že se ptám, to vám motory zahradní techniky nevydrží tak dlouho, jak byste si představoval?
|
|
 |
|
 |
 |
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 213.141 (?), 15.6.2009 19:08
Pánové, to jsou Vaše teorie. Prakticky jsem vyzkoušel Ekolube(teflon), Slick 50(teflon), Duralube, Militec, Metaltec 1, poslední 3 jsou, nebo byly na podobné bázi, kdy je přípravek čirý, bez mechanických příměsí a chemicky se váže na kov, kde vytvoří třecí meziplochu. Tato plocha není nekonečné životnosti, ale musí se obnovovat cca ob jednu výměnu oleje. Nebudu nikoho přesvědčovat, jak jsem to dělal dříve, pouze uvedu, že si můžete udělat pokus. Po vyzkoušení a ověření účinků Metaltecu 1 jej používám u všech motorů několik let. Připravte si 1 ltr benzínu, bez oleje a celou dávku se pokuste spotřebovat. Když se to podaří bez zadření vysokootáčkového 2T motoru v plné zátěži, tak uznám, že je přípravek na nic. Já(jedna celá nádrž PS6400) a můj známý(1,5ltr čistého benzínu Makita DCS 5200i) máme tuto zkušenost za sebou, bez jakéhokoliv poškození motoru. Asi před půl rokem jsem se s ním viděl, když se zde velice bavili někteří oponenti na můj účet. Řekl mi, že mám klidně zveřejnit jeho adresu, že to každému řekne do očí, neboť mu to zachránilo cenu generálky motorové pily, prostě se spletl, stejně, jako já. Další ověření funkčnosti je stejně házení hráchu na zeď, proto bych dál komunikoval na toto téma až s někým po provedené zkoušce.
|
|
 |
|
 |
 |
|
andy.wise - Zlatý Zahrádkář (585) - 174.65 (?), 15.6.2009 20:15
Duralube, motor-up, pro-long, jsou na bázi chlorovaných parafinů, a jejich prodej byl v USA zakázán. Výrobce Slick 50, tj. Blue coral, byl v USA potrestán za použití teflonu, a byla mu prokázána nefunkčnost přípravku. Více si můžete najít na www.ftc.gov (spolkový obchodní úřad spojených států).
U dvoutaktů, které jsou velmi jednoduché, takovéto přípravky nezpůsobí téměř nic, ale u strojů, které mají více gufer a pružných těsnění z více materiálů, těsnění z barevných kovů, a hlavně jsou mazány samostatným olejovým okruhem, nikoliv směsí, lze nalézt po pár letech korozi, ztvrdlá gufera bez břitu, O kroužky a těsnění.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
host - 73.78 (?), 16.6.2009 20:30
Teflon produje pri tepelne degradaci (spalovani, horke plochy) karcinogeny. Zplodiny jsou navic silne korozivni. Jak drahe je Vase zdravi?
S nazory uzivatele andy.wise se v tomto pripade plne ztotoznuji.
Pokus podle popisu J.S. je sice pekny, ale nic to nerika o dalsich aspektech provozu motoru. Extrem (mezni treni) nemusi mit mnoho spolecneho s dlouhodobym provozem.
Ja do 2T davam radeji o trochu vetsi pomer kvalitniho oleje nez "zazracna" aditiva.
U 4T je zaver snad jasny...
PKod
|
|
 |
|
 |
|
 |
 |
|
host - 48.118 (?), 16.6.2009 21:01
Zase z praxe, zadrel se mi krovinorez.Pomalu rozebral, nalel aditivum a pomalu rozhybal.Krovinorez mi jeste potom jej celou sezonu.Az se uplne rozpad.Matce mounfild chtel nauctovat novy motor, pro udajne zadreni, ja ho rozebral, zjistil jsem poze slepeny pistni krouzek a pomalu pomoci aditiv rozhybal.Nyni jede uz 3-ti rok.Nejsem zastancem aditiv, ale obcas, aspon 1-nou rocne je vhodne kapku prilet na odstraneni nepotrebneho treni.Jinak kazdy vyrobce si propaguje svuj vyzkouseny olej.Co se tyce koupe, dejte radeji na nekoho v okoli, ktery uz ma znalosti s produktem.
|
|
 |
|
 |
|
|
 |
|
 |
|
|