Dolmar PS-5000: jake jsou maximalni zabehove otacky?
|
|
|
|
|
|
|
kcg - Bronzový Zahrádkář (66) - 122.186 (?) 19.8.2008 23:03, zobrazeno: 7597x
Dobry den,
koupil jsem pilu Dolmar PS-5000. Prodejce byl ochoten mi pilu otestovat na sestelovani na zabeh. Nalil benzin, sli jsme ven, pilu nahodil, pridal plyn. Zdechl a rekl dobre. Ja na to, to je vsechno, nebudete merit otacky? On na to, ze to ma v uchu. Jelikoz sam mam ve svuj sluch daleko mensi duveru nez zminovany prodejce a davam prednost vice exactnejsim metodam prace rad bych si sestelovani na zabeh jeste overil v Husqvarne s jejich otackomerem. Otazka tedy je: jake maji byt maximalni zabehove otacky teto pilky? Druha podotazka je: da se k tomu koupit servisni manual? -- to jen abych si overil, ze me nekdo nevali "po usach".
Diky a pekny den,
Karel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 19.8.2008 23:33
K němu bych už nešel - jen vyzkoušel že pila funguje. Správně má celý motor prohřát a pak měřit otáčkoměrem. V uchu otáčky mít přibližně může, ale bez prohřátí motoru nepozná nic.
Max. otáčky pro záběh: moje PS500 byla z výroby seřízená na 9800 a záběh byl kvalitní, karbony se netvořily, svíčka měla tmavší cihlovou barvu. Podle J.S. by měly být 12000 (jestli si dobře pakatuju), to mě osobně připadá až moc, optimální bych viděl spíš 10-11000 (ale můžu se mýlit) Gl.
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 220.253 (?), 20.8.2008 11:19
Několikrát jsem měřil otáčky pil po záběhu - někteří výrobci o záběhu vůbec nepíšou v návodech - pohybovaly se kolem 12500 - 13000 - u pil s max. otáčkami 13500. Ovšem záleží na délce záběhu, resp. kdy se provádí první přeměření. Čím starší pila, tím nižší otáčky a je třeba více uzavírat H a otevírat L pro dosažení tabulkových hodnot. U výrobce(Dolmar) se zřejmě provádí nastavení na tabulkové hodnoty - tedy cca 13500 - to jsem si měřil u většiny pil, pohybuje se to kolem 12800- 13000, ovšem nastavení u výrobce bylo někde jinde z pohledu nadmořské výšky a pohonné směsi. Když je mísen majitelem pily poměr např. 1:40 a výrobce měřil s 1:50, tak taky bude rozdíl v otáčkách, budou o něco nižší. To, jak mísit je uvedeno v návodu a není třeba to rozvádět. Doseřízení je nutné - resp. ověření nastavení, po dejme tomu cca 15 nádržkách - případně se provede jemná korekce.Naopak je snad všude uvedeno, že pila se nemá vytáčet v záběhu bez zátěže(pozor na tupý řetěz) a má se zajistit dokonalé chlazení motoru. P.Gl. oceňuji Vaši snahu poradit, ale nastavte si PS 500 na 10 - 11.000 otáček, což jsou hodnoty v prvním případě max. výkonu motoru a zkuste si zařezat. Poznáte, že je pila značně pod otáčkami. bude hodně 4 taktovat a kouřit. Max. otáčky PS 33... jsou 11500 pro srovnání.U měření otáček je třeba několikrát zkusit dát plný plyn a měřit, stává se, že se klapka úplně neotevře při pomalém zmáčknutí plynové páčky.Rozdíly jsou někdy značné. V praxi je ovládání páčky razantní a má omezovač proti poškození - jak klapka, tak páčka Takže to, že prodejce si pilu natočil a řekl, že to má v uchu není nic divného, já otáčkoměr používám pouze pro ověření vlastního nastavení bez něj, jestli se nějak nemění to, co slyším, mám to taky v uchu. Ale to je praxe a nemá to obecně pro Vás význam. U PS 5000 je také omezovač otáček, který chrání pohyblivé díly motoru před poškozením otáčkami, ale ne před chudým nastavením směsi. Proto u těchto typů motorů/digitální vícefunkční zapalování nedoporučuji provádět korektury nastavení karburátoru. Když už ano, tak s vědomím, že to znám, mám k tomu vybavení a zasahuji do něčeho, co výrobce - servis při závadě motoru může zjistit a potom padá záruka. Záběh na volnoběh se neprovádí, řeže se hned s ohledem na návod. Ještě jste se ptal kdy používám Metaltec 1. Používám jej okamžitě od první nádržky, tedy co nejdříve. Je škoda, že u motorů Honda GXV 160 to již není možné, měl jsem je o dost dříve než M1. Auto, pily, sekačku - použití bylo ihned od nového, ostatní motory podle momentálního stavu stáří. Obsah chlóru byl vyloučen zkouškou ve Výzkumném ústavu v Praze. Barva svíčky je pouze orientační ukazatel a je ovlivněna nastavením karburátoru, poměrem oleje ve směsi, stavem motoru a zátěží pily v daném provozu před demontáží svíčky. Není problém natočit video při různém nastavení karburátoru a chování pily v řezu.
|
|
|
|
|
|
|
kcg - Bronzový Zahrádkář (66) - 122.186 (?), 20.8.2008 12:43
Pane J.S. diky za radu. Z toho co pisete mi vyplyva, ze se na nastaveni ci jeho kontrolu ted mam vykaslat, michat Dolamar olej 1:50 a rezat a rezat a spolehnout se na nastaveni z fabriky. Puvodne jsem si myslel, ze nastaveni pily se da exactne "posoudit" z jejich maximalnich otacek... proto ta snaha zmerit otacky a overit nastaveni.
