Vyplatí se bruska na retězy motorových pil?
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?) 16.7.2008 19:02
Souhlasím, že SKS 85 je šikovná věcička. Ale pod pojmem přesné broušení si představuju něco úplně jiného = tuhé vedení kotouče, přesné a tuhé nastavení dorazů, přesnost broušení alespoň +- 0,1mm. SKS 85 moc tuhá není = aby brousila přesně, tak se to musí dohnat citem (i potom je ale přesnost na desetinu sci-fi).
I když jí tu pěkně kritizuju, tak ale není co řešit - pořízení se rozhodně vyplatí. Gl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 84.188 (?), 16.7.2008 22:20
Měl bych dotaz ohledně přehřívání a modrání zubů řetězu při použití této brusky.
Brousil jsem na ní zatím 2 druhy řetězů - Oregon, který jsem dostal k pile, a pak Hecht, který jsem dokupoval už mimo. Řetěz Oregon zmodrá velmi snadno, každý zub musím brousit jen "poťukáváním. U řetězu Hecht se to nestává a zub lze nabrousit "jedním tahem".
Který řetěz je lepší? Nezdá se mi, že by mezi nimi byly nějaké rozdíly co do rychlosti tupení...
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 103.201 (?), 16.7.2008 22:39
Já s ní brousím více druhů řetězů - Oregon, Stihl, Carlton, ostatní značky jsou většinou Oregon s názvem toho, kdo si to nechal vyrobit. Zásadní rozdíl je u modrání - vysoká teplota zubu - v tom, jestli pouze ostříte běžně ztupený řetěz, nebo řetěz, který se otupil o něco jiného než dřevo. Každý větší odběr materálu způsobí, že kotouč brousí zub delší dobu a přehřívá jej. U hodně otupených zubů je vhodnější projet řetěz 2x, než jednou na hotovo. Když brousím běžně - tedy jen velmi jemné přeostření, tak žádné změny barvy nenastanou. Z toho plyne - je vhodnější častěji brousit, ale méně ubrousit, než brousit po delších úsecích, ale s nutností více odbrušovat kulaté hrany zubů - tedy v době, kdy řetěz už vlastně neřeže bez tlaku do řezu.
|
|
|
|
|
|
|
host - 84.188 (?), 16.7.2008 22:46
Děkuji, to bude asi ten důvod, ten Oregon už byl hodně zničený a také různě opižlaný, jak jsem se ho původně snažil brousit pilníkem.
|
|
|
|
|
|
|
host - 14.151 (?), 16.7.2008 22:56
Pane GI - mám tuto brusku a tvrdím, že ji zbytečně pomlouváte. Nejdůležitější je zachovat rovnoměrný úběr tak. aby se zuby nepřehřívaly. A to dokáže tato bruska skutečně s tolerancí 0,1mm. Kvůli vám jsem si po srovnání (obroušení) všech zubů znovu objel všechny zuby s úběrem cca 0,05mm a u všech břitů bylo vidět, že úběr byl stejný. Takže délka hřbetu je stejná, při broušení nedochází k vyhřátí, úhel je v rozumné toleranci. A to je hlavní. Co však musím uznat, že tímto broušením nedosáhnete kvality geometrie jako při broušení pilníkem. Pilník vybrousí ideálně (když se to s ním umí) úhel řezu a odchod třísky je po zatočeném čele břitu, jehož kruhovitost je dána průměrem pilníku. Čelo po broušení bruskou má sice úhel řezu správný, ale následuje rovina a až pak rádius. Pilníkem ovšem po X přeostřeních rozhodíme délku zubů, takže je zapotřebí bruska pro jejich srovnání. Takže teoreticky vyplývá jako nejlepší párkrát obtáhnout ostří pilníkem a jednou za čas srovnat zuby na brusce. Pro nás - občasné dřevorubce, je však bruska dobrým pomocníkem. P.G.
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 16.7.2008 23:22
Já jí mám taky :-) Schválně vezměte řetěz, který má každý zub jinak dlouhý a zkuste srovnat všechny zuby na stejnou délku s přesností +- 0,1 Přeju příjemnou zábavu ;-)
Rovnoměrný úběr je nco jiného - to souvisí spíš s dobou broušení než s přesností stroje - pokud všechny zuby "líznete" stejnou dobu, tak i úběr bude u všech zubů stejný. Přítlak kotouče na zub se dá ovlivnit - rameno pruží do stran cca +- 1mm, takže poloha kotouče se dá lehce štelovat rukou (tohle přesná bruska nedovolí - vede rameno přesně a pohyb kotouče do stran neumožní...) Takhle se to blbě vysvětluje, lepší by bylo ukázat to naživo...
