Sachs-Dolmar 112 - přechod z volnoběhu
|
|
|
|
host - 210.251 (?) 6.10.2009 9:18
Ad seřízení - ano, přesně tak.
Pozor na "uzavření trysky" - zašroubovat na doraz zlehka - jinak si trysku poškodíte.
Taky pozor na olej - pokud jela např. na M6A, je zakarbonovaná a dáte do ní moderní olej, tak se karbony uvolní a vzniklá brusná pasta / kousky karbonu můžou motor rychle odrovnat.
Seřízení by měl umět každý servis na pily, pokud to neumí, tak je to smutné... Gl.
Umístění příspěvku v diskuzi Připojit reakci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 215.98 (?), 5.10.2009 11:35, zobrazeno: 40809x
Dobrý den,
zdědil jsem pilu Sachs-Dolmar 112. Není až tak špatná, má ještě dobrou kompresi, celkem slušně chytá, ale má problém s přechodem z volnoběhu do záběru. Někdy ji není možné dostat na otáčky, při kterých by se dalo řezat, pila se dusí a většinou to skončí tím, že se udusí a zhasne. Pokud ale nějakým způsobem překoná tuhle fázi, pak jede jak 'Sachs'. Proto jsem ji nechal vyšetřit v servisu. Zjistili, že je prasklé hrdlo sání(ulomené očko jednoho šroubku příruby) a prý přisává falešný vzduch. Žádný jiný problém neodhalili. Sehnal jsem tedy jiné hrdlo, namontoval ho a je pravdou, že se situace poměrně výrazně zlepšila. Pila se dostane na plné otáčky téměř vždy. Přesto ale je při přechodu z volnoběhu patrné zhoupnutí - začne se dusit, ale pak tuto fázi překoná a naběhne. Podle mého subjektivního dojmu je to zřetelnější, pokud je pila studená. Pravdou je, že musím citlivě pracovat s plynem. Kdybych totiž nasadil hned plný plyn, pila by asi zhasla. Místo toho používám takové jemné pumpování, až se podaří hlcení při přechodu z volnoběhu překonat. Takže je tam asi ještě nějaký problém. Nevěděl by někdo z přítomných odborníků co s tím? Je to jen o seřízení trysek, nebo je situace vážnější? Podotýkám, že vzduchový filtr je čistý. Nic dalšího jsem nezkoumal, protože k pile nemám návod ani schéma, takže jsem se zatím nepouštěl do žádných větších akcí.
Díky MN
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 213.141 (?), 5.10.2009 21:30
Podle popisu bych osobně pro jistotu ověřil průchodnost vedení paliva, včetně sítka v karburátoru. Jinak to odhaduji na to, že je třeba přesně seřídit karburátor. U této pily je třeba postupovat tak, že ji necháte zahřát a s čerstvým palivem a čistým vzduchovým filtrem seřizujete. L se nastavuje tak, že při volnoběhu pomalu otáčíte na obě strany a naleznete polohu s nejvyššími otáčkami, potom přidáte o 1/8 otáčky a upravíte volnoběh. H ponechte na 1 1/8 o zavření otevřeno a vyzkoušejte. Je třeba se zaměřit na akceleraci motoru a stálost volnoběhu. Pokud lze, je vhodnější mít nastavenou trysku L chuději a H více otevřenou. Potom motor lépe akceleruje a zároveň má nízkou spotřebu a nepřetáčí se. Přesné seřízení je třeba provést v řezu a motor musí při max. otáčkách tzv. 4 taktovat, nesmí se vytáčet do ztracena, to je příliš chudé nastavení H a hrozí nebezpečí poškození motoru. Jinak na pružný chod motoru má vliv složení pohonné směsi a čím více oleje ve směsi, tím je motor méně výkonný a méně pružný a zanáší se karbony kanály ve válci, spalovací komora i výfukový kanál. Z toho plyne, nedávat zbytečně moc oleje do benzínu a pokud možno kvalitní olej.
|
|
|
|
|
|
|
host - 215.98 (?), 6.10.2009 9:06
Díky za odpověď, nevím, jestli se do toho budu pouštět sám. V oblasti motorových pil jsem úplným nováčkem a tedy některým termínům z Vašeho popisu příliš nerozumím. Nevěděl byste(nebo někdo jiný), kde bych mohl naleznout dokumentaci k téhle pile - Hlavně schéma, abych věděl např. kde je sítko karburátoru a jak ho demontovat a vyčistit, a jak ověřit průchodnost palivového systému, apod...
