Nikdy jsem do benzínu nedával jiný poměr než 1:50 i když poslední dobou jsem to snížil tak na 1:48, pro úplnou jistotu ale přes to bych už nešel.
Do pily a křovinořezu používám Husqarnaolej, ten modrý. Kdysi stál litr 180 Kč a ten novější byl litr za 210 Kč. Mají na lahvi označení, ale musel bych se jít do dílny, kouknout, nechce se mi tam běžet. Prostě olej doporučený prodejcem. Kdysi jsem měl červený olej od Stihl. Rovnocenný do dvoutaktů vysokých otáček. Nikdy se mi nic nezadřelo.
M2T je olej určen do motocyklů, Wartburgů a Trabantů. Jeho parametry jsou do 6500 ot/min. Do motorových pil to nepatří. Při otáčkách nad 6500 se může roztrhnout olejový film a motor se zadře, jelikož jede nasucho při vysokých otáčkách.
Dávat víc oleje nemá smysl. Maže stejně, motor jen víc kouří a usazuje se karbon. Používají se taky M6A oleje a M6AD. Nutno rozlišovat. Do motorových pil nepatří. Úplně vražedné pro motor je jezdit na M6A a po čase tam nalít M6AD. Olej s aditivem M6AD rozpouští karbon. Pokud do zakarbonovaného motoru nalijete M6AD, usazený karbon změkne, vytvoří mazlavou hmotu a motor je po kilometru až dvou kaput. Ověřeno v práci. Udělali to tak traktoristi na Zetor 50 Super. Nezmar stroj. Avšak jezdili na M6A, potom jednou vyměnili olej a nalili M6AD. Zadřeli to po kilometru a půl.
Další úskalí. Mechanici říkají, že hodně lidí vozí pily a křoviňáky začátkem jara. Problém v tom, že má národ sklerózu. Zapomenou nalít olej, ale nepřiznají se za nic na světě.
Další úskalí, problém s počty. Kdekterý Čech vlastní maturitní vysvědčení, ale nároky na studenty jsou nízké a tak lidi nezvládají ani přímou a nepřímou úměru, nemluvě o rovnicích na směsi. Kdysi jsem tak zkusmo udělal anketu, podle jaké úměry se počítá kolik oleje do benzínu? Přímá nebo nepřímá úměra? 40% středoškoláků humanitních oborů mi odpovědělo špatně. 1:50, 1:30, 1:40 a podobně Víc oleje, míň oleje? Nesmíte se nechat poplést, jinak pilu zadřete. Tak si všichni pamatujte, nepřímá úměra.
Dalším problémem jsou řády (desetinné čárky). Seknete se o jeden řád a lijete do nádrže místo 1:50 směs v poměru 1:500. To nesnese žádný motor.
Ještě jedno úskalí na konec. Odměření směsi. Lahev oleje od Husqarny má odměrku na 5 litrů směsi. Jedna odměrka je pro 5 litrů benzínu. Jenže co když koupí litr a půl, nebo se toho benzínu přečerpá a máme v kanystru už třeba 2,4 litrů? To je potom počítání a měření bajvočko... Pak máme směs místo 1:50 klidně třeba 1:33, což by tolik nevadílo, ale jindy třeba 1:85 a to už může být pro motor nebezpečné.
Koupil jsem si v lékárně injekční stříkačku na 20 kubíků.Na stříkačce označeno po kubíku. 20 kubíků je na litr benzínu v poměru 1:50. 40 kubíků, to je potom na dva litry, atd. V tom případě přímá úměra. Nejeden středoškolák v tom má zmatek, jakou úměru použít při výpočtu a pak se nám pily zadírají. Narazil jsem taky na pár vysokoškolsky vzdělaných výtečníků, kteří v tom měli dost hokej.
Benzín s olejem je dost věda. Tak bacha na úměry, poměry a desetinné čárky. Stalo se mi, jeden humanitně vzdělaný manager mi natáhnul do litru benzínu dva kubíky oleje od Husqarny, podle jeho propočtu. Co by pila udělala? Může za to firma HQ, benzín, olej, anebo prodejce? Servisy pak mají žně.