Zdravím všechny malotraktoristy, kteří se zabývají jízdou po pozemních komunikacích. Vlastním TK-4-10C a i já občas jezdím po silnici. Prostudoval jsem veškeré dostupné materiály a zde je krátké shrnutí.
Nutno připomenout, že maloktraktory patří dle § 2 zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích mezi tzv. zvlášní vozidla. (Citace zákona: Zvlášní vozidlo je vozidlo vyobené k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích, které může být při splnění podmínek stanovených tímto zákonem k provozu na pozemních komunikacích schváleno.) Valník za maloktraktor patří rovněž dle zákona mezi zvláštní vozidla. § 78 a 79 pak upřesňuje podmínky provozu zvláštních vozidel.
§ 79, odst. se praví: Pro zvláštní vozidla nepodléhající registraci vozidel v registru silničních vozidel vydá výrobce technické osvědčení zvláštního vozidla. Pro zvláštní vozidla registrovaná v registru silničních vozidel vydá výrobce technický průkaz vozidla.
A tady je podstata věci. Vzpomeňme si pánové na svá mladá léta, kdy jsme po silnicích proháněli svoje prskolety. Měl někdo z vás k mopedu snad technický průkaz. Těžko. Já osobně jsem také jezdil na fichtlu (Jawa 21), který byl úplně nový a bylo k němu pouze od výrobce technické osvědčení, nikoli technický průkaz. Stejné je to i s provozem různých stavebních strojů, které mají rovněz jen osvědčení výrobce - provozujeme jich ve firmě několik a nějsou s tím při kontrolách na silnici žádné problémy.
Tím to ale vše nekončí. Nutno ještě připomenout vyhlášku č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. V § 8 odst. 3 se praví : Pro zvláštní vozidlo, které nepdléhá registraci, se vydává technické osvědčení zvláštního vozidla. Pro potřeby provozu tohoto vozidla na pozemních komunikacích se vystavuje výpis z technického osvědčení zvláštního vozidla, kterým se jeho provozovatel prokazuje při kontrole prováděnéí Policíí Čes¨ké republiky při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích. Vzor technického osvědčení zvláštního vozidla, které nepodléhá registraci, a výpisu z tohoto osvědčení je uveden v příloze č. 9. Konec citace.
Důležité jsou v této vyhlášce přílohy č.3 - technické požadavky na konstrukci zvláštních vozidel kategorií T a OT (traktorové vleky).Příloha č. 5 pak stanoví technické požadavky na konstrukci jednoosých traktorů (fréz) s přívěsy.
Samozřejmě kategorie T (traktory) se dělí na 4 skupiny dle hmotnosti. Malotraktory TK patří tuším do skupiny T2, ale to najdete rovněž v oné vyhlášce. Nezapomeňte si samozřejmě zaplatit povinné ručení. Problémy by mohly nastat v vaším podomácku sestrojeným vozíkem, který rozhodně neodpovídá žádné normě ČSN a tudíž ani nemůže mít osvědčení.. Raději pro provoz na komunikaích používá přívěsný vozík za osobní automobil, který má registraci i povinné ručení. Jinak samozřejmě není potřeba žádné zvláštní povolení od správce či majitele komunikací a na odbor dopravy bych vůbec pro nějakou výjimku nechodil. Je to nesmysl.
Obracím se proto na kohokoliv z vás, kdo by měl doma technické osvědčení na TK10. Jednodušší by bylo, kdyby výrobce ještě fungoval, pak by se u něj dal vystavit duplikát osvědčení stejně jako například duplikát passportu výrobce k tlakové nádobě.
S pozdravem Standa.