Add seřízení - pokud se do toho vůbec pustím, pak mám ještě pár upřesňujících dotazů: Nastavení šroubu L(to je ten vpravo nahoře?)celkem chápu - přidat o 1/8 otáčky znamená povolit šroub o 1/8 otáčky proti směru hodinových ručiček? Váš komentář "H ponechte na 1 1/8 o zavření otevřeno" znamená, že šroub H(to je ten vlevo nahoře?) nejprve úplně uzavřu(ve směru hodinových ručiček?) a potom povolím o 1a1/8 otáčky(celkem 9/8 otáčky proti směru hodinových ručiček?). "Tryska L chuději" znamená, že ji např. nepovolím o 1/8 otáčky(viz. výše) ale např. jen o 1/16 otáčky? "Tryska H více otevřená" znamená, že ji neotevřu o 1a1/8 otáčky, ale např. o 1a1/4 otáčky? Co je čtyřtaktování motoru a vytáčení do ztracena, to bohužel netuším. S tím olejem do benzinu si dám pozor, pod vlivem švagrova vyprávění, jak svou pilu jednou málem zadřej jsem asi přilil více oleje, nicméně na víčku nádržky je reliéfním písmem vyražen poměr 1:25, což mi přijde poměrně dost.
K tomu seřízení: raději bych to nechal na odbornících. Nevíte někdo o nějakém seriózním servisu/člověku z Jižních Čech(Tábor, Č.Budějovice a okolí), kde by pilu dokázali nastavit? Už jsem ji měl ve dvou a musím říci, že jejich výsledek mě příliš nepotěšil.
Jinak uvítám jakékoliv další informace, dokumentaci nebo odkazy na údržbu a seřizování téhle pily.
Díky MN
|
|
|
|
|
|
|
host - 210.251 (?), 6.10.2009 9:18
Ad seřízení - ano, přesně tak.
Pozor na "uzavření trysky" - zašroubovat na doraz zlehka - jinak si trysku poškodíte.
Taky pozor na olej - pokud jela např. na M6A, je zakarbonovaná a dáte do ní moderní olej, tak se karbony uvolní a vzniklá brusná pasta / kousky karbonu můžou motor rychle odrovnat.
Seřízení by měl umět každý servis na pily, pokud to neumí, tak je to smutné... Gl.
|
|
|
|
|
|
|
host - 215.98 (?), 6.10.2009 9:39
Díky za potvrzení mých odhadů ohledně seřizování. K oleji - v benzínu býval zřejmě klasický M2T, ale to jen hádám. Já si teď koupil v Husqvarně litr jejich motorového oleje. Snad jsem neudělal chybu. Jinak mám dojem že olej M6A je použit pouze na mazání lišty.
Moje zkušenosti se servisy nejsou příliš pozitivní. V jednom si pilu vzal maník před provozovnu, nastartoval ji, chvíli kroutil tryskami a pak řekl, že to nejde, že je tam asi nejaký podtlak, že ji tam musím nechat, ale že teď nemají kapacitu a že mám přijít později.(Mimo jiné mi tak snížil otáčky volnoběhu, že pila po nastartování hned zhasla). Když jsem se stavil později, řekli mi, že tuhle značku neopravují... Ve druhém servisu potom zjistili, že je prasklé hrdlo sání. Nevím, jestli pilu ještě nějak nastavovali(naúčtovali mi půlhodinu práce). Jak vyplývá z mého prvního příspěvku, situace se po výměně sání výrazně zlepšila, ale nevím, jestli to bylo tím sáním, nebo případným seřízením. Přesto to stále jaksi není ono. Proto hledám další informace, názory, zkušenosti a kontakty na servisy/servismany v okolí Tábora a Č.Budějovic.
Díky. MN
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 6.10.2009 11:29
K oleji - v benzínu býval zřejmě klasický M2T, ale to jen hádám. Já si teď koupil v Husqvarně litr jejich motorového oleje.
Pozor, to je přesně ono. Pokud tam jsou karbony, tak je to může rychle rozpustit. Pokud chcete pilu provozovat na HQ olej, tak to chce nejdřív odkarbonovat. Jinak M6A je jako olej do benzínu v pile lepší než M2T. Přejít z horšího oleje na lepší je v tomhle případě dost velké riziko... Gl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 6.10.2009 11:49
Zkuste a uvidíte ;-) Karbon je poměrně tvrdý, olej který karbony rozpouští je kupodivu rozpustí a je z toho prima brusná pasta. Pro ojniční ložiska, pístní kroužky a válec je to mňamka. Pro vysokootáčkový motor se nehodí ani M2T ani M6A, ale co vím, tak M6A se chová o trochu líp... Gl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 6.10.2009 12:13
k ojnici se dostane úplně jednoduše - z oleje, který je v palivové směsi. Nevěřícím tomášům zbývá už je vyzkoušet si to - vemte silně zakarbonovanou pilu, která jela na M6A / M2T, nalejte do benzínu třeba Stihl HP ultra, vyjeďte pár nádrží a uvidíte. Pro větší přesnost si předtím a potom změřte kompresi a zjistěte stav motoru. Gl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|