Jinak jsem si take myslel, ze v zabehu jsou nastaveny nizsi otacky nez v pozabehovem provozu a bohatsi smes pro lepsi mazani. Viz i nasi diskuzi k Vasemu videu o 420 kontra 5000 ve spalku.
Jeste mi dovolte otazku: v navodu se pise o pouziti filtru s rounem pro suche a prasne prostredi. Rad bych se ujistil, ze rozeznam oba filtry od sebe. Mam v krabici cerny a filtracni tkanina je bila sitkovina. To bych predpokladal, ze je filtr nylonovy (pro provoz ve vlhcim prostredi/lese). V pile mam bily filtr a filtracni tkanina je jakasi zluta hmota. To bych predpokladal, ze je filtr rounovy. Je to tak?
Diky a pekny den,
Karel
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 20.8.2008 13:08
Zmínku o záběhu jsem ještě nikdy v návodu neviděl..
Já měl z výroby H i L otevřené až k omezovákům, nesahal jsem do toho a nechal těch 9800 na 10 nádrží, pak seřídil na 13000, po dalších 10 nádržích 13300.. Nevím, jestli to byl optimální záběh, ale zaběhla se opravdu hezky - můžu to nafotit přes výfuk (až se dostanu k foťáku), a teď jede moc pěkně. Jinak při těch 9800 nečoudila vůbec, z výfuku nic neteklo a ani se nedělaly karbony - tohle bylo bez problémů. Řezalo to hůř, ale rozhodně ne špatně. Barva svíčky je hodně orientační - pouze pro ověření jestli směs není moc chudá, na barvu koukám vždy po zastavení horkého motoru z otáček (ne když motor zastavím třeba po 2 min. volnoběhu)
Můj názor na záběh je takový, že optimální je a) nízké otáčky 11-11tis. s bohatší směsí a poměrem oleje 1:50, nebo b) vyšší otáčky 12-13 tis.s normální směsí a poměrem oleje 1:45. je otázka co je lepší, pocitově se mi víc líbí a)
Zastáváte se prodejce - vy snad taky zkoušíte motor za studena? Nevadí mi ani tak to podle ucha, ale hlavně že to zkoušel se studeným motorem.
V materiálovém listě Metaltecu je uvedeno, že při požáru je možnost vývinu HCL, takže sloučeniny chloru tam nejspíš jsou (nevyloučil VÚ pouze volný chlor??) Opravdu mě to zajímá, zatím jsem ale nenašel nic co by potvrdilo vhodnost pro vylepšení motorového oleje nebo palivové směsi pro dvoutakt. Dostupné informace mě spíš utvrzují, že vhodný není. U dvoutaktu hlavně nebezpečí vzniku jedovatých sloučenin při jeho spalování - nevim o žádném testu který by to zkoumal. Proto bych jeho použití určitě konzultoval s motorářem z Dolmaru... Gl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
J.S. - Diamantový Zahrádkář (3388) - 103.201 (?), 20.8.2008 16:35
Nové pily mají nastaveny max. otáčky dle tabulek(ale nevylučuji výjimky - rozdíly v nastavení, i vyjímečně chyba nastavení , nebo dorazů), ale bohatost směsi šroub L je vyšší než nutný stav pro běžný chod motoru. Obyčejně je nastaven L šroub na max. otevření po doraz, pokud tam je a H je nastaven na povolené otáčky. Po záběhu je to již uvedené nepatrné seřízení L a H i S, ale je to o vzájemném vyladění a nastavení akcelerace, nejvhodnějšího a zároveň i po startu pro studený motor bezproblémového nastavení L - jinak obecně co nejchudšího, ale studený motor nesmí mít tendenci zhášet a kolísat v otáčkách volnoběhu, H se musí přizpůsobit ochuzení L, neboť se ochuzením zvýší max. otáčky. V tomto procesu je nejzásadnější nastavení H, které může přímo poškodit motor, L při velmi chudém nastavení způsobí problémy se startem, akcelerací a volnoběhem, případně při otáčení pily se velmi mění chod motoru. Volnoběh S musí být také správně nastaven - nízký volnoběh - pila hůře akceleruje, neboť se vysokootáčkový motor rozbíhá odspodu, těžce, vysoký volnoběh - řetěz se má tendenci pohybovat a unáší se již spojka, navíc doběh po dořezání je delší a hrozí i větší nebezpečí zranění.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
host - 90.168 (?), 20.8.2008 17:02
Ano, sám. S rizikem, že pokud to udělám blbě tak můžu pilu zničit (zatim se nestalo ;-) L i H se vzájemně ovlivňují, rozhodně není jednoduché seřídit to správně. Při seřizování L jsem se řídil hlavně citem, při H hlavně otáčkoměrem, pak ještě pro kontrolu barva svíčky po vyjeté nádrži - zatím se mi tahle metoda osvědčila. Určitě se nepovažuju za někoho kdo to má zmáknuté, ale na druhou stranu něco jsem už pochytil a nebojim se toho.. Gl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|