Jinak jí sice pomlouvám, ale zase ne tak moc ;-) Gl.
|
|
|
|
|
|
|
host - 176.29 (?), 17.7.2008 1:36
Gl vsetko najlepsie k narodeninam :) a nie si moc narocny nahodou? dal si par grosov za brusku a chces, aby to malo vlastnosti profi brusky za niekolko tisic... toci sa kotuc, toci, lietaju iskricky, lietaju... tak je to bruska, bud spokojny...
a teraz vazne, za tie peniaze to moze byt celkom v pohode bruska, sam uvazujem, ze si nieco kupim podobne, ale skor to bude Gude... a nejakych 0.5mm neries, alebo par stupnovy uhol, to zase nie je az tak citit resp. to nie je vobec citit pri rezani... a hlavne sa bruske vyhybaj, snaz sa brusit pilnikom, ked uz budes mat pocit, ze treba zrovnat zuby, ale chytis niekde do kamena alebo klinca, tak potom bruska, urcite nepouzivaj na kazde brusenie systemom, ze len trosku, uber materialu bude minimalny...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 21.7.2008 12:37
xxx.xxx.176.29 (?), 17.7.2008 1:36
Díky nejen za přání ;-)
Náročný jsem :-) Jde mi spíš o to, že se tady na foru SKS 85 vychvalovala skoro jako špičková profi bruska - to opravdu není. A dále, že by stačilo několik relativně malých úprav a pak by s profi bruskama byla plně srovnatelná.. Jinak jí ale taky chválím a doporučuju.
2 Andy a podobní: Nezapomeň, že umíš brousit. Pokud na stejné brusce bude brousit někdo kdo to neumí, tak mu délka zubu uletí klidně o milimetr. Já pokud brousím podle dorazů, tak se vejdu do cca +- 0,2 Pokud nebudu brousit podle dorazů ale budu si to měřit, tak se vejdu i do +- 0,01 (tahle přesnost ale u řetězu nemá smysl, byla by to jen ztráta času..) Brousím se zaměřením na stejný úběr = líznutím ubrat jenom nějakou tu stovku a jen výrazně (několik desetin) delší zuby líznout víc. A pilník s vodítkem mám pořád, jako "obtahovací brousek", a na brusku jde řetěz zase až když nestačí jeden tah pilníkem..
2 J.S.: myslím, že hodnotit by se mělo podle současné špičky. Nejen brusky, ale i pily: To co před lety byla špičková profi pila, tak teď je to stejné těžká pila s velkou spotřebou, vibracemi, má na svůj objem malý výkon atd atd. - prostě teď už tomu nejde říkat "špičková profi pila"... Gl.
|
|
|
|
|
|
|
andy.wise - Zlatý Zahrádkář (585) - 220.253 (?), 17.7.2008 9:11
2 PG: já myslím, že Gl brusku nějak moc nepomlouvá. Ono to asi opravdu chce trochu citu, ale přiznávám, že s tím nemám problém. Přeci jen, brousím leccos a na lecčem a mám prapůvodně strojnicky zaměřené vzděláni i praxi. Předevčírem se mi povedlo nabrousit 1.řetěz tak, že má opravdu na jedné straně o cca 0,4 mm delší. Zkoumal jsem čím to je, a bylo to zničeným řetězem. Majitel ho moc napínal, takže má v nýtech slušné vůle, což by ani tolik nevadilo, jako to, že je zespod vydřený. Ty plošky oček, co jezdí po obvodu lišty (ne vnitřní zuby) se sjely k jedné straně, asi tím, že dotyčný brousil zuby pilníkem nerovnoměrně a pila řezala do kruhu, a tím se asi řetěz více slítal na jedné straně. Jinak, u svých řetězů jsem opravdu schopen dosáhnout přesnosti 1 - 2 desetiny mm. Půlmilimetrová diference se mi zdá na zdravém řetězu opravdu moc.
Jinak, díky mé nenechavosti jsem si včera z brusky udělal DODO. Dvousložkovým "kovem" jsem zamázl výstuže na plastovém držáku dorazu a samořez jsem vyměnil za šroub s dříkem, který téměř nemá vůči pouzdru držáku vůli a na protikus dorazu jsem nalepil kovovou destičku. Rozdíl v kvalitě broušení jsem nezaznamenal :-). Ještě jsem zvědav, jak bude spokojen Chemický Alí. Snad mne neprokleje ;).
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 220.253 (?), 17.7.2008 9:40
V přesnosti broušení bychom měli porovnávat s tím, co jsme používali dosud. Po pilníku byly i od profíků jiné úhly a délky zubů, různě podbroušené a nedobroušené zuby. Já chápu obhajobu pilníků v lese u profesionálů, kde je třeba průběžně doostřovat, kdo nemá el. brusku 12V, nebo nějaké jiné přípravky, dělá to pouze pilníkem. Ale my, kteří vystačíme v pohodě max. se dvěma náhradními řetězy v lese, to musíme ocenit - rozdíl je jednoznačný po všech stránkách. Stačí to ukázat, jak to jde a je to téměř každému hned jasné.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|